/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
BIOS fejl?? Opstartsproblem!
Fra : zomp
Vist : 490 gange
50 point
Dato : 10-09-02 15:14

Hej alle!

Jeg har et IWill BS100 Ver 2.7, problemet er at det i bios stopper med at "loade" lige efter at have fundet min harddisk, og mit DVD drev! Jeg kan ikke opdaterer bios da den stopper allerede der, jeg kan ikke en gang boote fra a:\
Kan det evt. være batteriet på bundkortet der er færdigt?
Håber der er nogen der kan hjælpe mig med mit "lille" problem!

På forhånd tak!

MVH Zomp

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-09-02 17:42

Kan du ikke komme ind i BIOS'EN ved at trykke "DEL" under opstart ?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-09-02 18:12

Hej Zomp,

eh... hva' mener du med opdatere BIOS?

mener du "overskrive" din BIOS med en ny BIOS version, eller når du er inde i BIOS a la tryk på delete under opstart og laver nogle ændringer, eller hva' mener du?

hvis det er dit diskette drev der er problemer med, så ka' det evt. at det er forbundet forkert... jeg havde bl.a. selv et problem for en måneds tid siden, hvor mit diskette drev belv opfattet som en flytbar disk istedet for et floppy-drev... den måde jeg løste det på var at flytte lidt rundt på kablet til diskette drevet, indtil det kom til at sidde korrekt...

men når du siger boot fra diskettet drevet, så går jeg ud fra at du har prøvet med en start/boot diskette ikke?

hvilket styresystem samt version og filsystem har du på computeren?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-09-02 20:21

Det er en ny 80 GB harddisk jeg har sat i, og ja jeg kunne godt boote fra a: når jeg slår harddisken fra i bios, tak for det, men nu har jeg et nyt problem. Jeg booter fra win XP cden, og det virker også fint, den finder harddisken, og jeg installerer XP (går i gang med det) men 1. gang i instalationen når den booter fryser den igen når den prøver at finde harddisken!! jeg har prøvet at flashe cmos med den nyeste bios fra IWill (fra 2000) men programmet siger: "unknown flash...(et ellerandet) jeg er 100 på det er den rigtige fil jeg har hentet, der står på selve motherborde: "IWill BS100 ver 2.1" og det er den flash jeg henter!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-09-02 20:58

Puuh.. Det er svært at råde dig så. Jeg ved det er omstændigt, men hvis du stadig har din gamle harddisk ville jeg prøve at sætte den i igen for at se om den kan boote. Viser det sig at din gamle harddisk eller en harddisk du låner andet steds virker, vil det være en tydelig indikation for at din nye harddisk er defekt.
Prøv også imorgen hvor computeren har været slukket i nat, at boote fra diskette. Kan den boote i første forsøg imorgen, hvor et "fladt" batteri må formodes at være helt afladet, så tror jeg ikke din BIOS og dit batteri fejler noget.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-09-02 21:06

Du ved det sikkert godt, men hvis du hare mere end 1 harddisk i din pc skal den ene vælges som master og den anden som slave. Alternativt skal de være på hvert sit buskabbel med cd-romdrevet som slave på det ene af kablerne.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 10-09-02 22:01

Zomp, lige nogle spørgsmål før du kan få et fyldestgørende svar :

Hvordan er din maskinkonfiguration bygget op ??
Hvordan er harddiske forbundet til bussen ?
Hvad med dine cd-rom drev ?
Hvordan er cd-rom og harddiske jumpet ??
Hvordan er dine harddiske partitioneret ??

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-09-02 23:34

Jeg har skrevet til producenten af bundkortet IWill, og fået at vide at mit bundkort ikke understøtter drev på over 32 GB, og han skriver jeg skal bruge et "ATA PCI CARD" ved i hvad det går ud på? Harddisken virker fint på min anden computer, den er også med et oki asus bundkort.
Jeg har desværre ikke den gamle disk!
Den nye er jumpet som master, og med begrænsning slået til, den sidder alene på IDE 1. Det er netop fordi begrænsningen er slået til, jeg ikke fatter hvorfor den ikke kan bruge den, IWill skriver jo op til 32 GB, og når begrænsningsjumperen sidder i er den kun 32 GB
(kan det være noget med fat16 vs. fat32)
håber der er nogen derude der fatter bare lidt mere end mig :-/ jeg forstår nemlig nada!

