/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
FSD AMD <> Intel
Fra : hennne
Vist : 383 gange
50 point
Dato : 06-09-02 11:19

Jeg skal opgraduere min maskine og det kræver et nyt bundkort. Jeg har en duron 750 og ville som udgangspunkt gerne holde mig til AMD.
Problem/spørgsmål: Jeg har opdaget at bundkort til AMD "kun" kører med en FSB på 266 mens bundkort til Intel kører med FSB op til ca 500.
Hvorfor er der denne forskel og hvad har det af betydning.???
Er det ensbetydende med at Intel kører over dobbelt så hurtig som AMD????

Er der andet jeg skal være opmærksom på ved køb af bundkort??? (Udover Ram-type, FSB, socket, antal af USB/2 og PCI, AGP)

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 60 point
Dato : 06-09-02 12:09

"hennne" <hennne.news@kandu.dk> wrote in message
news:yi_d9.59015$ww6.4053798@news010.worldonline.dk...

> Problem/spørgsmål: Jeg har opdaget at bundkort til AMD "kun" kører med
> en FSB på 266 mens bundkort til Intel kører med FSB op til ca 500.
> Hvorfor er der denne forskel og hvad har det af betydning.???

Både de nyeste bundkort til AMD og Intel kører ved FSB 133 MHz. (AMD går dog
snart over til 167 MHz). AMD har en effektiv data rate på 266 MHz (snart 333
MHz), mens Intel via deres Quad Pump har data rate 533 MHz, og Intel har
ingen planer om at hæve FSB til 166 MHz.

> Er det ensbetydende med at Intel kører over dobbelt så hurtig som
> AMD????

NEJ! Pentium4 og AMD Athlon er konstrueret helt forskelligt. Pentium4 er
meget afhængig af en stor båndbredde til rammene, og "parer" man den med de
hurtige RD-ram for man et meget hurtigt system. Den måde som du nemmest kan
sammenligne Athlon og P4 er ved at sammenligne AMD's PR nr., som svarer
cirka til en P4 ved en given clockfrekvens. F.x. yder en AMD Athlon Palomino
XP 2000+ ca. det samme som en P4 Northwood 2000 MHz.

> Er der andet jeg skal være opmærksom på ved køb af bundkort??? (Udover
> Ram-type, FSB, socket, antal af USB/2 og PCI, AGP)

Du skal først og fremmest ligge mærke til hvilket chipset bundkortet
anvender.
Til en AMD-maskine kan jeg anbefale: VIA Apollo KT333 (helst fra Asus;
A7V333), AMD Athlon Palomino XP 1800+ og Samsung PC2700 6 ns.
Til en Intel-maskine kan jeg anbefale: SIS 648 (helst fra Asus; P4S8X), P4
Northwood 1800 Mhz og Samsung PC2700 6 ns.
Har du et netværkskort i forvejen? Er du interesseret i RAID?
--
Med venlig hilsen Kristian

Godkendelse af svar
Fra : hennne

Dato : 16-09-02 16:57

Tak for svaret Kristian Espensen.