/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kraftstik til alm stik??
Fra : pgs2711
Vist : 17820 gange
50 point
Dato : 13-03-05 22:43

Jeg har en vaskemaskine, der er forsynet med et kraftstik på dens strømforsyningsledning.
Kan jeg lave dette stik om til et almindeligt trebenet stik, der passer i min stikkontakt?

Mvh Philip

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-05 22:50

Kun hvis den kun skal bruge fase, Nul og jord - Blå-sort eller brun-gøn/gul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-05 22:53

Du skal være opmærksom på, at mange ældre vaskemaskiner kræver større sikringer og har du kun 10 amp. på stikkontakten går det ikke og som nævnt hvis der er flere ledninger i stikket end de nævnte går det heller ikke uden videre. Det er muligt at det kan laves, men når du stiller spørgsmålet tror jeg ikke du skal pille ved det.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-03-05 22:54

Hejsa.
Det afhænger jo fuldstændig af, om din vaskemaskine kan køre med 220 V
Det kan de fleste nyere maskiner - så skal du skrue den brune (eller sorte) ledning i L = fasen og den blå ledning i N = nul - den tredie ledning gul/grøn skal tilsluttes jordforbindelsen.

Hvis der er flere end de tre ledninger har du et problem
---------------------------
Problemet er dog ikke større end den så skal tilsluttes 380 V (men så passer stikket)

hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-03-05 22:57

BjarneD har ret - det kan muligvis godt ændres bagpå vaskemaskinen, men da du åbenbart ikke har så meget kendskab til el - så vil det nok være en god ide at lade en fagmand se på dine muligheder.

<\\Benny

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 13-03-05 22:57

NEJ

Kraftstikket er normalt med en 16amp sikring foran og en alm stikkontakt må kun ha en 10/13 amp sikring foran. Hvis uheldet er ude springer sikringen ikke i tide og amn kan få for meget strøm gennem sig og død af det.

det er en meget dårlig selv at rode med el installationer i huset det kan gå MEGET galt

Elektrikker Ole F. Munksgaard

Her er et link til hvad du selv må lave i dit hus

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=10947

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 23:01

Du bør kunne se på en label på bagsiden om den kan køre på 230 Volt
Eller om den skal bruge flere faser.
Hvis den kan køre på 230 Volt er der et diagram hvor der er vist hvordan den skal forbindes.
Kraft er ikke et godt udtryk.
Flerfaset er bedre.
Det dækker over 2 faser, 3 faser, med og uden nul.
Under alle omstændigheder er det noget, du skal passe på med at tilslutte selv, hvis du ikke er helt sikker på hvad du gør.
Farverne på ledningerne må man ALDRIG stole på.
Især hvis det er en ældre installation.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 23:05

Øøøhhh Ole
Man får altså ikke større stød, hvis der sidder 16 Amp. foran installationen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-03-05 23:07

Nej - men hvis det er 135 Amp så kan man undvære svejseværket

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 13-03-05 23:07

øhhh nej men det tager længere tid for sikringen springer da den kan klare større strømme Amp inden den springer

eller skal jeg ta mit studie om eller er jeg bare træt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 23:17

Heller ikke.
Det har udelukkende noget at gøre med, hvilken modstand du
repræsenterer.
Om det er en lysgruppeintallation med 10 Ampere foran
eller en "kraftgruppe" med 60 Ampere foran.
Du har stadig kun 230 Volt mellem dig og jord.
Og det er HFI/HPFI relæet, der slår fra ved afledming til jord.
Gambrinus

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 13-03-05 23:19

ÅK jeg tager min udd. om

men til pgs2711 kontakt din lokale elektrikker det er det sikkerste

Og så må vi håbe at det ikke er mig der kommer ud

godnat

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 23:22

Da jeg arbejde som elektriker var en 5-10 stød om dagen ikke noget særligt.
Det værste stød jeg fik var godt nok, da jeg sad på hug under et køkkenbord og fik langfingeren mellem 2 faser.
Stødet var en ting.
Men den bule jeg fik i hovedet da benene rettede sig ud !!!!!!
Gambrinus

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 13-03-05 23:22

til Gambrinus

alt hvad du skriver er sikkert rigtigt men det betyder stadig ikke at pgs2711 skal pille ved elinstallationer selv såååå

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 23:25

Enig Ole !
Det er ikke noget, folk skal rode med selv.
Hellere en kunde der er bange for strøm.
End en der roder uden at være sikker.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-03-05 23:29

Gambrinus (Republikaner fra Als)
---------------------------
......... håber det går bedre med hovedet nu så ...

