/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
FIREWALL I WIRELESS ROUTER
Fra : dhmoelsted
Vist : 436 gange
100 point
Dato : 25-02-05 20:45

Er det en fordel eller det modsatte med at køre med den indbyggede firewall i routeren når man kører trådløst nætværk, jeg tænker her på om det kan "trælse" forbindelsen mellem den statioære og den bærbare, der er jo firewall på begge pc i forvejen, jeg har ydermere problemer med at få et signal fra den bærbare til den stationære printer, således den kan komme til at virke, om det hænger sammen med firewallen i routeren ved jeg ikke.
mvh. dh moelsted

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-02-05 21:08

Den firewall der er i routeren, ser efter trafikken på din WAN side. Så det må være di firewall du har i dine maskiner der skaber problemer lokalt. (LAN)

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 25-02-05 21:26

hej severino
hvad er wan side skåret ud i pap
mvhhans

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-02-05 21:44

WAN er den side af routeren som vender ud mod det globale netværk.
LAN er den side af routeren som har forbindelser til de maskiner der er i dit lokale netværk.
WLAN er så den trådløse del af lokalnetværket.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-02-05 21:51

Iøvrigt - har du husket at checke for, om der er nogen nye opdateringer af firmware til din router?
Da du ikke nævner noget om navnet eller typen på din router, så er det svært at give dig en link der passer på dit udstyr.
Det er af og til sket, at problemer kan løses med en sådan opdatering.
Men nok ikke her hvor det er dine firewall på maskinerne der tilsyneladende skaber problemer. - Prøv evt. at slå dem fra, og se om ikke det løser dit problem.
Jeg bruger kun min routers firewall på hele mit netværk. - Her ud over bruger jeg Awast virus program og Spyboot i aktiv tjeneste.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 25-02-05 23:01

hej severino
Det er meget pussigt du nævner det med update af router det har jeg for en uges tid siden haft mange problemer med ,den ville ikke lukke sider ind, så fik jeg den update, det er en linksys wrt54gs mener jeg,det med firewall vil jeg prøve det er sp2 firewall jeg kører med i begge pc. jeg vender tilbage når det er tjekket
mvh
hans

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-02-05 23:11

Jeg er ked af at måtte sige det, men LinkSys produkterne, er dem man oftest høre om, at de kan være ret så besværlige at få op og køre optimalt.
Jeg har selv ligget og rodet med den samme model hos nogle venner, så den er ikke min kop the, men lad os se hvad vi kan få ud af det!

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 26-02-05 01:13

Det er en hardware-firewall der ligger i routeren og software-firewall på computeren.
Hardware-firewalls lukker for porte og software-firewalls for programmer.
Jeg ville mene at en blanding af begge må være det optimale, men selvfølgelig kun hvis man ved hvordan man bruger det.
At have firewall på sin router sløver ikke ens netværk, men der er en minimal (ikke mærkbar) forsinkelse ud gennem routeren, da alle pakker skal igennem en access-liste (firewallen).

Problemet med din bærbare og din printer har ikke noget at gøre med din router, som serverino siger så er det på dit lan de er koblet sammen og går derfor ikke ud gennem din router.
Jeg tror at du ikke har sat din bærbare op til at kunne printe til din printer.

Det kunne være rart at vide hvordan din printer er på netværket. Har den et netkort eller sidder den fast til en computer ?

Dydendak

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 26-02-05 01:13

Det er en hardware-firewall der ligger i routeren og software-firewall på computeren.
Hardware-firewalls lukker for porte og software-firewalls for programmer.
Jeg ville mene at en blanding af begge må være det optimale, men selvfølgelig kun hvis man ved hvordan man bruger det.
At have firewall på sin router sløver ikke ens netværk, men der er en minimal (ikke mærkbar) forsinkelse ud gennem routeren, da alle pakker skal igennem en access-liste (firewallen).

Problemet med din bærbare og din printer har ikke noget at gøre med din router, som serverino siger så er det på dit lan de er koblet sammen og går derfor ikke ud gennem din router.
Jeg tror at du ikke har sat din bærbare op til at kunne printe til din printer.

Det kunne være rart at vide hvordan din printer er på netværket. Har den et netkort eller sidder den fast til en computer ?

Dydendak

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 26-02-05 09:38

hej dr_Dydendak
printeren er en hp psc 2100 den er fast via usb på den stationære hp a 220. det var så meningen den bærbare der er "født "wirwless " skulle kunne snakke med systemet, så konen kunne skrive et brev ud på den stationære som skal være tændt.
jeg har 25 feb. haft næsten 2 timers support fra hp de vred sig men netto lagde pres på dem fordi denne opsætning ligger på kanten af support selv om alle enheder er under gar. endnu.
Nå men de måtte opgi at få det til at køre hvis de skulle videre med det skal begge maskiner tømmes og alt lægges ind forfra, dette kunne jeg ikke overskue igår og forsåvidt heller ikke i dag ,nu prøver jeg at pille printer fra og geninstal. den og som servino siger prøve at frakoble 2x firewall, ellers ved jeg ikke hvad jeg skal gøre ,jeg ringer til chefen for netto service på mandag og høre ham om hele molivitten skal om formateres hvad jeg bestemt ikke kan overskue
mvh
Hans

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-02-05 15:48

Du skal på din stationære maskine, angive din printer som "delt på netværket" og på din bærebare skal du installere din printerdriver og angive den som netværksprinter.

Så skulle du gerne være et godt skrit på vej til at få det til at lykkes.

Noget af det som kan få det til at kikse, er bl.a. de berygtede spyware, som kan optage en utrolig stor del af maskinens recurser. - Så check den i dybten med diverse programmer, hvor du bl.a. kan finde en god samling på www.arlet.dk