/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Overclocker
Fra : Kanduikke
Vist : 533 gange
50 point
Dato : 03-03-05 20:29

Hvad er det man gør, når man overclocker sin PC ...?

Mvh.
Kanduikke.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-03-05 20:34

Du øger CPU hastigheden.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-05 20:37

man øger spændingen en anelse til CPU'en så den får en højere clockfrekvens (f.eks. fra 1,5GHz til 1,8GHz) med deraffølgende højere temperaturer i CPU'en, og større grad af nødvendig køling for ikke at opleve ustabilitet.

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : Kaa.eL.Haa

Modtaget 60 point
Dato : 03-03-05 20:44

Overclocking er at optimere komponenternes hastighed i computeren.
Men de mest kendte overclocking-emner er at øge cpu'ens hastighed ved hjælp af bussens hastighed.
Fx en 3 GHz pentium 4 processor. Den har en bushastighed på 200 Mhz. 3000/200 = 15, så har vi CPU'ens multiplier. Det er det antal gange processoren er hurtigere end bushastigheden.
Så ved at øge bussens hastighed med ekstreme 50 MHz får man en bushastighed på 250 MHz. 250*15 = 3750, altså har man overclocket CPU'ens hastighed til 3,75 GHz.
For at kunne overclocke så meget skal man have nogle gode kvalitetsram (nogle andre end dem der er i en almindelig computer), da rammenes hastighed afhænger af CPU'ens bushastighed, og man skal have meget god køling (gerne væske- eller kompressorkøling.)
En anden overclockingmulighed er den simple med grafikkort overclocking. Princippet er der det samme som med CPU'en.

/KLH

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-03-05 20:54

En guide til overclocking. http://www.hardware-test.dk/oc/guider.asp

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 04-03-05 21:35

#berpox
lad være med at komme med udsagn du ikke ved noget om!!!
#kaa.eL.Haa
du er inde på det helt rigtige,men på mange bundkort (i bios) findes der ram dividere så man ikke behøver at køre rammene synkront med fsb.det vil nedsætte kravene til rammene.
en anden ting er at du kalder grafikkort overclocking simpelt,det er der absolut ikke noget simpelt i,du har ret i at proceduren er ligesom med cpu'en,men et moderne grafikkort er ligesom et bundkort med cpu(gpu kaldes den på et grafikkort) og ram,så du skal passe ligeså meget på temperatur osv. som du skal når du overclocker din cpu.

Godkendelse af svar
Fra : Kanduikke

Dato : 12-09-05 20:25

Tak for svaret Kaa.eL.Haa.