/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilket netværkskort?
Fra : Modidi
Vist : 294 gange
40 point
Dato : 25-03-05 15:47

Vi har i husstanden besluttet at få bredbånd gennem den lokale antenneforening.

Pt er vi tilsluttet TDC med et 56k isdn modem.

Jeg husker svagt at vi inden vi blev tilsluttet med isdn en overgang brugte det interne modem i computeren (dial up?) .

For at få den ønskede tilslutning skal vi så have sådan et netværkskort der kan klare
10 Mbit. Men hvordan ved jeg om det er et sådant der sidder i i forvejen?
Pc'eren er efterhånden en 4-5 år gammel og vi har ikke de store informationer liggende om den længere.
Vi har ingen forudsætninger for bare at åbne kabinettet og lokalisere kortet.

Er det noget man selv kan finde ud af (måske læse på kortet?) eller skal jeg bare smide de 125 kr efter et nyt?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-03-05 16:07

hvis i køber hos tdc er det et ethernet 10/100 kort - og der er dansk vejledning med så i ikke kan gå fejl.

HUSK at deaktivere det interne modem - slå opkaldskort fra i enhedshåndtering - der er ingen grund til at køre med dial-up på noget måde med bredbånd - det kan tilmed være til skade

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-03-05 16:08

Her er et billede af et Ethernet 10/100 stik.
http://www.hardwarebook.net/connector/network/ethernet10baset.html
Det er lidt større end et tlf. (modem) stik.
Netkortet kan være indbygget i bundkortet.
Hvis du ikke har et sådant stik bag på din pc skal bruge et kort som dette her :
http://www.m-e.dk/shop/default.asp
Nogle modems kan også forbindes til USB.
Din internetudbyder sælger højst tænkeligt et netkort sammen med et modem.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-03-05 16:08

Med dette lille program kan du se hvad hele din comp indeholder
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en
det er denne du skal bruge "EVEREST Home Edition v1.51"
Alt efter hvilken opkobling du køber så kan det indbyggede netkort være rigeligt.
Skal du have flere comp til at "være med" og samtidige "snakke på tværs" kan det være der skal købet et netkort til ca, 100kr. stk

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-03-05 16:10

Hvis du har mulighed for at komme hos T-hansen, har de et netkort her :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=432716007&n=552697211&pn=593817843
Så sparer du portoen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-03-05 16:12

Her er et til kr. 28 + 32 fragt.
http://www.prishammer.dk/
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-03-05 18:14

http://cubus-adsl.dk/elteknik/
netværks kort der er 4-5år gamle kan med garanti køre 10mbit

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-03-05 21:11

ajiiiiiii overså noget - højreklik på denne computer - vælg egenskaber - vælg hardware - vælg så enhedshåndtering - der står hvad dit netværkskort er hvis du har et i forvejen - og der står måske også opkaldskort hvis du har modem onboard - hvilken du skal huske at deaktivere/slette for ikke at komme i en ubehagelig situation med dial-ups

dette en fortsættelse af mit indlæg kl. 16:o7

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-03-05 21:25

Nemlig !
Dette er en fortsættelse og afslutning af min kommentar kl. 16:12
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-03-05 21:34

Gambrinus - men - øhh - det er jo rigtigt lol - havde du ikke overset det også ???

undskyld til Modidi - men du har vist fået svar fra os alle - inkluderet det sidste

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-03-05 04:39

Kommentar
Fra : Modidi

Dato : 26-03-05 18:51

Hej igen

Og mange tak for de mange svar!

Jeg prøvede den der med at højreklikke på "denne computer" og her er hvad jeg kom frem til:
"Cnet PRO200 PCI Fast Ethernet Adapter"

Er den god nok til 10Mbit?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 40 point
Dato : 26-03-05 19:46

ja det er et helt almindeligt og udemærket 10/100 ethernet kort - det vil du også få oplyst ved henvendelse hos udbyder

Godkendelse af svar
Fra : Modidi

Dato : 28-03-05 17:07

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-03-05 19:43

selvtak og god fornøjelse med den nye opkobling