/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Parabol - gratis kanaler
Fra : Nakita
Vist : 6491 gange
220 point
Dato : 16-02-05 16:58

Fleggaard i Tyskland har tit tilbud på billige parabolsæt. I de næste 14 dage har de et komplet sæt Triax DVB Receiver + Triax 64 cm. skål incl. universal LNB hoved. Der 2 programlæsere. Der står at det er et komplet sæt til Astra.

Så er mit spørgsmål:

Kan det betale sig at købe et sådan sæt?
Jeg ved man tage mange gratis kanaler på Astra 19 gr. øst - skal man så have kort til at modtage disse kanaler?
Hvad koster evt. et sådan kort?
De 2 kortlæsere er det til brug for købekanalerne - Viasat og Canal Digital?
Hvad vil det koste hvis man vil have et ekstra hoved sat på?

Jeg håber at der er nogle her der kan give mig et svar som jeg forstår, da der sker det at når jeg spørger i øst får jeg svar i vest og mere eller mindre volapyk, så jeg er stadig i tvivl.

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : H2

Dato : 16-02-05 17:35

Hvis du køber det sæt du snakker om vil du uden kort kunde modtage alle de gratisse Tyske kanaler som fx: ARD, ZDF, PRO7, DSF, N3 RTL, RTL2, og mange flere.

Du kan ikke bruge den til Viasat og Canal Digital for de har kun noglebestemte dekoder de vil have man bruger, men kortlæserne er beregnet fx Premere som et af de tyske firmaer der hedder tilsvarende de danske.

Var det svar nok eller spørg igen.
H2

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-02-05 19:29

http://www.lyngsat.com/
her vælger du free tv - 70-0 grader øst
så skulle du gerne være her http://www.lyngsat.com/freetv/index.html (direkte)
vælg europa og se land for land og hold øje med hvilken satelit der sendes fra

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-02-05 19:36

hvis det er de frie kanaler du går efter, skulle måske købe FØRDE PARK i Flensburg i special forretning, eller et andet sted i byen
der kan der købes parabol for meget små penge
husk det skal være digital, efter min mening

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 16-02-05 19:47

Det lyder som om I mener, at fordi jeg køber parabolsættet i Tyskland, så er det kun de tyske kanaler jeg kan tage.

Jeg mener da, at det kommer fuldstændig an på, hvordan parabolen monteres og ikke hvor den er købt der er afgørende. Jeg har en liste (jeg har trukket den på nettet, men kan ikke huske adressen) hvor der alene er 43 gratis kanaler der kan ses på Astra 19 grader øst.

Disse kanaler danske, engelske, tyske, franske, italienske og sågar ægyptisk og marokko.
Disse kanaler må jeg da kunne se, uanset om jeg har købt parabolsættet i Danmark eller Tyskland.

Har jeg ikke ret i det?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-05 20:15

Jeg har selv sådan en Triax (Triasat) parabol (ikke digigtal), til 19 gr. øst

Der kan du tage ca 17-18 gratis tyske kanaler incl Eurosport, og ikke andet.

Hvis du vil se Viasat (Tv3, TV2 Zulu o.s.v,) eller Canal Digital (TV Danmark Og TV2 Charlie), skal parabolen indstilles til 1 grad vest, og der skal kort til, og det er så kun kort tid det kan bruges, da de snart kun sender digitalt.

Men som sagt: 19 gr. øst de 17-18 tyske + Eurosport og ikke andet.
Og de er gratis , er ikke kodet, og der skal intet kort bruges.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-05 20:18

Forresten, så spørger du om et ekstra hoved på parabolen.
Det har jeg, hvor det andet så er til 1 grad vest, men det er den parabolskål du taler om, ikke stor nok til, der skal du op på en skål på ca 1 meter i diameter for at få et godt resultat.

mvh dova

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-02-05 20:28

prøv at se i det link jeg sendte i første indlæg, så vil du finde ud af at der er rigtig mange

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-05 20:33

H2
Det er ikke helt rigtigt når du skriver, at viasat og Cana digital kræver bestemte dekodere.
Jeg har kort fra Viasat og har indtil for nylig haft ved Canal digital til sådan et anlæg som spørgeren nævner.
men det kræver som sagt at parabolen er stillet på 1 gr. vest.

mvh dova

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-02-05 20:35

på ASTRA 28 gr Øst med en ca. 120 cm parabol skål vil du kunne se f eks. 28 engelske BBC kanaler (frie)
da jeg ikke ved hvor i landet du bor skal du måske under søge modtage forholdene
30 km syd for Ålborg er det fint

