/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sidefil? Paging? Virtuel hukk.?
Fra : Olle_hansen
Vist : 603 gange
80 point
Dato : 13-03-05 15:20

Jeg har 1024 MB RAM, og bruger slet ikke det hele.

Trods det bruger sætter Windows harddiskene igang med at arbejde, i selvom der er over 600 MB fri plads på RAM'ne.

Her er tale om lidt over 200 MB den bruger i sidefiler...

Det virker da underligt, at den ikke bruger RAM'ne først, eller hvordan?

Hvad kan jeg gøre? Ville jo gerne ha' den til at bruge min RAM først, da de jo er betydeligt hurtigere...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-03-05 15:31

under system i kontrol panel - avenceret-ydeevne-fanen avenceret-virtuel hukommelse
kan du PRØVE at
trykke på skift og vælge
ingen sidefil - for hvert enkelt drev skal du gøre det.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 15:33

Det har også undret mig.
Jeg har noget information omkring det, men tror du jeg kan finde det ?
Jeg har også 1GB RAM og har prøvet simpelt hen at slå sidefilen
helt fra og kunne ikke mærke forskel.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 15:38
Kommentar
Fra : aaron

Dato : 13-03-05 15:42

Du kan tvinge Windowskernen til at forblive i RAM fremfor at swappe ved at ændre nedenstående nøgle fra 0 til 1

P.S. Kan kun anbefales hvis du har 256 MB RAM eller mere!

Åbn regedit.exe og find nøglen :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\
Session Manager\Memory Management

Find værdien DisablePagingExecutive og sæt den til 1 for at aktivere indstillingen (0 = deaktiveret er standard)

Du skal genstarte Windows for at ændringen træder i kraft.

//aaron

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-03-05 15:46

i bios - delete under start af pc -(under fanen avenceret i min) er der et punkt der hedder FAST WRITE sat den til enablem f10 save and exit

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 13-03-05 16:07

---> aaron

Gjorde som du sagde og genstartede... Det hjalp dog ikke. Andet bud?

---> xou

Ved du at det virker? Jeg kan ikke selv finde den i min BIOS.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 16:29

Jaaa....
Joblisten viser stadig, at der bruges sidefil.
Men der er ingen sidefil "Pagefile" på C-drevet mere.
Og i defragmentering er der ingen grønne felter mere.
Såååå..
Et eller andet må der være sket.
Det er måske "Jobliste", der ikke rigtig kan finde ud af det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 13-03-05 16:33

Page-disabling har muligvis størst effekt ved en mindre RAM-mængde (256/512 MB). Da du har masser af RAM, vil det sikkert ikke betyde det store for dit vedkommende.
Men nej, jeg er løbet tør for gode idéer ellers. :)

//aaron

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 16:42
Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-03-05 16:56

HEJ DET ER DER DELTE MENINGER OM,MEN MÅSKE UNDERSTØTTES DIN BIOS DET IKKE,MEN TVILDER:
http://www4.tomshardware.com/howto/20010725/bios_tuning-18.html

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-05 17:06

Hva'ba'va' ?
Det er da grafikkort-optimering, den side omhandler.
Gambrinus

Kommentar
Fra : User

Dato : 13-03-05 19:38

Hej

Jeg har også 1 GB RAM og kender dette problem alt for godt, dog har jeg ikke kunne finde en løsning der afhjælper dette 100%.
Men jeg har fundet et tweak hvor man slår swapping fra - dvs. det bliver ikke deaktiveret 100%, men min erfaring er at det hjælper.

1) Åben sysedit (windowstast + r eller start->kør og skriv sysedit)
2) Gå ind i system.ini
3) Under [386enh] tilføj 'ConservativeSwapfileUsage=1' (uden '')

Gem ændringen, luk sysedit og genstart.
Jeg har testet det i XP Pro.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-03-05 19:54

ok,fast write var til grafik.....
men med hensyn til den sidste vælgvalgte kommentar er der måske lidt mere der skal til:
http://www.annoyances.org/exec/forum/win98/t1006020017
MinSPs=8
men er det ingeligt ikke til win98...???
eller den her:
Terminating Thread Due to a Stack Overflow Problem. Message When Starting Windows
http://www.itaideurope.com/main.aspx?aid=4340
men det skal vel tast til at af gøre...

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 22-03-05 13:53

Nyt bud:

Åbn regedit.exe og find nøglen :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\
Session Manager\Memory Management

Find værdien LargeSystemCache og sæt den til 1 for at aktivere indstillingen (0 = deaktiveret er standard)

Du skal genstarte Windows for at ændringen træder i kraft.

//aaron