/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
CMOS CHECKSUM ERROR
Fra : airbus330
Vist : 516 gange
80 point
Dato : 09-09-02 10:52

Hej

Jeg har fået lidt af et prob. med den ene af mine 'putere, (har mistanke til bundkortet)

Under opstarten lige efter den har detected HD + cd-rom siger den "keyboard failure or no keyboard present" og lige derefter kommer den med "CMOS checksum error" og så stopper 'puteren og kan dermed ikke starte op på noget drev og kan jo heller ikke trykke del for at komme ind i cmos'en og kan heller ikke flashe den.......... damn

Der er selvfølgelig prøvet med flere forskellige tastaturer - så det er ikke det !
Jeg har også prøvet at skifte batteriet på bundkortet - det hjalp heller ikke !

Kunne det være en fæl virus ??

Bundkortet er en: ECS P6SET-ML

hmmmm, er der nogen der har et par gode idéer så vil jeg blive glad

Mvh
Airbuzzer

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 09-09-02 11:22

Hep,

Prøv at pille alle enheder (CD-ROM, harddisk) fra og prøv så at starte maskinen igen.

Hvis du har mulighed for at komme ind i BIOS herefter, så prøv at loade 'fail-safe' (kan være det hedder noget andet, der ligner).

Håber det hjælper

// Martin

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 09-09-02 11:24

Hep,

Du har oxo på mange bundkort mulighed for at kortslutte/resette BIOS. Check lige manualen og se om du kan/hvordan du gør det.

// Martin

Kommentar
Fra : nixdorf

Dato : 09-09-02 11:31

har du flashet din bios og har du gjort det med den rigtige bios version ?
hvis ja har du så taget backup af cmos ?
kan du komme i kontakt med drev A: ?
du kunne evt tage din bios af motherboradet
virus ? måske ! feks. tjernobil virusen går først i udbrud i april

hvis du har flashet din bios forkert så er der kun en ting at gøre , send den ind og få den flashet om , det gøres med en eprom bænder og det koster ca 200 kr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-09-02 10:03

On Mon, 09 Sep 2002 08:51:42 GMT, "airbus330"
<airbus330.news@kandu.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har fået lidt af et prob. med den ene af mine 'putere, (har mistanke
>til bundkortet)
>
>Under opstarten lige efter den har detected HD + cd-rom siger den
>"keyboard failure or no keyboard present" og lige derefter kommer den
>med "CMOS checksum error" og så stopper 'puteren og kan dermed ikke
>starte op på noget drev og kan jo heller ikke trykke del for at komme
>ind i cmos'en og kan heller ikke flashe den.......... damn
>
>Der er selvfølgelig prøvet med flere forskellige tastaturer - så det er
>ikke det !
>Jeg har også prøvet at skifte batteriet på bundkortet - det hjalp heller
>ikke !
>
>Kunne det være en fæl virus ??
>
>Bundkortet er en: ECS P6SET-ML
>
>hmmmm, er der nogen der har et par gode idéer så vil jeg blive glad
>
>Mvh
>Airbuzzer

Jeg får samme fejl hvis jeg overclocker den en tand for meget og når
det sker er jeg nødt til at resette CMOS for at få den op at køre igen

mvh Mogens

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-09-02 12:50

Hej airbus,

jeg går ud fra at du har puttet keyboardet i det rigtige PS/2 stik og ikke det til musen... men hvis du ikke, ka' få dit tastatur til at virke ved PS/2 porten, så vil jeg foreslå dig at bruge et USB Keyboard... hvis du ikke har et USB keyboard, så købe et PS/2-USB stik...

de fleste bios'er understøtter USB HID-devices som Mus og Tastatur i bios protokollen... der ka' selvfølgelig være et problem hvis din BIOS ikke har USB enabled... men i selve BIOS boot protokollen er der understøttelse for USB HID devices a la keyboard og mus...

men hvis du har sat tastaturet i den rigtige PS/2 port vil jeg helt klart prøve USB muligheden, idet det bliver meget svært uden tastatur...

jeg har selv haft et ECS P6Sep-me bundkort og havde ikke andet end bøvl med det... samt andre bundkort fra dette firma... men ok de er som regel billigere end andre bundkort...

men udover det, har du så prøvet at opstarte med en Win98 start diskette?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-09-02 11:28

airbus330 wrote:
> hmmmm, er der nogen der har et par gode idéer så vil jeg blive glad

Jeg mener jeg fik denne fejl, da een af mine ramklodser pludselig brænde
af...

--
Martin K

Kommentar
Fra : nixdorf

Dato : 09-09-02 13:30

jamen så har du jo selv svaret på det

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-09-02 13:48

Hej Nixdorf,

øh... hva' mener du?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-09-02 13:52

Hej igen,

glemte lige at tilføje... at... -->

så vidt jeg ka' se er det kun os andre der har kommet med kommentare, samt et par nyhedsbrugere... jeg ka' ikke umiddelbart få øje på at Airbus har givet nogen kommentar eller svar siden han/hun har stillet sit spørgsmål...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 09-09-02 15:44

Hej alle!

Nej nu må vi have en kommentar fra Airbus!