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 50 point
Dato : 11-09-02 08:04

Du kan vælge at formatere din harddisk igen med Fdisk, den vil så foreslå at du formaterer den til 32GB, det vil virke, men det er der næppe meget sjovt ved.
Det PCI kort de foreslår dig, må efter min bedste opfattelse være et harddiskcontrolerkort, med en Eprom der "overruler" din BIOS hvad diskstørrelse angår. Tidligere var de kort meget almindelige og blev tit kaldt "serielkort" fordi de indeholdt en ekstra serielport og ofte også en printerport.
I dag er de ikke så almindelige fordi man ikke længere bruger comportene til musen, men istedet ps2 porten der findes på næsten alle bundkort og så har serielporten fri til modem etc.
Jeg har dog fundet nogle på nettet. Hvis du går ind på www.edbpriser.dk og klikker på hardware efterfulgt af I/O - kort og vælger alle producenter, vil du se en liste af kort i alle prislag. Umidelbart vil jeg sige at det første kort på listen fra Adaptech dækker dit behov. Mit råd er dog alligevel at du ringer til leverandøren og får bekræftet at kortet kan løse opgaven inden du bestiller.

Godkendelse af svar
Fra : zomp

Dato : 11-09-02 08:37

Tak for svaret srhansen. Jeg køber et PCI kort! håber sq det hjælper

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-09-02 09:05

Hej Zomp,

den der 80 Gb disk er det en Maxtor?

ellers hvis der ikke findes en BIOS opdatering der får den til at understøtte diske på over 32 Gb, er det sommetider muligt at partitionere den i flere dele... med f.eks. Partition Magic, således du får 2 partitioner af 30 Gb og en på 20 Gb... (eller 4 dele a la 4*20 Gb)...

men hvis det er en Maxtor Harddisk du har, har de en slags Bios simulator der gør det muligt at bruge diske der er større end det den Bios på bundkortet gør eller tillader...

umiddelbart har Fat16 eller Fat32 ikke noget at gøre med dette... Fat16 har forøvrigt en grænse ved 2Gb i Win 98/Me... og en max grænse på 4Gb i Win 2000/Xp så afhængigt af hvilket styresystem kommer din partition ikke over denne grænse i Fat16... hvorimod du ska' bruge Fat32 for at komme ud over disse grænser... (eller NTFS)...

men jeg vil spørge dig om du evt. vil kører en af disse BIOS test... for at få lidt mere info omkring den...

hvis du har en disk eller andet og har adgang til windows på den drillende maskine er dette program at foretrække... "Bios Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

hvis du ikke ka' komme ind i windows er der et andet program der ka' køres fra Dos, det fylder kun 63 Kb, så umiddelbart ka' det evt. ligge på din startdiskette... programmet hedder CTBIOS ver 1.3, og ka' downloades her... -->
http://www.motherboards.org/files/ctbios13.zip

dette resultat er fra mit Asus bundkort kørt med CTBios i dos... -->
-------------------------------------------------------------------
BIOS Date : 01/04/02
Award BIOS found : Award Modular BIOS v6.0
Award ID-String : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
Board/BIOS-Version : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
OEM : AsusTek
URL : http://www.asus.com + www.asuscom.de
Chipset : I815EP
-------------------------------------------------------------------
men her ska' du så nok manuelt på papir skrive info'en ned...

begge programmer er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

ka' du evt. også smide linket til den side hvor du har downloadet din bios opdatering fra?

du skriver at du vil installere Win Xp på den, hvilket filsystem har du så lagt ind på disken Fat32 eller NTFS?

hvis du har mulighed for det, så vil jeg foreslå dig at fjerne 32 Gb begrænsning pinden/jumperen også ta' din harddisk over på din Asus maskine og så dele den op i 3 eller 4 dele... og så putte den tilbage i Iwill maskinen... idet selvom en Bios ikke understøtter Harddiske på en bestemt størrelse... i dette tilfælde 32 Gb... virker det som om de nærmere ikke understøtter en partition på 32 Gb, men godt en harddisk der er større end 32 Gb, bare den er partitioneret i dele der er mindre end dens max værdi...

hvis du ikke har Partition Magic, vil jeg foreslå dig at kigge på denne side mht. partitionering... -->
http://fdisk.radified.com
men Partition Magic er at foretrække, dog er det Shareware... og så vidt jeg husker ka' shareware versionen ikke partitionere... og den fulde version koster omkring en 700,- kr. men det er et virkelig godt program at bruge...

håber ikke dette er blevet alt for rodet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-09-02 09:11

Hej Zomp,

selvom du har lukket sprøgsmålet, skal jeg nok prøve at holde øje med dette indlæg i det jeg smider et abonnement på den... ellers ka' du sende mig en mail på strarup@worldonline.dk

men umiddelbart vil jeg mene at et køb af et PCI kort er unødvendigt... men det afhænger selvfølgelig af din harddisk... hvilket mærke er det?

såvidt jeg husker har andre harddiske producenter også den samme feature som Maxtor har... men jeg er ikke hel sikker... men ellers ka' jeg finde ud af det... så snart jeg ved hvilken harddisk du har...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 11-09-02 16:44

Jeg har prøvet at dele den i 4 * 20 GB nu, men samme problem, den kan ikke finde disken i bios, og stopper så! kører lige CTbios og kommer med data!