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 16-02-05 20:42

Jeg bor på Fyn midt imellem Odense og Faaborg

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-02-05 20:48

jeg har kikket lidt efter, og er kommet frem til at der på Astra 19 Ø og 28 Ø
ligger ca. 290 frie kanaler
der er også rigtig mange på 13 Ø

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-02-05 20:54

hvis du køber en stor skærm, så skal du betinge dig at du har den normale retur ret
hvis du ikke kan få et ordentlig signal
hvis du er til tyske kanaler så er 19 Ø rigtig god
jeg er netop færdig med at se ZDF fodbold med Ebbe Sand og Christian Poulsen
Stutgartt starter nu
Travel ser vi meget da de fleste rejse programmer er dansk tekstet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-05 21:05

Nu får du lige en liste hvor du kan se hvilke kanaler du kan tage på det anlæg du nævner. På 19 gr. øst
De Ægyptiske og Marokkanske kan du ikke tage i DK, for de kører med modsat polarisation (noget med jordens overfladekrumning)
Men ,her er de:

Kabel1
RtL
RTL2
Eurosport
VOX
Sat1
3Sat
RTLsuper
Pro7
Ard1
DSF
Tele5
NDR
CNN
N-TV
ZDF
WDR
KinderKanal
CNBC europe
N24

mvh dova

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 16-02-05 21:38

hejsa det er et udemærket køb
nej man skal ikke have noget kort til GRATIS kanalerne på 19ø eller 13ø
hvis du vil have et hoveder (lnb) mere så vil jeg anbefale en større skærm. 64 cm. er ikke stor nok til 2 hoveder.
hvis du vil modtage 19ø + 1w på 1 skærm skal den minimum være på 110 cm.
Viasat er på 5ø , Canaldigital er på 1w og INGEN af dem har gratis programmer.

jeg ved ikke om den Triax er Viasat certificeret ellers kan den ikke bruges til at modtage Viasat programmer med.
hvis den er med Conax kan den modtage Canaldigital programmer.
du skal bruge en DISEqC 2-1 Switch ( kr.160 ) til 2 hoveder eller en DISEqC 4-1 Switch til 4 hoveder ( kr.198 )
+ Universal LNB ( kr.99 ) + skærm.
du kan finde priser mm. på www.web-shoppen.dk

jeg har selv en Force 1199s modtager med 2 skærme 85 cm.
med 2 hoveder på hver 1w + 5ø på den ene of 13ø + 19ø på den anden.

håber at du kan bruge svaret.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 16-02-05 21:44

Jeg spurgte om kortlæserne kunne tage Viasat og Canal Digital, men jeg er egentlig ikke interesseret i hverken Viasat eller Canal Digital, fordi jeg synes det er for dyrt i det lange løb og de pakker de har - har jeg ikke brug for det hele.

Det er derfor jeg spurgte om jeg kunne få gratis kanaler på denne Triax og jeg mente både danske og tyske og - måske - engelske.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-02-05 21:46

til "dova"
hvordan kan du komme frem til så få kanaler, jeg har en ca, 80 cm parabolskive, påsat et dobbelt parabolhoved, 2 recivere, motor styring
2 stk TV
jeg kan nemt tage de nordafrikanske og arabiske kanaler (ikke fordi jeg ser dem)
prøv lige mine link efter, så vil du finde ud af at der er mange hundrede
jeg bor ca. 40 KM nord for Viborg
mine recivere er digitale
http://www.kingofsat.net/en/
http://www.lyngsat.com/
http://www.satcodx1.com/dan/
til nakita jej vil da gerne sende dig en liste over hvilke kanaler du kan tage hvor
læg din mail adresse her www.erikogco.dk

