/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Sorround Reciver
Fra : mathiasmb
Vist : 287 gange
50 point
Dato : 14-03-05 14:20

Undskyld hvis det ikke er stavet rigtigt.
Kan nogen fortælle mig hvordan sådan en fungere? Med hvilke ledninger fra fks DVD'en, X-Box'en, videoen skal i reciveren? Sætter jeg bare mine admindelige sterio anlæg højtalere over i den, hvor kan jeg købe en og hvad kan den ca koste?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 14:36

Hvilken slags surround reciever?

Kommentar
Fra : mathiasmb

Dato : 14-03-05 14:41

tja.. jeg har ikke forstand på det. Sådan en til et fjernsyn.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 14:52

Hvilken prisklasse taler vi om?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 14-03-05 15:47

surround består af flere højtalere. stereo er to højtalere, hvis du så skal have surround skal du op på min. 5 højtalere.
du kan godt bruge dine to stereo højtalere samt i nogle tilfælde din højtaler i tv.
sorround består af to forhøjtalere to baghøjtalere og en centerhøjtalere.
yamaha laver fede billige forstærker til ca 2500..
du kan også købe samlede surroundsæt hos alle radio tv forhandlere

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 14-03-05 15:52
Kommentar
Fra : mathiasmb

Dato : 14-03-05 16:00

På alle Recievere er der vel både plads til 2 OG sorround, ikke?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 14-03-05 16:09

... forstår ikke hvad du mener.. men du kan skift lyden imellem stereo og surround ja

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 16:13

http://www.hifiklubben.com/files/quickguideDK.pdf her er lidt god læsning.

Hvis du anvender surround'en som stereo, er der en knap man trykker på (nogen gør det selv automatisk), hvorved center og baghøjttaler frakobles.

Umiddelbart vil jeg tolke det du skriver, som at du gerne vil have et anlæg der kan både stereo og surround. Skal anlægget også være godt til begge dele ryger du op i en lidt grimmere prisklasse. De billige komplette sæt lyder grumt dårlige som stereoanlæg, men giver en fin fin surround-oplevelse.

Vælger du at bruge nogle større kasser på frontanlægget risikerer du at noget af surround oplevelsen smutter, idet man som tommelfingerregel bør have rimelig enslydende højttalere hele vejen rundt - dvs center 2 x front + 2 x bag. Og ja jeg ved godt der skal SUB med til DTS men det er ligegyldigt i denne sammenhæng.

HI FI klubben er efter min opfattelse eneste hæderlige sted at købe den slags. Lidt dyrt måske, men rådgivningen plejer bestemt at virke.

Skal det være skrigende billigt (<2000) køber du et færdigt sæt i Bilka, og glemmer alt om at bruge det til stereo.

Kommentar
Fra : mathiasmb

Dato : 14-03-05 16:34

Jeg mener; Hvis jeg fks kun har to højtalere. Så sætter jeg dem i recieveren... men der er stadig plads til flere, ik?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 16:36

Hvis du vil have surround, skal du bruge samlet 6 stk.

To front
To bag
en center
+ 1 sub (hvis det er DTS) Ved prologic (det gamle system) er sub'en ikke nødvendig

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 16:38

Køber du færdige sæt, er al skramlet med i kassen.

Hvis du allerede har et sæt ok højttalere, forsøger du at udskifte fronthøjttalerne med disse (hvis det er nogle ok højtt.). Dernæst lytter du dig frem til om denne konstellation er ok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 16:39

Har du læst den folder jeg linkede til?

Hvad vil du investere?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 14-03-05 16:47

ja du kan sagtens bruge din forstærker. til stereo lyd og så sparer op til yderligere højtalere imellem tiden. du har så ikke surround før min 5 højtalere og gerne en subwoffer.

Kommentar
Fra : mathiasmb

Dato : 14-03-05 17:19

Jeg har set artiklen. Nu ved jeg hvordan de ser ud. Men når der kun er 1 scarts udgang... Hvordan kan jeg så både have video, X-box og alt det der sat i?

Kommentar
Fra : mathiasmb

Dato : 15-03-05 15:14

Jeg snakker om sådan nogen admindelige højtalere man sætter til et aldmindeligt sterio anlæg. (eller er der ingen forskel?) Jeg kunne ikke se nogen steder de kunne sættes til på tegningen, 3773

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 08:43

Surround højttalere er ganske almindelige højttalere. Er der tale om dyrere anlæg, er THX godkendt et kvalitetstegn.

Kommentar
Fra : MadsBusk

Dato : 01-04-05 21:11

Du kunne eventuelt også investere i en hjemmebiograf, hvor du som regel får fem surround højttalere og en subwof., sammen med en DVD-afspiller, der samtidig fungerer som reciever.