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 11-09-02 16:45

her har jeg hentet bios opdatering:
http://www.iwill.net/supports/BIOSResult.asp?vID=137

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 11-09-02 17:04

resultater CTbios:

comp id : FC, SUBtyp: 01 BIOS-level:0
rechnertyp:at-3 konfigurationsbyte $70
maus laut BIOS: nicht PS/2
bus: ISA/PCI
BIOS date:8-3-99
pci bios: ver 2.1
pci busse: 2
32 bit pci bios: revision 0
award bios: award modular bios v. 4.51pg
award ID-string: 08-03-1999-i440bx-w977ef-2a69ki3gc-03
board BIOS version: BS100-31330b
OEM: IWILL
url: ftp.iwill.com.tw/download.htm
chipset: i440bx-w977ef // intel 440BX

Håber du kan bruge det til noget!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 00:44

Hej Zomp,

surt show... den ikke ville tage harddisken efter at være blevet delt op... men umiddelbart anser jeg det ikke for et problem... idet det ikke er alle BIOS der understøtter det... men en del Harddiske producenter har en utility i form at et Virtual BIOS der tillader BIOS der ikke understøtter store Harddiske så de gør det... men før jeg ved om din Harddisk også har denne mulighed har jeg brug for at vide lidt mere omkring din 80 Gb Harddisk...

f.eks. hvilket mærke Harddisk har du? Western Digital, Seagate, Maxtor....
og er det en SCSI eller IDE harddisk?

jeg har været inde og kukkeluret lidt på denne side mht. dit Bundkort... -->
http://support.iwill.net/bs100.htm
og den her... -->
http://www.iwill.net/products/ProductDetail.asp?vID=65

og fandt bl.a. en nyere BIOS version end den du bruger nu...

den Bios version du har nu er No. 31330b fra 1999, men de har en nyere Version No.31331B fra den 31. juli 2000 til "BS100 Ver 2.1 or later" her... -->
http://www.iwill.net/supports/BIOS/bs0731b.exe
jeg ved ikke om du har downloadet den eller prøvet at opdatere din BIOS med den... idet der også ligger en version fra den 4. oktober 2000 men den er til "BS100 Ver 1.2 or earlier"... ellers så prøv at beskrive den procedure hvorved du har prøvet at opdatere din BIOS hvis det er den korrekte version af BIOS opdateringen du har hentet og afprøvet....

jeg har også downloadet manualen til dit Bundkort, som jeg vil prøve at gennemgå... men det bliver først i morgen... idet jeg er ved at få tatoveret QWERT i panden...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 12-09-02 06:31

hehe! cool! jeg har prøvet at opdaterer bios, men så var det den skrev: "unknown flash.....(og et eller andet) og da jeg brokkede mig over det til iwill, sagde de bare jeg skulle købe det der ATA PCI CARD!

mvh.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 08:43

Hej Zomp,

ja det læste jeg lidt længere oppe men var det bs0731b.exe eller bs1004a.exe du afprøvede?

og hvordan gjorde du da du opaterede den og den kom med den meddelse... og brugte du den AWDFLASH.EXE der fulgte med i filen?

men igen hvilken 80 Gb Harddisk har du, er den fra Seagate, IBM, Maxtor eller Western Digital?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 12-09-02 12:17

den er fra maxtor! en dx740
jeg brugte bs0731b.exe, og det program der fulgte med til bios opdatering!

