/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bundkort + CPU
Fra : Hausbaer
Vist : 367 gange
100 point
Dato : 02-09-02 08:44

Hej
Jeg skal til at investere i en ny computer da den gamle er blevet for langsom...Så nu skal jeg lede efter nye dele.

Hvad kan der anbefales af bundkort til en Pentium 4?? I rimlige priser..

Computeren bliver hovedsageligt brugt til spil og internet.

Hilsen
Den endnu langsome Hausbaer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-09-02 09:02

Hej Hausbaer,

er det fordi du har Pentium 4 processor liggende?
fordi ellers er en Athlon processor fra AMD noget billigere...

bundkortene til Pentium 4 ligger og svinger i pris fra ca. 600,- kr. op til ca. 2000,- kr. ifølge edbpriser.dk... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/bundkort.asp

her ka' du få en fornemmelse på prise forskellen på processorene... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/processorer.asp
hvis du ikke har investeret i sådan en endnu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 02-09-02 09:22

Nej jeg har ikke en P4 liggende.. men jeg har lige samlet en computer til min søster med en AMD i og den bliver altså godt varm. Hvis jeg skulle køle den ned hvad kan du anbefale der??
Hausbaer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-09-02 09:46

Hej Hausbaer,

eh... hvilken AMD processor er det og hvor mange Mhz?

jeg har på en af mine maskiner en Athlon thunderbird 1400 Mhz (socket A)... og en køler fra Global Win, jeg ka' desværre ikke huske navnet på den det er over et år siden jeg købte den... men i win 98 ligger temp og svinger på en 50-60 grader... og i Win 2000 ligger den og svinger omkring de 40 grader...

men jeg regner med at få den byttet ud med en fra Thermal Take... deres Orb's kølere plejer at få gode anmeldelser fra hardware testere...

forresten ang. et pentium 4 bundkort vil det være en go' ide at vælge en der understøtter DDR ram i stedet for Rambus ram, idet Rambus ram er noget dyrere... i tilfælde du stadigvæk leder efter et Bundkort der understøtter Pentium 4...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 02-09-02 09:54

Det er en AMD XP 1700 og den compen kører XP I starten virkede køleren ikke rigtig..måske fordi det var en box løsning jeg købte Jeg har måtte installere en ekstra blæser for at for at køle temp ned.

Jeg går helt klart efter DDR Ram... hvad er forskellen på en PC 2100 og PC 2700?? er det kun bushastigheden??

Jeg har kigget lidt på et Soltek board DRV5..er det et godt et??
Hausbaer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-09-02 11:31

Hej Hausbaer,

den ser da fin ud..
http://www.soltek.com.tw/English/product/75drv5.htm

samt omkring ca. 800,- kr.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837939

den eneste ulempe ved den er måske at den har Onboard lydkort, men det ka' som regel slåes fra, hvis man vil have et bedre lydkort smidt i...

der er her en review af den... -->
http://www.overclockers.co.nz/ocnz/mobo/drv5/1.shtml
men deres vurdering af den ser ud til at give den nogle rimelige karaktere...

Forskellen på PC 2100 (DDR266) og PC 2700 (DDR333) er at, PC 2700 er noget hurtigere end PC 2100... men der bliver bl.a. skrevet lidt om dette emne i bunden af denne side... hvor de også går dybt i detajler med dette bundkort... -->
http://www.amd3d.com/review/sl75drv5/
bare klik på "next" i bunden... den går mere eller mindre også ind på selve installations processen af dette bundkort... samt der er nogle test's de har kørt...
og du ka' læse deres bedømmelse samt konklusion af dette kort... -->
http://www.amd3d.com/review/sl75drv5/verdict.htm

ang. køler sku' denne "Thermal Take Technology Dragon Orb 3 A1135" være en rimelig go' køler... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637902
den understøtter op til 2000MHz...

eller måske "Thermal Take Technology Volcano 6CU A1139"... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637909

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : thunderbox

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-02 11:53

prøv også at kigge her
www.edbmix.dk

jeg kan da komme helt ned på 25 grader på en af mine ( vandkølling )
ellers kan du jo sætte en blæser i fra en gammel strømforsyning ( 80 x80 mm /der skal dog lige laves lidt om på køleribber så den blæser på hele stykket

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 02-09-02 16:41

Hvad angår køling vil jeg klart anbefale en Silent Viking fra Thermal Take. Den koster godt nok 300 kr. men den siger stort set intet!!! De kølere Strarup anbefaler fejler intet, men de larmer en del mere (jeg har haft flere ORB kølere, og har hørt en Volcano som lever op til navnet), og jeg blev træt af at min PC lød som en gammel støvsuger.
Lige nu kører jeg med en XP 1800 og en Silent viking, og kan kun høre blæseren i strømforsyningen (som skal skiftes ud med en low noise!)

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : cht

Dato : 02-09-02 17:20

Chanitech Apogee er et godt P4 mainboard. WWW.chaintech.dk

MVH
Tomas

Kommentar
Fra : nielsskytte

Dato : 07-10-02 13:59

Jeg har ligeledes en Silent Viking og kan kun anbefale den. Ang. bundkort så laver ECS billige motherboards. De fås i mange konfigurationer (lan, raid, usb2.0, etc...) så vær opmærksom på hvad der er på bundkortet. Hvis du kan "nøjes" med omkring athlon 1800+ kan du få bundkort og processer til omkring 1500-1600 kr.

Kommentar
Fra : nielsskytte

Dato : 07-10-02 14:00

Jeg har ligeledes en Silent Viking og kan kun anbefale den. Ang. bundkort så laver ECS billige motherboards. De fås i mange konfigurationer (lan, raid, usb2.0, etc...) så vær opmærksom på hvad der er på bundkortet. Hvis du kan "nøjes" med omkring athlon 1800+ kan du få bundkort og processer til omkring 1500-1600 kr.

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 18-02-05 10:48

Tak for svaret thunderbox.