/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hvilke bios ????
Fra : bigdad
Vist : 322 gange
100 point
Dato : 01-09-02 22:14

Det er på tide at opdatere bios, har problemer i XP
Min bios er som følgende :
BIOS Date: 06/09/99
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.60PGA
BIOS ID: 06/09/1999-VP3-586B-W877-2A5LEF09C
BIOS Eval: Version 1.15JI37
Chipset: VIA 82C597 rev 4
Superio: Winbond 877TF (use 87h) rev 0 found at port 3F0h

Når jeg går ind på siden http://www.fic.com.tw/techsupport/drivers/searchbios2.asp?selectedmodelname=PA-2013
hvilken en af versionerne skal jeg vælge ?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 01-09-02 22:24

Hej Bigdad,

øh... den øvereste som er den "nyeste"...
JI438 --> 4/8/00

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 01-09-02 22:30

Hej igen,

forresten hvilke problemer oplever du med din XP og din computer?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bigdad

Dato : 01-09-02 22:34

Jeg skal altså ikke koncentrere mig om nogle af de andre på siden, bare hente den øverste og så "håbe" at det går godt ???
Har den også alle de opdateringer der ligger mellem min version(1.15ji37) og op til ji438

Kommentar
Fra : bigdad

Dato : 01-09-02 22:40

Jeg havde et gammelt NvidiaTNT2 32mb grafikkort og købte et nyt Geforce4, men når jeg sætter det nye i siger den biiiiip bip bip.
Jeg har også problemer med lukning af computeren.
Bios understytter ikke ACPI....

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 02-09-02 00:33

Hep,

Hvis du er sikker på at det er listen for dit bundkort vil jeg gi' strarup ret; du skal bruge den øverste.

Og så indeholder den de tidligere rettelser også :)

Men vær lige helt sikker, ellers kan du ødelægge bundkortet.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : bigdad

Dato : 02-09-02 00:41

Mit bundkort hedder PA-2013, så det må være det........

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 02-09-02 00:44

Så er det den rigtige du har fat i :)

Husk at downloade både flash og bios fil ;)

Har du prøvet at opgradere en bios før?

// Martin

Kommentar
Fra : bigdad

Dato : 02-09-02 00:57

Nej, aldrig, men en gang skal jo være den første......

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 02-09-02 01:08

Sådan :)

Her er lidt gode råd

1) Lav en boot minimal bootdisk (hvis du har en win98/ME maskine så højreklik på diskette-drevet->formater sæt hak i "overfør systemfiler". Så har du en bootdisk uden "snavs" på).
2) pak bios filen ud og smid den over på disketten (hedder som regel .bin)
3) smid flash over (hent den fra hjemmesiden i øverste højre hjørne)
4) luk maskinen og boot fra disketten
5) skriv 'flash' i kommandoprompten og flash programmet starter
6) angiv navnet på bios filen

Hvis du får mulighed for det, så gem den gamle bios evt som a:\bios.old

Held og lykke

// Martin

Kommentar
Fra : bigdad

Dato : 02-09-02 01:12

Mange tak for det/de gode råd, jeg forsøger mig i morgen....

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-09-02 11:03

Hej Bigdad,

yup... det er som regel bare at håbe på det går godt... men jo den nyeste BIOS indeholder det hele, for det meste, så der ingen grund til at gå hele vejen fra 1.15ji37 og så op til ji438... du ka' som sagt stille og roligt bruge ji438...

ang. selve BIOS opdateringen, er der her nogle gode råd fra PC Care, omkring BIOS opdatering... -->
http://www.pc-care.dk/index.asp?P=/bios/bios-update.asp

til dit bundkort foreslår de følgende måde at gøre det på... -->
http://www.fic.com.tw/techsupport/bios/procedure.htm

en anden go' side til hjælp med BIOS er denne her... -->
http://www.wimsbios.com/

men hvis du følger den procedure som de beskriver på FIc's side og følger det med de ting de hører til dit bundkort sku' du være godt kørende...

når du har downloadet filen "ji438_pa-2013_pcb2021.zip" og pakket den ud... ska' du flytte "ji438.bin" og "flash73.exe" over på den bootdiskette du har fået lavet...

