/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
forskel på svampe og baterier
Fra : jeppenp
Vist : 1361 gange
100 point
Dato : 13-03-05 18:57

vi har opløst gær i en sukker opløsning

men nu spøger min lære om det ligeså godt kúnne have været bakterier.. det eneste vi ved er at der bliver dannet en gas

har søgt... men lighederne er jo store..

håber i kan hjælpe

jeppe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-03-05 19:09

Svaret er nej. Når man tilsætter gær til en sukkeropløsning dannes der Kuldioxid og Alkohol. Ingen af delene kan fremstilles ved at sætte strøm til en sukkeropløsning.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 13-03-05 19:11

hvorfor skal man sætte strøm til en sukker opløsming

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 13-03-05 19:45

bakterier....batterier !!!!

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 13-03-05 19:46

)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-03-05 19:49

Sorry læste det som batterier. Men jeg mener stadig at svaret er nej. Mener ikke det kan lade sig gøre med bakterier.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-03-05 19:58

I overskriften står der batterier!
Nede i spørgsmålet skriver i baterier, det kunne være mere fornuftigt, Men hvilken bakterier skulle kunne fremstille alkohol, en del kan danne kuldioxid. Men vil i også fremstille alkohol, må i bruge gær

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-03-05 20:07

Det er da osse rigtigt Valde. Der står baterier i overskriften, så er min misforståelse ikke så underlig endda. Men det er mig der blander alkohol ind i spørgsmålet. Svaret skal altså være JA der kan dannes bobler med bakterier. NEJ der kan ikke dannes alkohol med bakterier.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-05 20:17

Gæren danner CO2 (kuldioxid) og alkohol (ethanol), mens mange bakterietyper i stedet lever af kuldioxid og danner ilt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-03-05 20:17

Enig AJ. Bakterier danner flere gasarter (Også brændbare det har så ikke noget med spørgsmålet at gøre)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-03-05 20:21

Hvad er det nu for nogen bakterier der danner ilt? Dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-05 20:33

Det gør en gruppe der hedder cyanobakterier.

Og det var faktisk bakterier der for maaaaange år siden, da de var de eneste levende mekanismer på jorden, skabte betingelser for andet liv, ved at fylde atmosfæren med den ilt de producerede

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-03-05 20:41

Hvornår er de så uddøde?, i vor tid er det grønne planter der danner ilt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-05 21:08

Det lyder lidt som om du ikke tror på det valde

Har du ikke lært biologi i skolen.

Citat
"Erfaringen viser, at de sulfatåndende bakterier lever tæt sammen med en anden gruppe bakterier: cyanobakterier, der indtager kuldioxid og vand."

"Cyanobakterier er nogle én-cellede organismer, som tidligere blev kaldt for blågrøn-alger."

"Ligesom alger og planter udnytter de solenergien til fotosyntese, men de er nærmere beslægtede med bakterier. De har altså både egenskaber, der karakteriserer planter og egenskaber, der karakteriserer bakterier.

De er det, man kalder prokaryoter, dvs. at de ikke har nogen egentlig cellekerne.

Når de indånder kuldioxid, bliver der frigivet ilt. I milliarder af år var bakterier de eneste levende organismer her på jorden, og ganske ganske langsomt har de produceret så meget ilt, at vi har fået en ildfyldt atmosfære..."

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-05 21:11

Ups, glemte kildeangivelse
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/113jorden/Ekstreme+spor+p%C3%A5+liv.htm

Rul ned til bunden af den side, der finder du det citat jeg gengav i sidste kommentar.

Det var heldigt hva' , ellers troede du ikke på hvad jeg skrev

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-03-05 21:27

Jo en smule har jeg lært, jeg har førstekarakter som biologilaborant, dine belærimger imponerer mmig ikke. De grønne planter er stadigvæk dem der forsyner kloden med ilt. Du kan ikke erstatte regnskovene med cyanobater

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-03-05 21:31

Valde. Det ændrer jo ikke det faktum at der FINDES iltproducerende bakterier.