Der må jo være en grund til at f.eks. kabler på 1,5 kvadrat max. må føre en STRØM på 13 Amp. - og at bare 16 Amp. mindst skal bruge et kabel på 2,5 kvadrat

..... med hensyn til det stød som pgs2711 han får når han leger med det, så
er det ligesom tykkelsen på elektroden i svejsetangen - bare lårene er
tykke nok, så skal jordforbindelsen nok komme

<\\Benny

Jeg vil også tilråde dig at opsøge en elektrikker (forlang hellere at se hans papirer)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-03-05 00:03

Hovedet er aldrig gået helt i orden
Jo ,1,5 kvadart skal forsikres med 10 A og 2,5 med 16 A
Nu er der forskel på kortslutningssikring og overbelastningssikring.
Og en 10 A sikring springer altså ikke ved 10 A.
Det er en længere udredning.
Jeg er træt !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-03-05 00:31

> Ole
Jeg var altså ikke ude på at "støde" dig på nogen måde.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-03-05 00:41

Det er nu meget rart med de nye auto-sikringer ........ så er 13 Amp. helt fint til hobbyværkstedet
Sov godt og hav´ en god uge allesammen....
hilsen <\\Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-03-05 00:50

pgs2711 - du kunne lige starte med at skrue låget af det krafstik, og fortælle hvor mange ledninger der sidder.
Hold dig fra 13 amp hvis det er en gammel indstallation.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-03-05 01:01

Og, om der sidder en label bag på vaskemaskinen med forbindingsdiagram.
Det kan også stå inde under låget, hvor kablet sluttes til.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-03-05 01:33

Forbindingsdiagram. Sikke noget vrøvl !
Forbindelsesdiagram.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-03-05 09:37

en 1,5mm2 må forsikres med 13 amp. ( hvis der er stikkontakter)
hvi brugs genstanden er monteret direkte i en dåse må den forsikres med 16 amp på en 1,5mm2 så fremt brugsgenstanden ikke bruger mere ind 15,5 amp

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-03-05 11:36

Jaaa Rotw
Min installatøreksamen er lidt rusten (Det gamle relement)
Jeg ved godt at 1.5 mm2 på føre 13A.
I sin tid kunne det laves med en meget større sikring (kortslutningsbeskyttelse)
Samt et motorværn der var indstillet til 13 A (Overbelastningsbeskyttelse)
Der er masser af tabeller, som man skal bruge når man dimensionerer.
Nogle af de nye sikringer har denne overbelastningsbeskyttelse indbygget.
Kortslutningsbeskyttelsen skal sidde før lederen, mens overbelastingsbeskyttelsenringen kan sidde længere inde på lederen før brugsgenstanden.
Der er bare mange der tror at en 10 A sikring springer ved 10 A
Sikringer findes jo også i træge, flinke, supertræge, superflinke etc .
Når det dreje sin og eletronik, er der faktisk ingen sikringer, der er hurtige nok til at beskytte elektronikken efter sikringen, selvom den så er superduber flink.
Som jeg sagde er det en længere udredning, hvordan man dimensionerer disse ting.
Envidere kan man/må man ikke stole på farverne på ledningerne.
I det gamle testamente (Reglement) stod der, at nulen BØR være blå.
Det vil sige det var faktisk lovligt at vælge en anden farve.
Jord SKAL være gul/grøn og gul/grøn må IKKE bruges til andet end jord.
Nu forholder det sig bare sådan, at i gamle installationer er jorden rød.
Og nullen var for det meste sort.
Som elektriker lærte man det nødvendige.
Når man så tog installatøreksamen, fik man styr på de hvide løgne, man havde fået stukket ud under lærlingeuddannelsen.
Det er jo derfor en elektriker, ikke må arbejde selvstændigt, unden at have en autoriseret installatør til at tage ansvaret for dimensioneringen.
Jeg har faktisk været ude for et hus. Hvor hele installationen hvar lavet udelukkende med hvide ledninger. Det var ikke engang ulovligt på det tidspunkt.
Men det var noget værre rod. Især da der var forkert fasefølge på halvdelen og jeg skulle lave en B korenpondance med krydsning og ledelys.
Under krigen blev der givet dispensation, så 1 mm2 måtte sikres med 10 A på grund af kobbermangel. De havde papirisolering og var ført i paprør. Det er ikke sådan at trække ny ledninger i sådan en installation. Ledningerne knækker for et godt ord og de fugtige paprør kom med ud.
Jeg har også været ude for en C korrepondance (Hvor den slukkede lampe får enten fased-fase eller nul-nul) Det var også lovligt da installationen blev lavet.
Kan du så forstå, at jeg siger, at man ALDRID må stole på ledningsfarverne.
Endvidere er en polsøger kun til en vejledende måling.
Hvis en ledning der ikke er forbundet i enderne (afbrudt) ligger sammen med en fase, vil man få fint lys i polsøgeren.
Et digitalinstrument med en stor impedans vil også måle som vinden blæser i en vekselstrømsinstallation.
Der er heller ikke krav om HFI/HPFI relæer. Der er krav om ekstrabeskyttelse for visse brugsapparater. Den kan så være udført f.eks. jording, nulling, med HFI/HPFI relæ sammen med jord. Her hedder det bare ikke jord men beskyttelsesleder og den må have en meget større modstand end ved jording.
Såååå.. Det er ikke bare sådan at beskrive, med den plads vi har her på siderne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pgs2711

