/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan jeg spore min stjålne PC via nettet?~
Fra : Tobster
Vist : 3601 gange
50 point
Dato : 02-03-05 11:59

Nej jeg har ikke fået stjålet den, men jeg har en ret dyr computer (kr. 20.000,- i alt) og tænker på hvad jeg gør hvis jeg får den stjålet.

Kan jeg eller politiet spore maskinen hvis tyvene kobler den til internettet?
Kan man spore MAC-adressen? (sidder den på netkortrt eller bundkortet?)
Kan den spores på andre måder?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 02-03-05 12:04

1. nej
2. netkortet
3. almindelig politisag (tyveri)

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-03-05 12:06

Du kan låne noget grej hos politiet til at mærke den med. Du kan også male dit navn på den med store bogstaver. Det pynter ikke, men tyvene tager den ikke så. Om den kan spores ved jeg ikke.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-03-05 12:07

og dog - JO

fordi der for at oprette forbindelse mellem den computer, der styrer den elektroniske post,
og afsender/computeren skal være et identifikationsnummer/IP-nr

i så fald må man jo håbe den så både bliver brug og findes

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-03-05 12:27

Der findes software man kan installere, som så opgiver IP adr. m.m. hvis computeren skulle blive stjålet.

Men bliver computeren ominstalleret inden den bliver connected til internettet, virker det ikke.

Du vil som regel kunne spore serial nummeret på din harddisk, men hvad er sandsynligheden for at man skulle falde over den ??

Ikke fordi at jeg skal nedgøre din computer eller lign. men 20.000 er ikke specielt meget for en computer, de fleste bærbare som bruges proffesionelt koster ca. det samme.

Får du f.eks. stjålet din cykel til 25.000 kr er polities ligeglade, det betragtes som en alm. tyverisag.

Du får vel også bare 20.000 kr af forsikringen hvis den skulle blive stjålet. som regel er man vel reelt set ikke interesseret i at finde sin 1 år gamle computer, hvis man har alle kvitteringer.

Min første computer kostede 54.000 kr og var en 133Mzh, som jeg fik solgt for 2.000 kr 3 år senere, det er tyveri......

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-03-05 12:36
Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 02-03-05 14:15

At brænde- eller syremærke maskinen med dit navn&adresse er helt sikkert en god ide. Det har en præventiv virkning, da tyven kun kan sælge den videre til folk der er ligeglade med om den er stjålet. Det bliver måske sværere for dig at sælge den igen senere, men det er i mine øjne et mindre problem.

Jakjoe's links ser interessante ud.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-03-05 20:27

Du kan kun spore den hvis idioten logger ind med dit navn, password!

Hvis man brugte MAC til at spore ville der være en teoretisk chance da den er unik for netkortet, men det er er jo rimeligt nemt at udskifte!

Man kan indbygge gps i næsten alt, men spørgsmålet er om det er det værd til en bærbar! Så ville man kunne spore den!

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 04-03-05 13:20

tedd, man kan også ændre mac adressen på et netkort..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-03-05 15:53

Nej den er unik!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 15:57

og chancerne for at få pc´en tilbage er trods alt lig nul når alt kommer til alt -

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 17-08-05 18:39

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-08-05 18:43

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe