/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Tyngdekraft
Fra : michaelmoeslund
Vist : 2736 gange
100 point
Dato : 27-03-05 18:45

Efter heftig diskussion i nat, vil jeg gerne ha nogle lidt klogere og mere ædru argumenter for eller imod et spørgsmål vi snakkede om

En påstod at der fantes kamre på jordoverfladen, hvor tyngdekraften kunne fjernes... så astrunauter kunne træne i disse lufttomme kamre..

Det mente jeg var det værste ævl jeg havde hørt i længere tid..... da jeg ikke mener, at tyngdekraften bare sådan kan fjernes...

Og at fordi man pumper et kammer lufttomt, ingen indflydelse har på tyngdekraften overhovedet

nogen meninger???

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 18:56

Jep, det har vist været en god fest
Det er rigtigt nok noget vrøvl.
Den eneste måde at træne vægtløshed på her omkring, er det de gør i et fly,
når de lader det falde hurtigt.
Der kan man opnå "vægtløshed" i nogle sekunder.
Gambrinus
Husk forresten ham der, der fik et æble i knolden.
Han sagde de berømte ord :
Jo mere et legeme falder langsommere, des mindre er dets hastighed større !

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 27-03-05 18:56

Man benytter "kamre" i flyvemaskiner, der flyver i en stor rund bue, lige netop rund nok til at ophæve tyngdekraften...
mvh bvh

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 27-03-05 18:57

Jeg er ret sikker på at de findes.... kig selv hér :)
http://facilities.grc.nasa.gov/zerog/index.html
eller disse billeder hvor de tester planter i et laboratorium som er uden tyngdekraft.
http://brp.arc.nasa.gov/GBL/bps_gallery.html
Har nemlig hørt om dem før... og set div. programmer på discovery om netop det emne og træning osv. Så ja... de findes nok men kun få steder som netop J.F.Kennedy space centre i Florida.

Håber det hjalp en smule.

MVH frk.fidus

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 27-03-05 19:00

Efter det jeg har set kan man kun ophæve tyndekraften i en flyvemaskine der dykker volsom og kun i korte øjeblikke .Astrunauter så jeg træne til at arbejde i rummet neddykket i vand der er det tætteste man kan komme til at ligne en vægtløs tilstand.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 19:01

Ups der var liiiiige noget her :
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7148_12
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 19:01
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 19:05

Hvis du tænker på at holde den næste fest i vægtløs tilstand, så se lige her :
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8357_3
Det behøver vel ikke at være vand.
Gambrinus

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-03-05 19:25

Frk. fidus, efter at ha set på linket dit syntes jeg at kunne se at det er en form for tårn, hvor man oplever frit fald og derved opnår ingen tyngdekraft...

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-03-05 19:28

>gambrinus....mit stakkels hovede..... "jo mere et legme falder langsommere".... dybt suk......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-05 20:26

Ja. de findes. Bl.a hos NASA og lignende steder.

Og det er ikke rigtigt det samme som et frit fald, som nogen nævner, for frit fald har derimod med luftmodstanden og hastigheden at gøre, hvormed en genstand falder i et lufttomt rum.
Hvis man i et lofttomt rum, lader falde f.eks. en sten og en fjer, vil begge dele falde med samme hastighed grundet den manglende vindmodstand. Hvorimod fjeren vil falde meget langsommere end stenen i et luftfyldt rum, fordi fjerens massefylde er så lille at den ikke kan gennemtrænge luftens modpres som stenen kan. Og tyngdekraften sørger så for at de bliver liggende i det lufttomme rum.(det var sådan set det der sker ved at pumpe et rum tomt for luft)

Og ved vægtløshed er det på en måde det modsatte der sker, altså at "værdien" af menneskets massefylde ikke er nok til at "falde" og derfor bliver man "vægtløs".
Men hvordan det fungerer i praksis, og kan laves, ved jeg ikke så meget om

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 27-03-05 20:36

hmmm... æv, ja så er jeg jo helt forkert på den. Troede at det netop var et lufttomt kammer. Sorry! :)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 20:46

ÆÆÆhhhh
Nu det der med massefylde.
Har det noget at gøre med, at en kilogrammeter [kg/m]
er et mål for afstandens vægt ????
Gambrinus

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-03-05 20:57

>Dova hva er det der findes?

jeg syntes da det var rimeligt godt beskrevet i det der link fra gambrinus:

http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7104_3

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-03-05 21:00

>Gambrinus.. hvis du var mine beskidte legoklodser,så havde du fået en tur i opvaskeren...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-05 21:04

Gambrinus
Massefylde eller vægtfylde er forholdet mellem et stofs vægt og vægten af et tilsvarende rumfang destilleret vand.

F.eks hvis 1000 ccm vand (1 liter) vejer 1 kg, så er dets vægt/massefylde pr ccm 1 gram
og hvis f.eks en sten der fylder 1000 ccm vejer 20 kg, så er stenens vægt/massefylde pr ccm 20 gram.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-05 21:07

Michaelmoeslund
Har du aldrig f.eks. i fjernsynet set når mennesker "crawler" rundt inde i sådan et kammer??