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 12-09-02 12:18

AWDFLASH.EXE som du skriver

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 14:42

Hej Zomp.

oki doki...

underligt den skriver unknown flash så...

men prøv at gå denne side igennem... der viser de forskellige trin... i selve opdateringen til din BIOS... det ka' evt. være at du har overset noget... f.eks. at gøre Bios'en flashable (se Step 5)... det har jeg selv engang glemt... jeg ka' dog ikke huske hvilken fejlmeddeselse jeg fik dengang... men der ville den heller ikke opdatere før jeg havde fået den gjort flashable... -->
http://support.iwill.net/toupdate.asp?path=bios&file=bs0731b.exe
hvis det direkte link ikke funker så tryk på linket med følgende tekst på "BS100 for Product No is 31331B ,BIOS Date Code: Jul.31.2000" fra denne side... -->
http://support.iwill.net/bs100.htm

men jeg tvivler nu også på den BIOS opdatering ka' hjælpe på Harddisk problemet... Idet Iwill selv siger den ikke understøtter diske større end 32 Gb... med mindre de ta'r sig sammen og laver en opdatering der gør...

men Maxtor har som sagt en utility "MaxBlast Plus II" der gør det muligt for computere der ikke understøtter det, til at gøre det alligevel...

jeg vil foreslå dig at kigge på denne side omkring "MaxBlast Plus II"... -->
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast_plus_ii.htm
og downloade programmet... -->
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/files/mbplus2.exe

det du så ska' gøre er at lave en Maxtor Blast II diskette som de beskriver på siden... den fungere som en Bootdiskette... og vha. den ka' du både få din harddisk installeret, og partitioneret mv. men det vigtigste er at slå funktionen EZ-bios til... jeg er ved at downloade den... idet det er et stykke tid siden jeg sidst har brugt den... så jeg vil prøve at gå de forskellige trin igennem... så jeg bedre ka' beskrive hvorhenne det er du ska' slå EZ-Biosen til, så du ka' få det fulde udbytte af din 80 Gb harddisk...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 12-09-02 15:13

oki! jeg prøver at flashe igen, og prøver så ezbios!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 15:48

Hej Zomp,

oki doki...

nu har jeg gennemgået Max Blast... så langt som jeg ku' gå... for at friske det lidt op...

du ska' putte en diskette i diskette drevet... hvorefter du ska' aktivere "mbplus2.exe" som du har downloadet... herefter ska' du trykke på "Create floppy"... hvorved din "Maxtor Blast II" diskette bliver lavet...

herefter putter du den over i diskette drevet på Iwill computeren, og starter den op med disketten i...

herefter bliver du bl.a. bedt om at vælge sprog... her vælger du så engelsk... næste vindue trykke på Next... næste igen Accept... du vil så komme frem til et vindue med 2 muligheder...

idet du har formateret og partitioneret din Hardisk har du ikke behov for det...

det du istedet for ska' gøre er at klikke på krydset i venstre øverste hjørne... hvorved der kommer en menu bjælke frem...

her skal du vælge menuen... "Advanced Options"... og klikke på "EZ-BIOS setup"...
der vil herefter fremkomme et nyt vindue hvor du vælger din disk... og trykker på "install Ez-BIOS"... hvis du har løst ka' du også konfigurere den... men såvidt jeg husker er det ikke nødvendigt...
jeg beklager at jeg ikke går videre end hertil... men jeg har ikke lige lyst til at mine data'er forsvinder fra min harddisk...

men når den er færdig med at installere EZ-Bios m.m. trykker du på done... kommer ud til Menuerne igen... og ka' herefter gå op i den første menu og vælge Exit...

nu sku' din Disk meget gerne virke... hvis den ikke gør er det sandsynligvis EZ-BIOS der ska' konfigures... det er et stykke tid siden jeg sidst har brugt den, idet mine nye computere alle understøtter store Harddiske... så jeg ka' desværre ikke huske det... og jeg har ikke lige lyst til at installere EZ-BIOS for at finde ud af det, idet jeg ka' risikere at miste mine data...

så hvis det sku' drille bliver du nød til at fortælle mig de forskellige muligheder der er i EZ-BIOS konfigurations vindue, hvis det bliver nødvendigt... men det er jeg nu ret sikker på at det ikke er...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 12-09-02 16:44

NICE WORK!!!

Nu kører skidtet sq med XP, 1000 tak for hjælpen!

Jeg fik også flashet bios, det må være en defekt i filen siden den ikke ville før, men nu virker det 100% KANON!!!!!!

Du har styr på det må man sige!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 12-09-02 17:18

Æres den som æres bør
Det glæder mig at strarup kunne hjælpe dig med dit problem, derfor skal han have dine point
Jeg opretter et spørgsmål til strarup.

Tillykke

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 13-09-02 06:37

taktak! det er kanon!

Kommentar
Fra : mpl

Dato : 21-01-04 11:59

Hej Når jeg start min computer op Kommer der en besked frem på hvor der står

Award Bootblock BIOS v1.0

Detecting floppy drive A: media

Drive media is: 1.44mb

Automatie Load AWDFLASH.EXE
Og jeg kan ikke komme lenger. Hvad gør jeg???????????? Mit bundkort er et Chaintich 7KJD