/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Lommestørrelse kamera.
Fra : rasmus91
Vist : 504 gange
350 point
Dato : 01-03-05 17:01

Hej alle i kloge hoveder.

Er der nogen af jer, der har et godt råd til et godt, lommestørrelses kamera til en ikke alt for dyr pris???

Jeg har nogle krav:

Min. 3 Megapixel.
Min. 2 x optisk zoom.
Max. 2,5 cm tykt.
Skal være småt.
Max. 2000 kr.

Håber på at få nogle gode fornuftige svar.....

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 01-03-05 17:39
Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 360 point
Dato : 01-03-05 18:16

som jeg ser det er der kun digital zoom på det kamera..

Jeg har selv et olympus mju 300 på 3.2 mp. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=61826
et anderkendt mærke som tar nogen gode billeder..
desværre skal du altid lægge ca 800-1000 kr til prisen på et kamera til taske og større hukommelses kort.. så prisen bliver nok lidt over..
dertil skal siges at Mju er vandtæt og lavet i et lækkert alu kabinet..det gør jo ikke noget at det ser pænt ud også..hehe

CCjunior..

Kommentar
Fra : rasmus91

Dato : 01-03-05 18:51

Begge to gode bud....

Men alle jer andre, bare skriv stadigvæk

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-03-05 18:56

Ak ja det med priser er noget underligt noget.
Mange gange vil man hellere købe et skrabet udstyr og så købe en masse tilbehør, frem for at købe det hele samlet i en pakkeløsning.
Men det er nok den følelse at man får flere ting for de samme penge.

Men den skrabede løsning kan godt være en fordel, da ekstraudstyret frit kan vælges.

Alt efter hvad du skal bruge et digitalt kamera til, så har opløsningen en betydning.
Til hjemmesider vil en opløsning 0,5 Mpix være nok da det giver billeder i størrelsen på 800 x 600.
Men skal du også bruge det til almindelig fotos, og som kan tåle en smule forstørrelse, så er 3Mpix minimum, helst 4 til 5 Mpix.
Vælg så et kamera med optisk zoom som det primære, da digital zoom forstørre billedet kunstigt og giver hurtigt grynede billeder, når de forstørres.
Brug hellere et par kroner ekstra og vær kritisk med udstyret. Ellers vil du blot ærgre dig senere.
Og så lige en ting til. Vælg et kamera der benytter batterier af AA typen. - Normalt er det opladelige batterier der sidder i kameraet, men her har du mulighed for, i tilfælle af strømsvigt, at købe en pakke standard batterier og bruge dem.
Hold dig langt væk fra kamera typer med specielle batterier.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-03-05 14:50

Severino..det kamera jeg har er med genopladeligt bateri.. på en opladning tar jeg ca 200 billeder og det er med skærmen tændt.. hvis jeg havde valgt det samme kamera med genopladelige batterier ville det være væsentlig tykkerer..
ulempen er som du selv siger at man ikke bare kan rende ind til købmanden og købe ekstra batterier..men det er nu også sjældent at man tar over 100 billeder af gangen..

CCjunior

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-03-05 23:38

Nu er det jo sådan at unge mennesker, leger ofte med kameraet i et godt selskab, hvor det står tændt i længere tid. Hvis man så ikke lige er et sted, hvor der er mulighed for opladning, så ender legen jo hurtigt.
Noget andet er, at kameraet kan også blive for små, til at man kan få et ordentligt billed. Kameraet skal helst være af en kaliber, så det p.g.a. vægt og størrelse, ligger godt i hånden og giver en god stabilitet, især når der arbejdes med tele motiver.
Jeg har selv fotograferet siden 1961, og ved at et godt stabilt kamera giver bedre billeder. Alle de små lette kameraer er kun til pjat og blær.

Godkendelse af svar
Fra : rasmus91

Dato : 05-04-05 16:14

Tak for svaret CCjunior.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-05 18:21

Jeg har lige købt et Minolta Dimage G400 hos Phototeam for 1499 plus et sd kort til 150.

Kameraet har 4 mp, 3 gange zoom og makro funktion, og tager nogle fremragende billeder! Og så er det lynhurtig til opstart, så motivet ikke er forsvundet når man vil tage et billede! Autofokussen er dog lidt dårlig i mørke opgivelser men her kan man bruge nogle faste indstillinger! Alt i alt et fund til prisen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-04-05 18:22

Og man kan sagtens ha det i lommen!