/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Kan billeder tåle kulde/varme
Fra : rwo
Vist : 866 gange
100 point
Dato : 02-03-05 19:07

Hej!

Jeg er lige flyttet, og havde tidligere mine billeder (altså fotografier i papirformat) stående i kasser i et opvarmet kælderrum.
I den nye lejlighed har jeg et loftsrum øverst i bygningen. Her retter tenperaturen sig efter årstiden, da det ligger lige under taget. Der er ikke fugtigt deroppe.

Mit spørgsmål går på, om mine forografier, der er pakket i flyttekasser, kan tåle megen kulde (som vi har nu) og meget varme, som det jo forhåbentlig snart bliver

Jeg er meget bange for, at de skal gå i stykker, men synes heller ikke at have plads til at opbevare dem i lejligheden.

hilsen fra

rwo

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-03-05 19:30

Sidste sommer var jeg med til at rydde ud på et uopvarmet loft, hvor der var mange forskellige ting, der havder ligget der i 50 år eller mere. Mit indtryk var, at det var ikke noget der havde lidt overlast ved denne form for opbevaring.
Det vigste er, at der sker en form for ventilation.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-03-05 19:31

Før at gøre det klart.....der var også billeder, godt nok sort/hvid.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-03-05 19:49

Det vil jeg ikke mene er en god ide.

Billederne vil blive bulede og grimme.
For selv om der ikke er fugt, kan der sagtens dannes kondens.
Jeg har selv sådan et uopvarmet loft, og der kan jeg ikke opbevare pap, papir og stof/tøj.
Selv flyttekasser bliver skæve og ligesom de har været våde.

En anden ting med billederne.
Nu ved jeg ikke om du har dem i plastfotolommer, for der bliver de også ødelagt hvis de ligger for længe.
Men hvis ikke du har plads andre steder, har du så ikke noget familie el.lign. der har plads til at opbevare dem for dig.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-03-05 20:21

Jeg har oplevet, at mine billdeder var "smeltet sammen". Men det kan jo så være, fordi de lå i plastfotolommer, som Dova siger.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-05 22:00

Hej rwo .Det var lige et spørgsmål der passede mig ,jeg har prøvet det samme som du .Jeg har haft foto som hobby i mange år .Også jeg havde opbevaret mange billeder som du gør nu , og hvad skete der de blev bulede og kedelige , og hvad gør man så , jeg spurgte en gammel fotohandler, som jeg havde handlet hos imange år .Han forttalte mig at hvis man opbevarede foto på denne måde ,var det vigtigt at de blev opbevaret vandret, fordi så holdt de sig plane, altså uden at bule,mine foto har nu ligget på loftet i 30 år ,så da jeg så dit spørgsmål gik jeg på loftet og kiggede til mine gamle foto .Og hvad tror du jeg så ,mine gamle foto var fuldstændig plane og perfekte ,mine foto var arkiveret med pergament papir imellem, da det er nogle store forstørelser jeg har, men det kan også bruges til mindre billeder, forøvrigt gik der to timer inden jeg kom ned fra loftet , det er nu lidt spændene at se så gamle og perfekte billeder . Jegtro du skal bruge noget neutralt papir til at ligge imellem dine billeder foreks køkenrulle ,brunt papir .Plastik dur nok ikke da det måske smelter.
MVH. patrol2

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-05 23:26

hmmm - hvorfor ikke scanne dem ind og gemme på cd eller dvd - det kan gøres til en lille hobby indtil man er ajour - eller man kan betale sig fra et og få en professionel til at gøre det - nemt og bekvemt

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 15-11-05 14:18

Tak for svaret patrol2, og en dejlig historie!

Hilsener fra

rwo