Men jeg kan da lige supplere - sidste mystikste fejl, som jeg selv har været ud for var:

Tændte for strømmen til min PC - ingen reaktion!

Jeg vil ikke opremse alt det jeg prøvede, resette, skifte strømforsyning m.v.; men efter megen brugt tid, viste det sig, at den ikke ville starte når strømkablet var sat på min Seagate 40 GB harddisk (kun 1 ½ år) - totalt brændt sammen.

Surt show - nå men nu er den igen også ved at være kørende efter at have fået ombyttet harddisken.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 09-09-02 20:41

Når du har taget batteriet fra BIOS uden at have en backup du kan køre ind er den opsætning røget sig en tur. Surt show.

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 10-09-02 00:26

Hej igen

Undskyld fordi det har taget så lang tid at svare, men jeg har desværre også et job der skal passes af og til........

Nå men, jeg har prøvet at pille alle enheder fra, men same shit ! (keyboard failure or no keyboard present - CMOS checksum error - defaults loaded.)

Jeg har også prøvet en anden strømforsyning (det kunne jo være)

har prøvet andre ram - men nix

har prøvet en reset af bios - nuller

Jeg skal lige tilføje at problemet er bare pludselig opstået da jeg tændte maskinen en dag, den har kørt fint i lang tid - jeg har ikke flashet bios eller skiftet tastatur eller pillet ved andre ting med mine fedtede fingre !!

Men Strarup det var måske en god idé som du skriver at prøve usb muligheden, for uden keyboard kommer jeg jo ingen vejne, så jeg må lige tjekke om nogle af vennerne ligger inde med sådan et for at fejlsøge lidt mere -
men fejlmulighederne skrumper ligesom lidt ind, ikke?

Fedt med lidt hjælp gutter !!!!!

Hygge
Airbuzzer

Kommentar
Fra : nixdorf

Dato : 10-09-02 00:32

hi strarup
jeg var lige lovlig hurtig på tasterne sorry , jeg trækker lige den sætning tilbage jeg så ikke hvem der havde
skrevet dette "" Jeg mener jeg fik denne fejl, da een af mine ramklodser pludselig brænde
af... ""
for så er det jo ram fejl

undskyld.

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 12-09-02 08:39

Hmmm, jeg tror jeg skifter bundkortet - kan ikke se en anden udvej.

Er der nogen der har et godt forslag til en afløser for mit ECS P6SET-ML bundkort - helst ikke for dyrt, da det bare er pc #2

Hygge
Airbuzzer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 09:28

Hej Nixdorf,

oki doki... det er jo hva' der ka' ske'...

Ttil Airbus,

eh... har du prøvet med et USB tastatur?

og skriver den det også hvis du bruger en startdiskette? (mht. keyboard failure)

hvilken processor har du siddende i dit ECS P6SET-ML bundkort?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 12-09-02 09:44

Har prøvet usb tast. - same shit

Mht startdiskette, så hjælper det ikke rigtig noget da computeren jo ikke kommer så langt i opstarten at den starter diskettedrevet !

Det er en ældre sag, en Intel Celeron 400Mhz

hygge
Airbuzzer

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 80 point
Dato : 12-09-02 10:43

Hej Airbus,

oki doki... surt show... tja... trælst... det lyder som om den har sunget på sit sidste vers så... Æv...

men hvis du ska' ha' nyt bundkort ska' det så være en der understøtter din 400 Mhz eller ska' du også ha' en ny processor?

jeg har selv dette bundkort på en af mine computere herhjemme og den kører fint... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627997
problemet er bare at den først understøtter fra 533 Mhz...
(Intel Celeron/Pentium III 533MHz~1.2Gz+)

de har også et ASUS bundkort her der understøtter fra 233 Mhz...
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627905
(Intel Celeron/Pentium III 266MHz~1GHz)

der er også et par billige stykker fra ECS, men dem vil jeg ikke just anbefale, for det første fordi du har bøvl med det bundkort du har nu... og fordi jeg selv har oplevet bøvl med det bundkort jeg havde fra dem... samt jeg vil ikke anbefale bundkort der bruger SiS chipset... det ka' godt være at bundkort med SiS Chipset er billigere... men der er som regel også mere bøvl med dem end der er med Intel eller VIA chipset...

men det rareste ville da være hvis vi ku' ha' fået dit ECS P6SET-ML bundkort til at funke... men jeg synes efterhånden det lyder som om der er 99% sandsynlighed for at den er kaput...

og når den ikke ka' få fat i hverken Diskette eller USB til at funke... så det lyder heller ikke til at det er PS/2 porten den er gal med... når den ikke vil ta' USB keyboardet... idet jeg går ud fra at USB er enabled i din Bios...

og der er jo ikke ret meget at gøre med når ens tastatur ikke funker... og der er vel hellere ikke garanti på den længere... jeg ved ikke om det er muligt at få nogen til at checke dit bundkort gratis... så det ser da alt i alt noget sort ud... og at der er brug for et nyt bundkort... og det er bare kanon ærgeligt...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : airbus330

Dato : 12-09-02 14:48

Tak for svaret strarup., jeg tror jeg hopper på asus kortet, det ved man da hvad er - ECS bliver det IKKE igen.

Hygge

Airbuzzer