/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Nye højtaler til pc? Hvilke til under 40~
Fra : wezzler
Vist : 940 gange
75 point
Dato : 08-03-05 22:02

Hey

Jeg har kigget på et par x230 fra logitech og overvejer stærkt at anskaffe mig sådan et par!

Har I andre forslag? Eller er jeg på rette spor?

Der skal ikke købes ekstra tilbehør for at få dem til at virke?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 08-03-05 22:13

jeg syntes personligt pc højtaler er mindre smart hvis du har dine stereo anlæg højtaler i nærheden.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 75 point
Dato : 09-03-05 02:24

Under 400 kr får du nok ikke meget bedre! De burde virke bare du har et stereolydkort!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-03-05 02:50

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=100096
Du har set, at de kun koster kr. 279. Ik' ?
Vi har haft det oppe at vende før.
Pc-højtalere i den lave prisklasse kan aldrig komme op på den kvalitet som en god gammel Hi-fi forstærker og et par "rigtige" højtalere.
Så hvis man har plads ved pc'en, kan det 1000 gange bedre betale sig at gå i genbrugscentret.
Et par pc-højtalere til 79,95 på 100W bruger kun ½ W ?????
Hvordan det så end kan passe ???????????
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-03-05 07:52
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-05 08:57

Hørt Gambrinus.

Skægt med de der Watt ikk'? Kan du huske månedens dims i kandu for lidt tid siden?
http://www.kandu.dk/dk/spg/55247

Det var vist Mirit der vandt dem, gad vide om hun har fået dem?!?!?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-05 09:24

Jo lavere drifteffekt målt i Watt, jo mere lydstyrke pr. Watt Musik

Som gambrinus siger: Et par 'gamle', men effektive (..prøv om du kan finde nogle små Cervin Vega) Hi-Fi højttalere er den bedste løsning. Dette gælder kun hvis du kan nøjes med en passiv løsning, hvor højttalerne forbindes til lydkortets [speak.] udgang. Har du kun en [line-out] på dit kort, må du nok vælge en løsning med aktivt forstærkede højttalere, som kræver strøm via en omformer el. batterier. Dette er en lidt dyrere løsning, men du kan som sagt sammenligne priser på www.edbpriser.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-05 11:05

Pas nu på med for voldsomme højttalere, der ikke er magnetisk afskærmet. Det kan give stygge farveproblemer på skærmen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 06:39

Har lige ofret de 9 poæng på http://www.kandu.dk/dk/spg/55247
Jeg ved ikke hvordan, jeg er gået glip af det spørgsmål.
Det minder mig om, det sidste anlæg jeg anskaffede i A-Z :
Jeg har jeg aldrig fundet ud af, hvor mange Watt, det var på.
Tog det med hjem (14 dages returret)
Det kunne spille min stue sønder og sammen uden at forvrænge og jeg har været oveud tilfreds i de 8 år, der gik, indtil det gik på pension hos naboens datter for halv pris.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 06:41

PS : Hun er IKKE blevet snydt !
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 08:41

Tager du pis på mig Gambrinus?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 10:46

Nejda....
Jeg mente : Hun er ikke blevet snydt med hensyn til anlægget.
Jeg HAR fået en ny "Rund-om" Reciecer i et andet prisleje.
Men det gamle anlæg har fuldt ud dækket mit behov indtil nu.
Det var et Shneider uden alle de smarte knapper der samler støj
og i separate enheder i lækker alu-finish.
Men jeg kunne jo ikke prale med at det var på så og så mange Watt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 12:05

Det var ligesom heller ikke tanken - det der med at fokusere på Watt. Ideen i min tråd var netop at sælgerne af sådan noget kram er så fulde af løgn som hele Christiansborg og fagbevægelsen tilsammen. Dette efterlader de håbefulde købere med et totalt forkvaklet opfattelse af hvilke parametre der er vigtige. I dette her spil (altså pc højtt og ultra lavpris surround) kan enhver form for specifikation være underordnet. Det drejer sig kun om hvordan det lyder. Specifikationerne er alligevel til at tørre r.. i.

Nu ville jeg da være ked af at sammenligne Schneider med det der sæt Mirit vandt. Schneider laver da vist ikke noget der er SÅ billigt, eller gør de?

Kommentar
Fra : wezzler

Dato : 10-03-05 12:18

okay

Hvad med http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Comment=true&ID=10841

eller skal det være http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=100096

Jeg har ikke meget forstand på det, men de skal blot bruges til at høre musik, se film med og lidt pc-spil!

Men man kan jo lige så godt få de bedste til prisen!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 12:19

Nej. Schneider er da udemærket.
Men det er selvfølgelig ikke et mærke Hi-Fi klubben sælger.
Gammrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 12:35

Umuligt at sige hvad der er bedst.

Altec var i "gamle" dage et hæderkronet navn, der lavede kvalitets proff ting i samarbejde med Lansing.

De der produkter, både logitecs & Altec'erne er kina-varer der sprøjter ud af en fabrik i enorme mængder. Måske produceres de endda samme sted. Kun et lyt kan sige om den ene er bedre end den anden. Data'erne er antagelig værdiløse. I den prisklasse - køb det billigste.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 12:38

ENIG !
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 12:43

Sådan nogle sæt er så billige at du dårligt kan købe ordentlig træ til kabinetter i fald man begyndte at rode med selvbyg. Alene en god enhed til sub koster snildt adskillige gange prisen for det komplette sæt. Så et eller andet sted er der sparet - vær vis på det. Om sættet koster 350 eller 450. De kan snildt være lige gode (eller lige dårlige). Du kan også være heldig at det tilnærmelsesvis er tæt på ok. Men HI FI bliver det aldrig - nøjst 1 trin bedre end transistorradio, altså al'a ghettoblaster.

