/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvor bliver filerne af?
Fra : Rytterknaegten
Vist : 436 gange
299 point
Dato : 11-03-05 00:58

Jeg har en Maxtor på 160 Gb, hvad sker der hvis jeg "smider" 40 GB billeder (har kopieret) i papirkurven?? Hvor bliver de af?? når jeg tømmer kurven? Det er noget jeg har spekuleret en del over.
Mvh Rytterknaegten.

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 11-03-05 01:13

Hej

Hvis jeg forstår dig ret, bliver dine filer i papirkurven komprimeret og gemmes et sted på harddisken... Men hvis du tømmer papirkurven slettes filerne fra harddisken.

Du kan recover disse filer med en "file recover"

/Caine

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-03-05 01:20

hvis du bruger shift når du deleter filerne kan du ikke genskabe dem !

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 299 point
Dato : 11-03-05 04:16

Når du sletter en fil, ryger den over i papirkurven, på det drev du har slettet den fra. Mappen ”Recycler” kan du se hvis du i denne computer går op i : Funktioner – Mappeindstillinger – Vis og fjerner fluebenet i : Skjul Beskyttede Operativsystemfiler og sætter flueben i : Vis Skjulte Filer Og Mapper. Så trykker du : anvend og Anvend På Alle Mapper.
Nu kan du se mapper Recycler. Der er en Recycler for hver harddisk/partition.
Så længe filen ligger i papirkurven (Recycler) kan den genskabes.
Når du tømmer papirkurven slettes filer helt.
Helt slettes den dog ikke, men pladsen bliver frigivet og overskrevet på et tidspunkt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-03-05 11:34

Alle filers placering står i et register først på harddisken
Hvis en fil smides i papirkurven, kan den ikke ses længere, da registeret ikke viser placeringen, men reserverer pladsen, hvis du skulle fortryde sletningen til papirkurv.
Når en fil slettes helt ved at holde shift nede medens du trykker slet, eller hvis du sletter filen fra papirkurv, så slettes kun registeret for placeringen af den. Og pladsen/pladserne ses som tomme, og vil blive udfyldt når du fylder mere på harddisken, eller defragmenterer. Så har du slettet noget, som skal genskabes igen, skal du ikke bruge din computer ret meget, da midlertidige eller cookies langsomt overskriver "De tomme pladser"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-03-05 12:10

pallebhansen ......... jeg har oplevet nogen gange at der er blevet slettet noget ved en fejl fra min side - bruger shift når jeg sletter filer - og de har ikke kunnet genskabes - øhhhh - ????????

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-03-05 12:30

Mirit :
Jeg hedder ikke Palle men :
Når du sletter filer "helt" ved at tømme papirkurven eller ved Shift-Delete, ligger filerne stadig på harddisken og kan genskabes med særlige "undelete" programmer så længe de ikker blevet overskrevet.
Selv når de er overskrevet, kan de stadig genskabes med endnu skrappere programmer.
Det er problemet når f.eks. firmaer skrotter deres hardware med ømtålelige data.
Den nemmeste og sikreste måde at være sikker på at ens data ikke bliver misbrugt, er at behandle harddisken med en til formålet egnet muggert.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-03-05 17:32

Gambrinus - ok så da - godt man ikke ligger inde med følsomme data så

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 18-03-05 23:46

Tak for svaret Gambrinus.