/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Min brænder på 16x vil kun brænde med 8x
Fra : ksv
Vist : 432 gange
75 point
Dato : 11-09-02 20:28

Jeg har en LiteOn 16/10/40 brænder, som kun vil brænde med 8x. Jeg kan godt vælge både 12x og 16x, men så "fyldes" brænderen ikke hurtigt nok med data, hvis man kan sige det sådan og risikoen for at brændingen slår fejl er stor. Jeg har selv installeret brænderen og jeg har forsøgt at ændre på ide-kablerne, men lige lidt hjælper det. Jeg kører WinXP og computeren er kun ca. 2 år gammel. Brænderen er ca. 1 år gammel. Og jo det har virket en gang, men så skiftede jeg til ATA-100 og så startede problemet. Nu har jeg skiftet tilbage til ATA-66, men problemet er der stadig!!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-09-02 21:09

Det tyder på at din liteOn selv vælger hastighed, i forhold til kvalitet på mediet, hvis du så selv øger hastigheden, så brænder den fejl.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-09-02 19:26

ksv skrev bl.a.:

> Jeg har en LiteOn 16/10/40 brænder, som kun vil brænde med 8x.
[snip]

Du er havnet i en forkert gruppe. Prøv hellere i
news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom

Kik evt. her http://usenet.dk/ hvis du vil vide mere om usenet, hvor du
sender dine indlæg.

--
Lars

Outlook Express uden OE-QuoteFix? Nej tak!
Hent nyeste version her: http://flash.to/oe-quotefix

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-09-02 21:31

Jeg støtter Melander's, det er sikkert din burn-proof der bestemmer hastigheden. Jeg vil supplere med at sige, at kvaliteten af dine cd'er også spiller en rolle.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 00:08

Hej ksv,

hvilket brænderprogram bruger du?

og hvilken version af ASPI kører du med?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 07:37

"ksv" <ksv.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:POLf9.70814$ww6.4881767@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en LiteOn 16/10/40 brænder, som kun vil brænde med 8x. Jeg kan
> godt vælge både 12x og 16x, men så "fyldes" brænderen ikke hurtigt nok
> med data, hvis man kan sige det sådan og risikoen for at brændingen slår
> fejl er stor. Jeg har selv installeret brænderen og jeg har forsøgt at
> ændre på ide-kablerne, men lige lidt hjælper det. Jeg kører WinXP og
> computeren er kun ca. 2 år gammel. Brænderen er ca. 1 år gammel. Og jo
> det har virket en gang, men så skiftede jeg til ATA-100 og så startede
> problemet. Nu har jeg skiftet tilbage til ATA-66, men problemet er der
> stadig!!
>
Kører drevet DMA?
Under XP vælg start --> højreklik på denne computer --> vælg egenskaber -->
Fanebladet hardware --> knappen enhedshåndtering --> IDE
ATA/ATAPI-controllere --> Primær IDE-kanal--> avancerede indstillinger.
Her kan du checke tilstanden og evt. ændre den. Sidder din brænder på den
sekundære Ide-controller, så gå ind under sekundær IDE-kanal --> avancerede
indstillinger.

Vælg overførselstilstand til: DMA, hvis den er tilgængelig

Kører dit drev kun PIO, bliver det langsomt som bare f*****.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 08:49

"Lars Jørgensen" <ikke.mere@spam.tak> skrev i en meddelelse
news:alo1ru$reu$1@news.net.uni-c.dk...

> Du er havnet i en forkert gruppe. Prøv hellere i
> news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom

Er der ikke noget med at Kandu ikke har mulighed for alle grupper?
De bliver godt grupperet på Kandu. men ender i en af 3 grupper på Usenet.
Eller har de lavet det om.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 09:26

Leony skrev bl.a.:

>> Du er havnet i en forkert gruppe. Prøv hellere i
>> news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom
>
> Er der ikke noget med at Kandu ikke har mulighed for alle grupper?
> De bliver godt grupperet på Kandu. men ender i en af 3 grupper på
> Usenet. Eller har de lavet det om.