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 13-03-05 22:11

.....og at din regnskov forbruger lige så meget ilt som den producerer..... verdenshavene er fakkertalt den største producent af ilt.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-03-05 22:17

Nåe jo blågrønalger er stadigvæk grønne planter, selvom du omdøber dem til bakterier.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 14-03-05 10:14

det er hygeligt at læse
men savner nogle klare facts..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 10:19

Se 13-03-05 20:07

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 14-03-05 10:20

ja det kan jeg godt se... men hvorfor

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 10:27

Fordi mange bakterier er i stand til at omdanne sukkerstoffer til forskellige gasarter, og disse vil boble op. Når Gærceller får det til at boble er det fordi de lever af sukkerstofferne og samtidig omdanner Sukkeret til Kultveilte og Alkohol.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 14-03-05 10:29

ok... men bakterierne kan jo også lave respiration

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 10:32

Ja, det er jo netop det der gør at de danner forskellige gasser.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 14-03-05 10:36

så jeg kan ikke vide om det er svampe eller bakterier i glasset

kan der være forskel på hvor høj sukker koncentration de kan leve under... for det dehydredei det første glas (og lavede kun lidt gas)

mangler faktis at sige at der ikke var ilt til stede

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 10:36

Nogle bakterier danner Svovlbrinte, andre Kultveilte, andre Ilt og andre Metan.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 10:38

På biblioteket kan du låne et lille hæfte fra Natur & Museum der hedder Bakterier, der kan læse næsten alt om dem.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 10:40

Der VAR Ilt tilstede idet sukkervandet indeholder Ilt. Hvis du kan måle alkohol i vædsken efter nogen tid, så var det Gær, hvis ikke var Bakterier.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 14-03-05 10:41

men der er ikke forskel på hvilke forhold de lever under..

det jeg mangler er eller anden ´grund der gør at man kan vide om det er bakterier eller svampe... et eller andet må der jo være til forskel...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-03-05 10:45

Jeppe - læs nu alle svarene, nogle af dem har krydset dine spørgsmål og dem har du vist ikke fået læst

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 14-03-05 11:05

jo har læst dem igen :)
men ville gerne have det sort på hvidt (det får jeg vist ikke)

ved i tilfældigvis hvad relative CO2-mængde er ???

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-05 11:31

Jeg er ked af det Jeppe, men jeg kan ikke hjælpe dig mere end jeg gjort. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 14-03-05 20:04

Tak for svaret arne.jakobsen.
      ved ikke vilken jeg skulle aceptere

men tak fordi du har tid til at hjælpe en lost 1.års så må jeg se hvad min lære siger til det :P

tak igen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 20:47

Relative CO2 mængde, betyder noget i retning af: Den mængde der findes, afhængig af omstændighederne.

Og hvis du har lavet opløsningen i et lukket beholder, øges den relative mængde CO2 efterhånden som ilten bliver forbrugt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-03-05 21:35

Der er ikke "d" i væske lille AJ. 14-03-05 10:40 Husk det nu. Skriv det 100 gange.

At du blander alkohol ind i det 13-03-05 20:07 kan jo ikke undre nogen LOOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-03-05 00:17

For at hjælpe folk som Klumme, der ikke kan finde ud af hvordan ord staves, har Dansk sprognævn for nogle år tilbage, tilladt at ordet vædske også kunne staves væske.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-03-05 05:53

Jaeee - Man kan jo altod forsøge sig med en løgn, og håbe at ingen bemærker at den åhhhh så begavede lillearne der ved alt, verdensmesteren i det danske sprog, konstant selv laver fejl, men alligevel igen og igen uopfordret, upassende, utidigt, og stinkende ubehageligt skal ind og korrekse andre brugere, som ikke staver som han vil ha det. Husk lige pjokke, der er heller ikke d i lort

Prøv at skriv www.dsn.dk

(Retskrivningsordbogen på nettet 3. udgave, © 1996-2002)

Klik ind på Retsskrivningsordbogen i venstre margen og skriv vædske i søgefeltet der dukker op - Der vil så fremkomme ordene: "I ordbogen er der ingen ord der passer til søgekriteriet".

Skriver man derimod væske, så skriver den: "Der blev fundet i alt 7 artikler i ordbogen".

Se det i øjnene lillearne - Du KAN IKKE stave.........LOOOOL

For satan, hvor er du dog en ondskabsfuld og ubehagelig person - puuuuha

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-03-05 07:46

Lillarnepjokrøv forresten

Jeg er ikke noget folk. LOOOL. 15-03-05 00:17 Igen en af dine mange fejl....

Korrekt formulering: "For at hjælpe personer som Klumme".

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-03-05 02:24

Nåååå bette arne. Du blir som sædvanlig væk, når du tages i en af dine utallige fejl og løgnehistorier. Er du færdig med at skrive væske....uden d..... 100 gange.

Og så skal du altså til at holde op med dine løgnehistorier. Den med Dansk sprognævn var ikke så god, og det ved du osse godt inderst inde. Jeg ved godt, at det er træls at blive konfronteret med, at du ikke er så god til at stave, som du gerne selv vil tro, men sån' er virkeligheden altså, i modsætning til din lille fantasiverden