Dato : 14-03-05 12:39

Mange tak for de mange svar,

Her kommer lige lidt flere oplysninger:
Bag på vaskemaskinen står:
Blomberg Varina 1003
230V; 50Hz; 2150W; 10A; (et tegn, der ligner en rute i profil fra Tour de France;) efterfulgt af 1900 W

Selve stikket på ledningen indeholder 1 blå ledning, 1 gul/grøn og 1 brun.

På ledningen er følgende mærkat sat på :
"Skal ekstrabeskyttes jf. Stærkstrømsregel.
Hvis tilslutningsstedet er udført med ekstrabeskyttelse i form af en stikkontakt for trebenet stikprop, skal den tobenede stikprop udskiftes med en trebenet.
Lederen med gul/grøn isolation skal tilsluttes jordklemmen mærket med (her er et tegn bestående af en lodret streg med vandrette streger) eller (et tegn som det førstnævnte men med en cirkel omkring.

Håber at det så er muligt at skifte stikket på ledningen, så det passer i den almindelige stikkontakt:)

Philip:)

Kommentar
Fra : bne

Dato : 14-03-05 13:01

Hej pgs2711
Du har vundet i lotteriet - maskinen er beregnet til 220 volt.
Hvis du er sikker (100% sikker) på hvordan man gør, så monter et 220 volts-stik på ledningen.(Ledningerne forbindes som bennymanden nævner i hans indlæg)
Hvordan er det nu lige : Ærgelsen over den dårlige kvalitet, holder meget længere end glæden over den lave pris ! (dette gælder også dårligt påsatte netstik )
(pointene bør gå til een af de første indlæg)

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 50 point
Dato : 14-03-05 16:33

Du skal lige være op mærksom på :
at når vaskemaskinen bruger 2150 Watt, er den det sådan set det eneste,
du må have igang på den lysgruppe, når den er sikret med 10 Amp.
(230 V * 10 A = 2300 W)
At der er jord i den stikkontakt, du har tænkt dig at bruge.
At du har HFI/HPFI relæ der virker.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-03-05 17:47

så tager vi en kommentar til : så fremt at bygningen er før 1 april 1976 er det ikke et lovkrav at der skal være HPFI så fremt at der er jord i stikkontakten (det kan dog anbefales )
en 1,5mm2 kan tåle 15,5 A
i dag køre vi 230V / 400V 50Hz
det kan som regl ikke gå galt i et 400stik. : brun længest til venstre jord i midten og blå længst til højre der skulle gerne være 230V (ved 5 ledninger)

=>Hvis tilslutningsstedet er udført med ekstrabeskyttelse i form af en stikkontakt for trebenet stikprop, skal den tobenede stikprop udskiftes med en trebenet.
"sluder" det er i dag tilladt at sætte jordstik op unden der er jord monteret så fremt at der er et hpfi og bygningen er opført før 1 april 1976

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-03-05 18:18

NU pgs2711 vist klar til at gå op til svendeprøve.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pgs2711

Dato : 14-03-05 18:32

Ja, det tør siges:)
Mange tak for de mange gode (og tekniske) råd:)

Godkendelse af svar
Fra : pgs2711

Dato : 14-03-05 18:34

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-03-05 18:35

Husk at give point til den der har forvirret dig MINDST.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-03-05 18:42

det kan som regl ikke gå galt i et 400stik. : brun længest til venstre jord i midten og blå længst til højre der skulle gerne være 230V (ved 5 ledninger)
mål altid efter med multimeter