Aner det ikke... Det var bl.a. derfor jeg også henviste til http://usenet.dk
så "ksv" kunne finde "vejen til en endnu hurtigere løsning"

--
Lars

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 12-09-02 16:54

Nu har jeg prøvet at ændre "Kun PIO" til "DMA, hvis tilgængelig", men jeg har stadig samme problem. Mht. til mine medier, så bruger jeg Fujifilm, som før er brændt med 24x, så de skulle være ok til både 12x og 16x. Jeg har lige downloadet ASPI-Check og da jeg kørte den stod der N/A over det hele + "ASPI had not been properly installed. One or more components have been replaced with older versions of the software". Der stod også Windows NT oppe i højre hjørne - jeg ved ikke om det så er en forkert version eller lign. som jeg har downloaded. Nu er det sådan at jeg aldrig rigtig har forstået det der med ASPI og hvordan jeg finder de nyeste (eller dem som virker!!)!! Jeg kører forresten Nero 5.5.8.2.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 21:29

Hej KSV,

oki doki... prøv evt. følgende...

hent programmet "ForceAspi", det ka' bl.a. installere Adaptec's ASPI driver's idet tilfælde man ikke har et device fra Adaptec men har brug for ASPI... -->
http://www.cd-rw.org/software/cdr_software/cdr_tools/frcaspi.cfm
den originale hjemmeside hvorfra programmet er fra, er desvære ved at blive lavet om i øjeblikket -->
http://www.flexion.org/aspi/
så informationer omkring programmet og hvordan det ska' gøres, står der desværre ikke i øjeblikket... Men heldigvis indeholder filen et dokument ”INDEX.html”... det du ska' gøre for at få ASPI installeret er at aktivere filen ”Instaspi.bat”... I dit tilfælde hvor du bruger WinXP ka' det være at du ska' omdøbe ”Instaspi.bat” til ”Instaspi.cmd” for at få den til at virke....

ellers har de mere information her, hvor de også har en beskrivelse af den... -->
http://aspi.radified.com/

prøv herefter ASPI-Check for at se om det er lykkedes... hvis den stadigvæk viser det samme... så meld lige tilbage...

Ellers ka' du downloade den originale og nyeste Adaptec ASPI driver herfra... -->
http://download.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi_v471.exe

pakke den ud og installere den idet ForceASPI nu har gjort det muligt at installere den...

du ka' også prøve at installere den originale først... idet man jo har lov til at være heldig ind i mellem... men jeg garantere ikke det vil lykkedes... idet i de fleste tilfælde er der brug for at snyde systemet til at tro man har et adaptec Device... og det er så det ForceASPI gør...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 12-09-02 23:23

Det er nu lykkedes mig at installere den originale og nyeste Adaptec ASPI driver og når jeg nu kører den nye version af ASPI-Check, så fortæller den mig at alt er installeret og virker fint. Men så til det kedelige.....min brænder lider stadig af samme sygdom og jeg tror mere og mere på at det har noget med det som Jesper tidligere skrev noget om; nemlig ændring af "Kun PIO" til "DMA, hvis tilgængelig". Under sekundær IDE-kanal står der følgende under enhed 0, som nok er mit pioneer DVD-drev: Enhedstype: "Automatisk genkendelse", Overførselstilstand: "DMA, hvis tilgængelig og Nuværende overførselstilstand: "Ultra-DMA tilstand-2". Under enhed 1, som jeg går udfra er min brænder står der det samme med undtagelse af "Nuværende overførselstilstand", hvor der her står "PIO-tilstand". Hvad gør jeg nu??