You get what you wanna pay for!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 12:48

>3773
Det her er efterhånden gået hen og blevet vores kæphest. Hva' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 12:49

Jeg tror mine pc-højtt derhjemme er logitec. De er ok til spil. Sub har jeg ikke, idet der er ok bas til spillene i de to speakers jeg har. Købt billigt i Bilka. Lavede en lytning først. Ok til formålet, men jammerligt til musik. Skal jeg høre musik er mine krav maaaaaaaaange gange højere end den slags produkter.

Skulle jeg vælge, ville logitech være fordi sådan nogen har jeg, og de er ok (til formålet). Skal hjertet bestemme, tog jeg Altec (fordi de engang lavede overfede proff systemer under Altec-Lansing navnet. Lansing hed iøvrigt James B. Lansing?!?!?!?!?? Altså senere JBL.)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 12:51

>3773
Ka' du huske de der selvbyg pyramide-beton-højttalere ?
Så'n nogle har jeg lige scoret/reddet fra at blive smidt ud !!!!!!
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 13:00

Tjaee, nogen er jo nødt til at råbe de unge mennesker op, og forsøgsvis forklare den rette sammenhæng. Du får jo ingen rådgivning i radiofaghandlen. De er røget med på bølgen med at sælge supermarked-skrammel. Måske lige undtaget Klubben og et par få spec. butikker.

Vendte fornyligt plader til en bette fest. Blev som vanligt spurgt: "Hvor mange Watt er de på" og ungerne pegede på mine gamle DC12'ere (gad ikke bøvle noget større med). Kunne oplyse ungerne om, det vidste jeg ikke, men forstærkeren der trak dem kunne aflevere 2 x 75 W (JBL Urei - fed amp iøvrigt, men den kunne bruge blæserkøling). Den forstod de ligesom ikke, idet lydniveauet var særdeles realistisk, og jeg måtte iøvrigt dæmpe mig. Når man så oplyser at DC'erne ikke springer i luften af at få en VX1200 fra HH spændt for, fatter de slet ikke noget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 13:05

Øhh, hvem var det der leverede speakers til dem? Har en svag erindring om noget i HI FI & ELEKTRONIK.

Den der Urei, pillede jeg også ud af en dynge "smides væk ting"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 13:11

Der sitter et skilt pådem : Avance
Har ikke haft dem pillet skilt ad.
Men de lyder hammer godt med en ældre Sony omkring amp. tilsluttet til PC'en.
Nu kan jeg godt lide diskant og behøver ikke så meget bas mere.
(Høreskade fra for mange koncerter/fester)
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 13:14

Vi burde indstilles til årets redningsmænd !
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 13:19

Det da sgunte selvbyg! Opfundet af Poul Rossing. Han var vist iøvrigt importør af Luxman tilbage i tiden.

Avance Concrete. En af sjukkerne havde dem. Slet ikke tossede. Han slæbte hans med en Z504 fra luxman. Noget med 2 x 50W kl A, eller sindsyg mange i kl AB. Sådan en 504'er kunne lave åben ild i bassen på en Jamo Power 500 skulle jeg hilse og sige!

http://www.hifi4all.dk/content/anmviewer.asp?a=893&print=yes
http://www.avance-international.com/awards_main.html
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20779&PN=1

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 13:27

Tak for oplysningen.
Jeg kan bare huske dem som selvbyg, da Gamma lavede deres af marmor.
(Jeg har ikke nænnet at smide mine gamle Hi-FI & Elektronik blade ud)
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 13:30

Ha.......

Så er det ikke kun mig, der af og til sidder og savle over gamle remtrukne pladespiller, og læser om den nyeste 286 processer (til svimlende summer). Har blade tilbage fra ZX'ernes tid.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-05 13:31

Kan godt huske Gamma'erne.

HF & E lavede et byggesæt med højttalere lavet af pap-rør med sand imellem. Kan du huske dem?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-03-05 14:02

kan helt klart anbefale cambridge / creative digital men de er blevet temlig pebberet
har har adskellige pc-højtallere og hvis man vil have pc-højtallere så er jeg ikke i tvivl så ville jeg vælge creative

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-03-05 14:02

Nææææ der er jeg blank.
Jeg kan bare huske at et af elektronikbladene havde en artikel med støbeform.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : wezzler

Dato : 10-03-05 14:27

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-03-05 14:58

Jeg forstår nu godt det accepterede svar ...men ikke alle lydkort/on-board chips, har altså højttalerudgang

I dét tilfælde; er der ingen vej uden om aktiv forstærkning af signalet

...bare lige sådan for en ordens skyld

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-03-05 15:11

Der burde være en hifi katagori hvor nørderne kan tumle sig!
I det her spørgsmål er det jo et højtalersæt til 400 kr det drejer sig om, og det er jo ikke HIFI hvis man begynder at sammenligne med klasse a forstærkere og andet lækkert dyrt grej! At det så nok overholder en eller anden hifi norm er en anden sag!

Selv har jeg et par 5 år gamle Lenco højtalere spcielt udviklet til PC sat til min computer og de er fuldt ud tilstrækkelige til mit pc lyd behov! Udover det har mange PC'er et elendigt lydkort, så det ville være vanvittigt at tilslutte noget dyrt grej dertil, da forvrængning, separation og alt andet data der osse er væsentligt for at få god lyd, er nærmest at sammenligne med en japansk transistorradio fra 50 erne!