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-03-05 21:09

Jo! men alle de billeder jeg har set ligner mistænkeligt meget indersiden af et stort fly...

>Gambrinus du skal lige vide, at jeg er meget glad for mine legoklodser... så det var ikke ment nedsættende hihi

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 21:13

Slog lige op i mine gaaaaamle fysik og matematik bøger :

En hestekraft er den kraft, en hest forbruger,
ed at trække en liter kogende vand en kilometer.

En vinkel er to rette linier der mødes i et hjørne.

En cirkel er en ret linie der krummer, så den begynder hvor den ender,
så man ikke kan se hvor den slutter.
Man får arealet ved at gange midten med centrum.

Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 21:32

Ahhh Dova ?-)
Einstein og jeg er ikke helt enige med dig.

Hvad en liter vand vejer kommer an på mange ting.
Tryk, temperatur etc. og ikke mindst Franskmændene,
der påstår, at de ved, hvilken masse et kilogram har.

Og, hvad så med Sorte Huller ?
Hvilken vægtfylde / massefylde har de ?
De fylder ikke noget, men de bli'r ved med at tage på i vægt.
Alt er relativt ! Ingen målinger er præcise !
Gambrinus
NU vil jeg ind og se abernes planet.
Det kan være de (aberne) er bedre til det her end os.
Det kan i vært-ti-fal ikke blive værre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-05 21:38

Tyngdekraften styres af gravitation (massetiltrækning) og centrifugalkraften.

massetiltrækning er årsag til den faldende bevægelse ethvert legeme har mod jorden (jordens "tiltrækningskraft") og centrifugalkraften "opvejer" det fald (det er bl.a. derfor månen og planeterne ikke falder ned

Formlen hedder tyngdekraft = m x G hvor m er legemets masse og G er tyngdens accelleration (centrifugalkraft), som bestemmer legemers faldbevægelser og tyngde, og derfor kan man gøre objekter "vægtløse" ved at ændre centrifugalkraften.

Måske en lidt dårlig sammenligning, men forestil dig en tornado der kommer fræsende og tilsyneladende suger alt op fra jorden.
Det gør den slet ikke, men accellerationen og centrifugalkraften ændrer massetiltrækningen, så de ting eller mennesker der bliver "suget" op i luften bliver "vægtløse"
Vægtløse er for øvrigt et dårligt udtryk, for vægten på objektet ændrer sig jo netop ikke, det er kun dets tyngde der ændrer sig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-05 21:40

Gambrinus
Ørsted og mig er i hvert fald enige om, at masse/vægtfylde måles korrekt ved 4 gr. celcius, fordi det er der vandet har dets mest stabile form

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-05 22:30

Sådan et kammer hvor "vægtløshed" kan opnås, hedder Zero Gravity Chamber = Nul-tyngdekammer

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 22:35

Ok spøg til side.

Massefylde : masse/rumfang [kilogram/kubikmeter]

Hvor et kilogram er defineret som massen af den
internationale kilogram-prototype der opbevares i Sèvres ved Paris.
(Upræcis ad helv… til, men bedre end badevægten)
I gamle dage målte man bare lige afstanden fra Nordpolen
til Ækvator og dividerede med et eller andet tal.
Meget nemmere. Ik’ ?

Og en meter er defineret som længden af 1.650.763,73 bølgelængder
af udstrålingen i det tomme rum af krypton-86 (Supermand har ikke levet forgæves) atomet ved overgang mellem niveauerne 2p10 og 5d5.
(Heller ikke særligt præcist angivet)
I gamle dage målte man bare lige afstanden fra Nordpolen til Ækvator
og dividerede med et eller andet tal. Meget nemmere. Ik’ ?

Så det er altså ikke til at stole på noget som helst.

For resten har du ret Dova.
Månen falder ikke ned.
Dens bane omkring Jorden ændre sig faktisk med ca. 3 cm. om året !
Altså væk fra os.

Hvis man så regner tilbage, har den for 65 millioner år siden, bevæget
sig ca. 2 meter over jordoverfladen.

Dette har helt sikkert været årsagen til at dinosaurerne uddøde.
(Te-vær-ti-fal de højeste af dem, der ikke kunne nå at dukke sig)

Gambrinus

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-05 19:40

Jeg er tilbage efter påskedagene og finder lige dette spørgsmål.
Ikke alle kommentarerne er gennemlæst, men denne side vil sikkert give en god forklaring om, at det ikke er muligt at fjerne tyngdekraften fra jorden eller nærmeste omegn.

http://www.nf.suite.dk/astro/vaegtloeshed.htm

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 28-03-05 20:35

Tak for svaret jakjoe.det lunede...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-03-05 20:46

Tak skal du ha´...og hold dig nu ved jorden.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jonas0212

Dato : 22-09-05 23:09

Til Gambrinus: Din definition af en meter er forældet! I dag er lysets hastighed defineret til at være 299.792.458 m/s og en meter er dermed defineret som den afstand lyset tilbagelægger på 1/299.792.458 sekund.

Og Månen falder faktisk ned.