du behøver ikke at downloade Flash filen idet den er inkluderet i overstående Zip fil... men ellers ka' den hentes fra deres FTP side... -->
ftp://ftp.fic.com.tw/bios/motherboards/flash/award/flash73.exe
(højreklik og gem som)

den kommando du ska' skrive i dit tilfælde ude i Dos er... -->
flash73 ji438.bin

for at opgradere din BIOS... men husk at være forsigtig og gennemlæst deres side meget nøje, og hvis du er i tvivl med noget så hellere spørg end bare at gå igang... for er det først gået galt ka' det være meget svært at redde Bios'en igen... følg vejledningen til punkt og prikke mht. til det der vedrører dit bundkort og i dit tilfælde det der bliver skrevet omkring Award...

når du er gået igang med at opgradere din Bios, så er det vigtig at strømmen er på hele tiden... så sørg for at der ikke er nogen der ved et uheld kommer til at slukke for nogle kontakter eller lignende... samt la' vær' med at genstarte før den er opgraderet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 02-09-02 17:59

Bip lyden kan vel også være fordi det nye grafikkort er defekt hvis den ikke fungerer ordentligt
Du kan også bruge dette link til at se om din hardware er compatibelt med WinXP :

http://www.microsoft.com/hwdq/hcl/

Håber du får det til at virke bigdad

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : bigdad

Dato : 09-09-02 21:47

Jeg har nu uden resultat prøvet JI438.bin, når flashen er næsten færdig, skriver den "no updates".
Jeg har nu stillet samme spørgsmål på:
http://www.motherboards.org/forums/viewtopic.php?p=37671#37671
og får følgende svar:

Latest Bios is JI4333 from here :
ftp://ftp.fic.com.tw/bios/motherboards/socket7/pa-2013/
01/11/2001/-VP3-586B-W877-2A5LEF09C-00
Bios Eval : Version JI4333

HVAD SKAL JEG TRO ????????

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 09-09-02 22:14

Hmm,

Umiddelbart ser det ud til at være en nært beslægtet bios. Modelnummeret er ens bortset fra "-00" til sidst på den "nye".

Jeg kender ikke fic godt nok til at sige hvad det betyder.

Jeg har før prøvet at bruge bios, der ligger tæt op ad, nogle gange går det godt, men for det meste ikke.

I det her tilfælde ligger modelnumrene dog så tæt op ad hinanden, at jeg ville give det et forsøg. Alternativet er jo at du ikke kan bruge dit nye grafikkort og alligevel skal have fat i et andet bundkort, for at det skal lykkes.

Gem dog en version af din nuværende bios. Hvis systemet så opfører sig ustabilt, så flash med den gamle igen.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-09-02 15:04

Hej Bigdad

tja... det lyder nu underligt, især fordi version JI438 som er nyere end den anden han nævner, også ligger derinde på den FTP-side han henviser til... så spørgsmålet er om han har set efter... og hvis han ka' få den til at funke med JI433 så sku' det også funke med JI438...

men prøv at se efter om din BIOS Eval: stadig er Version 1.15JI37... eller om den er blevet ændret... idet den nogle gange kommer med denne besked "no updates", hvis den er blevet opdateret...

Men prøv også evt. at se efter om du i Bios har fået slået "BIOS-ROM Flash protect" til Flashable... hvis din Bios har denne feature... hvis den ikke er sat til Flashable ka' det være derfor den driller...

hvis den har "BIOS-ROM Flash protect" slået til Flashable, og den ikke har opdateret til version JI4338... ka' det evt. være et af de trælse Bios/bundkort der er så trælse at de kræver en step by step opdatering... a la først Bios 1... så Bios 2... så Bios 3... istedet for direkte som de fleste andre bundkort/bios understøtter direkte fra Bios 1 til Bios 3...

hvis det driller vil jeg så foreslå dig først at prøve med JI4333 så og derefter med JI4338... men prøv først det andet først... for hvis Bios'en i er flashable er der ikke ret meget der hjælper...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-10-02 12:20

Hej Bigdad,

eh... har du fået løst dit problem eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bigdad

Dato : 22-10-02 13:09

Ja, problemet er delvis løst. Har installeret bios JI4333 uden problemer, men det hjalp ikke (kan det passe,at der ikke er nogle nye features i opdateringen). Har nu installeret ME og det kører. Har pt. opgivet XP.