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 13-09-02 09:40

Hej KSV,

eh... det lyder nu noget underligt idet såvidt jeg ka' forstå på det, har du gjort det korrekt...
http://www.ati.com/support/faq/winxp/winxpconfigenabledma.html

men har du mulighed for at ændre der hvor der står "PIO-tilstand" til f.eks. "Ultra-DMA tilstand-2"... hvis det ikke er det, ka' det være det ska' gøres i BIOS...

hvilket bundkort/BIOS køre du med?
(bare for at finde ud af noget omkring dit bundkort Chipset osv.)...

hvis du ikke lige ved det, ka' du prøve at køre "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe
programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

jeg håber ikke det er et SiS chipset du har... idet det ka' der være en del bøvl med...

men det underlige er nok at det jo har funket før ændringen men at det så lige nu driller...

jeg ved ikke om det evt. ka' skyldes at der sku' være noget galt med nogle filer, men du ka' jo prøve at putte din XP cd-rom i CD-drevet... og gør følgende... -->
start --> kør --> indtast "sfc /scannow"... idet det gerne sku' installere manglende filer eller reparere ødelagte/korupte filer... hvis det er det der er galt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 13-09-02 16:15

Her er alt hvad jeg fik ud af at køre BIOS Wizard:

BIOS CAPABILITIES TEST REPORT
===============================

Generated by: BIOS Wizard 2.10
Date: September 13, 2002
Time: 16:03

PnP Version : BIOS currently supports latest version 1.0
PCI Version : BIOS currently supports latest version 2.1
PCI IRQ Routing Table : BIOS currently supports this feature
Enhanced Disk Drive
Specification : BIOS currently supports this feature
DMI Version : BIOS currently supports latest version 2.3
ACPI Version : BIOS currently supports latest version 1.0
APM Version : BIOS currently supports latest version 1.2
Booting From CD-ROM : BIOS currently supports this feature
Supports ESCD : BIOS currently supports this feature
Can be Updated (flashed) : BIOS currently supports this feature
Can be Shadowed : BIOS currently supports this feature
BIOS Chip in Socket : BIOS currently supports this feature
Supports Selective Booting : BIOS currently supports this feature
Supports LS-120 Booting : BIOS doesn't support this feature
Supports ZIP Booting : BIOS doesn't support this feature
Supports Network Booting : BIOS currently supports this feature
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 08/21/2000-VIA-KT133-<A7V>
BIOS Date : 08/21/00
BIOS OEM Signon : ASUS A7V ACPI BIOS Revision 1004
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : VIA 82C305 rev 2
Super I/O Chip : VIA 686 found at 0h:4h:0h

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 13-09-02 16:45

Nu har jeg lige prøvet at ændre tilstanden i BIOS'en, men når jeg vælger min brænder og ændrer DMA-mode fra "Disabled" til een af de 5 tilstande slår den selv tilbage på "Disabled" lige så snart jeg trykker på esc. Der sker heller ingenting ved at gemme ændringerne - det er stadig det samme i enhedshåndteringen!!

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 13-09-02 17:40

Nu har jeg prøvet koble min harddisk+DVD og brænder til mine UltraDMA/100 connectors og så stod der pludselig "ikke tilgængelig" ved alle enhederne i "Nuværende overførselstilstand" i enhedshåndteringen. Jeg forstår det altså ikke!!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-09-02 00:35

Hej KSV,

underligt...

jeg ka' se dit bundkort bruger VIA chipset har du evt. opdateret "VIA4in1"-driverne? -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2#4in1

under filer til dit bundkort
http://download.asus.com.tw/mb_dl_menu.asp?l1=1&l2=10&l3=1&mid=1
bliver der bl.a. nævnt noget med en "Promise Ultra 100TM IDE Controller Driver for Win9x/ME/NT4/2000"... den nævner dog ikke WinXP så om det vil funke er jeg lidt i tvivl om... men somme tider virker drivers fra Win 2000 i Win XP... og somme tider gør de ikke...

