/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
skærmen er for mørk ???
Fra : bonito
Vist : 540 gange
100 point
Dato : 27-03-05 18:04

Jeg har "arvet" en ældre 17" skærm, det er en Siemens.
-----------------------------------------------------
men desværre er mit skærmbillede en smule for mørkt, jeg kan ikke stille det lysere i menu´en - jeg vil spørge om nogen ved, om jeg evt. kan ændre på dette hvis jeg åbner skærmen (piller bagbeklædningen af) - er der evt. en skrue derinde som jeg kan stille på ?
hilsen
bonito

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-03-05 18:10

Det kan du ikke, gå ned til en forretning med skærmen, kan problemet løses ved at skrue, gør de det for dig. Det kan så koste lidt kr. Men lad være med at skrue selv, det kommer der kun sjældent noget godt ud af. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 18:11

Jep, der sidder højst et par trimmepotmetre på printpladen.
Nogle små dimser med en kærv i.
Du kan forsigtigt prøve at stikke en ISOLERET skruetrækker i
og se om du kan få den lysere.
PAS PÅ !
Det er højspænding du får et rap af.
(Også et godt stykke tid efter skærmen er trukket ud af stikkontakten.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 27-03-05 18:17

OK - tak i første omgang, skærmen var jo gratis, så et forsøg med en skruetrækker kan der jo ikke ske det store ved (højst at jeg kommer i stødet) ha ha....
jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-03-05 18:21

bonito - pas lige på før du bruger skruetrækkeren. Du kan komme til at ødelægge noget, og så var det måske bedre at overlade problemet til fagfolk.

Kommentar
Fra : flemlone

Dato : 27-03-05 18:25

Når du har taget bagbeklædningen af, skal du på den sorte eller grå transformator som laver højspænding til billede
røret, finde det dreje potentiometer hvorpå der står " screen " . den sidder på transformatoren ved siden af " focus "
reguleringen.Som regel den nederste af de 2 reguleringer.
Skru denne stille skrue imod højre, imedens nogen står foran skærmen for at se resultatet af din justering.
Der skal derfor være billede på skærmen når denne justering foretages.
Pas på !!!!!!!!!!!!!!! der er meeeget høj-spænding omkring dette kredsløb... Så har du IKKE modet på sagen. SÅ LAD
FAGMANDEN !!!!!!!!!!!!
MVH
Flemming

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-03-05 18:30

Flemming har ret. Og hvis du rører ved noget forkert, kan du ikke bare få et kraftigt stød men også ødelægge såvel skærmen som PC'en.
Så nu er det helt op til dig. Knæk og bræk. AJ

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 27-03-05 20:19

Jeg har nu prøvet - med nogen bedring til følge.
Der sidder to hvide stjerneformede skruer lige uden for transformatoren, den sidder bag en hel væg af aluminium, de sidder på printet med skruen opad, men der står ikke noget ved dem.
De var begge låst fast sammen af noget lim af en art, det brækkede jeg af.
Når jeg skruer på den ene, synes jeg ikke rigtig der sker noget.
Når jeg skruer på den anden, lidt til venstre og skærmen blev straks endnu mørkere -
så en hel del til højre, og skærmen blev faktisk en del lysere, det kan egentlig godt bruges at se på, men en smule lysere ville være helt perfekt.
-----------------------------------------
....... nu er sagen den, at der i alu-væggen ind til transformatoren er tre små firkantede huller sådan over hinanden, og inde bag de huller, på siden af selve transformeren sidder der så tre skruer, også med en stjernekærv i enden, det er ligesom nogle små gevindstykker der skrues ind i et eller andet, der stikker ca. 1 cm gevind ud af hver. De er også "låst" med noget hvidt lak, nu er mine overvejelser om jeg måske skulle prøve at skrue på dem, inden jeg samler kabinettet igen ???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-03-05 20:37

Da du ER gået så vidt, kan du da lige så godt fortsætte. Som du selv siger, er skærmen jo gratis. Knæk og Bræk Arne

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-05 20:39

Hva' fa'n er du stadig i live.
Jeg troede, at det var dig, der havde lagt Kandu ned.
Njaaa jeg ville forsigtigt prøve.
Der burde altså være nogle flere trimpotmetre.
Der plejer også at være nogle stykker til at ændre størrelsen
og placeringen af skærmbilledet.
Men de gemmer sig de små bæster.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 27-03-05 20:56

OK Gambrinus - men de ting med størrelse og placering - til siderne og op/ned - det kan jeg altsammen indstille i "menu" - det virker godt nok, det kan jeg også lyset, men det står som sagt på 100% - men nu blev det da en del lysere, jeg ved ikke rigtigt hvor meget "til højre" jeg kan skrue den lille hvide skrue (jeg synes den bliver mærkelig "løs") - så måske skulle jeg stille mig tilfreds nu.
godt nok var den gratis, men nu er det MIN og den virker - så det ville da være ærgerligt at skrue FOR langt.....

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 27-03-05 21:06

Jeg fandt ud af der alligevel var nogle tegn, sådan næsten inde under de to små "trimpotmetre" - ved den som hjalp lidt på problemet står der: SUB-BRIT og ved den anden, som jeg ikke kunne se havde virkning, står der: ABL
Hvis -> Flemming (flemlone) er her endnu, så kan han måske sige om det er nogen af dem han mener ???
mvh
Bonito

Accepteret svar
Fra : flemlone

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-05 10:15

Godmorgen
Efter min mening skal du IKKE skrue i mere !!!!
Sub-brit står for preset af lyset, altså grundindstilling af lyset, sååååååå jo prøv alligevel, det har du garanteret allerede prøvet, hva sagde jeg ...............
I langt de fleste tilfælde er det nok at dreje den kærv på trafoen lidt til højre . Lige indtil der kommer hvide stiber på tværs ned over skærmen. så skal den lidt tilbage.
MVH
Flemming

Godkendelse af svar
Fra : bonito

Dato : 28-03-05 14:32

Tak for svaret flemlone.
Ha - ha - jo, du havde ret, jeg har forsigtigt prøvet, men jeg synes ikke rigtigt det ændrer noget, og da resultatet nu er blevet acceptabelt er jeg heller ikke ude på at ødelægge det igen.
Når den Sub-brit er helt til højre kommer der nogle svage hvide bølgestriber ned over skærmen, men de forsvinder når jeg skruer bare 1 mm tilbage, så jeg har lige samlet og er meget glad for hjælpen, og også for min "nye" gratis skærm.
Mange tak Flemming
hilsen
Bonito