de har også "VIA 4 in 1 Drivers 4.37V"... hvorimod den nye version af den er 4.43... der bliver heller ikke nævnt noget omkring XP, men den understøtter XP... så derfor er jeg også lidt i tvivl om overstående ikke også sku' funke til XP... men jeg har desværre ikke det Bundkort du har, så jeg ka' ikke selv teste det...

jeg har downloadet manualen til dit bundkort og vil læse den igennem... men det bliver nok først engang efter i morgen eftermiddag...

jeg kiggede lidt på de BIOS opdateringer de nævnte de havde derinde... den nyeste version er "A7V BIOS 1011" fra den. 30 april 2002... -->
ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/kt133/a7v/a7v1011.zip
den nævner noget med "Support 48-bit HDD"...

Version "A7V BIOS 1010a" --> "To fix that previous A7V133 series 1008 BIOS and A7V series 1010 BIOS using ATMEL flash happen S3 return fail problem"
version "A7V BIOS 1007" --> "Solve conflict problem when using IDE in Promise channel and audio card in slot 4 / 5. "
jeg ved ikke lige hvad der har været imellem de forskellige opdateringer... fra din A7V BIOS 1004" og op til 1007... og fra 1007 op til 1010a...
men her er der mere om BIOS... -->
http://download.asus.com.tw/mb_dl_menu.asp?Status=31&l1=1&l2=10&l3=1&mid=1
samt utilitien til at flashe den med... så fremt du ikke allerede har den... tryk på "BIOS Flash Note" på siden...
jeg ved ikke om en opdatering af din BIOS vil hjælpe på dit problem... og det er op til dig selv om du vil opdatere den eller ej...

men hvis du vil... ska' jeg nok guide dig... hvis du ikke har prøvet det før...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-09-02 00:56

Hej KSV,

jeg fandt lige et par sider... som jeg bl.a. vil gå igennem... men tænkte det måske også ku' være du også gerne vil ha' dem...

"Asus A7V / A7V133 FAQ"... -->
http://www.amdmb.com/faq-display.php?FAQ=4

"A7V Troubleshooting"... -->
http://www.a7vtroubleshooting.com/
samt undermappe... "A7V BIOS related Information"... -->
http://www.a7vtroubleshooting.com/info/bios/index.htm

"Asus A7V Tome of Knowledge"... -->
http://usitweb.shef.ac.uk/~aca00lad/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 14-09-02 10:55

Jeg har allerede installeret den nyeste version af VIA 4in1 driver. Jeg har nu downloaded den nyeste BIOS og Aflash, men jeg har aldrig prøvet at opdatere en BIOS før, fordi jeg har læst flere steder på nettet, at det kan være ganske risikabelt. Derfor vil jeg gerne, hvis jeg kunne få en fremgangsmåde+nogle tips. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Brian_L

Dato : 15-09-02 19:44

Du skriver i første indlæg, at brænderen ikke får data nok hvis du vælger 16xspeed.
Har du også problemet hvis du brænder data direkte fra dit dvd drev?
Har du kørt en defragmentering af harddisken?
Det kan være at data på harddisken ligger for spredt.
En anden mulighed er, at der er for mange små programmer der kører i baggrunden.
Prøv at gå ind på http://www.pcpitstop.com og kør en fuld test.
Så kan du se hvilke programmer der ligger og arbejder i baggrunden.

Kommentar
Fra : ellap

Dato : 25-10-02 17:03

Hej Ksv
Jeg har nødagtigt den samme brænder som dig...
Jeg havde de samme problemer, men har fået det lavet ved forhandleren..
Jeg tror det var noget med IDE-kablerne, men er ikke sikker. Prøv fx at bytte om på dem! ---> Kør Harddisk og cd-rom på samme kabel, og lad kun brænderen køre ned i dit IDE-slot!! og derfor skal cd-rom være "slave" og Brænder "master".
Har du egentlig tjekket det??

Hilsen
Ellap

PS: Håber du får løst dit problem!! :) =)