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-02-05 21:48

hos canal digital kan du få et gratis kort til DR2

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 16-02-05 22:22

Du kan tage ca 600 kanaler med den modtager på 19 grader øst. Jeg vil tro du kan tage ca 70 gratis, det kan du undersøge på www.lyngsat.dk.
Grunden til at du kan tage mange flere end dova, er at denne er digital.
Fleggaard har ofte en parabol antenne med 4 hoveder til 999,-. Den tror jeg vil være fin til denne modtager
Når jeg kigger her:
http://www.triax.dk/ifs/files/triax/da/presentation/home/satellit_x_terrestrisk/dth/Receivers/Embedded_C/Embedded_C.jsp
og her
http://www.triax.dk/ifs/files/triax/da/presentation/home/satellit_x_terrestrisk/dth/Receivers/Embedded_C/p_300025_286435/p_300025_286435.jsp
Mener jeg det må være den der hedder DVB 75 SI, og så har du mulighed for at få et VIACCESS kort. Med det kan du gratis se DR1 og DR2, du kan også købe dig til diverse viasat abonnementer. Jeg tror ikke du kan sætte et conax modul i den, så den kan modtage canal digital, dog skriver de at den har Canal Digital KIOSK understøtning, så det må du nok forhøre dig om ved triax.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 16-02-05 23:16

hvorfor ikke spørge hos fleegaard, hvad reciveren kan
Fleggaard DanDiscount A/S
Industrivej 1
6330 Padborg
Tlf.: 0049 461 7730 2718
Fax: 0049 461 7730 2739
Afhentning af varer.
Spar yderligere 7 % ved selv at hente varen
på vores tyske lager i Harrislee ved Flensborg.

Ring venligst i forvejen på

tlf 0049 461 7730 2730

eller mail på

e-trade@dandiscount.dk

endnu engang læs mine link!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-02-05 02:07

Nu er det jo altså en analog parabol/modtager det som spørgeren er interesseret i.
Og som jeg har faktisk magen til.
Og der kører Viasat altså på 1 gr. vest, det gør det i hvert fald på min.
Og den med at kortet er gratis til DR2 er ikke helt rigtigt.
Det koster en kortafgift på 5-600,- pr år.

mvh dova

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-02-05 02:36

OK, Jeg antog bare, at da den hed DVB, måtte det være en DVB 75 SI. Det var klart min fejl.
Det med kortafgiften er dog forkert. Jeg har selv en til DR2, og DR1, og den er gratis. Det skal den være ifølge loven!
Det er måske fordi du har brugt kortet til en pakke fra VIASAT eller CANAL DIGITAL tidligere. Det synes jeg du skal få lavet om.
Hvis det er en analog modtager, vil jeg ikke anbefale Nakita at købe den.
Den er forældet, og de kanaler der kører analogt på den transponter forsvinder stille og roligt. Der kan gå år, men der kan også gå få måneder.
Find dig en digital modtager.
Man kan slet ikke købe nyt ANALOG abonnement længere:
http://www.viasat.dk/index.phtml?nav=375&page_type=document&document=8462
Jeg har selv en DIGIALITY. Jeg købte den fordi den er dansk, og der kan sættes både kort fra VIASAT og CANAL DIGITAL i den.
Jeg har siden fortrut, at jeg ikke købte en Force. Den er langt mere brugervenlig.
Jeg skal her samtidig tilføje at VIASAT ikke garanterer at alle modtagere kan bruges til VIASAT. Du finder en liste her over de modtagere der er godkendt af VIASAT:
http://www.viasat.dk/index.phtml?page_type=document&ref_id=23&document=9747
Jeg har ikke dog selv haft problemer med min DIGIALITY, og min kammerat har ikke haft med sin Force.
Jeg vil helt sikkert anbefale dig at købe en modtager uden abonnement, det giver dig langt større frihed. Det forholder sig nemlig sådan, at køber/lejer du en modtager ved VIASAT, kan den ikke modtage Canal Digital og det sammen gælder den anden vej. Sært men sandt.
Håber ikke du er totalt forvirret, ellers spørg, så skal jeg og de andre Kandu'er nok svare efter bedste evne.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-02-05 02:43

Forresten dova, hvis de beder dig om at sende dit kort retur, må du endelig ikke sende dit nuværende retur før end de har sendt dig et nyt og du har prøvet at det virker.
Du kan nemlig ikke få et nyt abonnement til de analoge mere.
Har selv været ud for at jeg ville give mit kort til min far, så skulle han overtage abonnementet. Da jeg så efter deres anvisning havde sendt mit retur, kom de pludselig i tanke om at det var et analogt abonnement, og det kunne de sørme ikke lave mere.........
Nu låner han et af en ven der havde skiftet til digitalt, som han så betaler til ham, som så betaler til VIASAT for deres lille pakke.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 17-02-05 07:35

Det er overhovedet ikke en analog parabol jeg er interesseret i. Det skal være en digital, fordi mit problem er, at den fællesantenne vi har nu kan - efterhånden som fx. tyskerne går over til at sende digitalt - ikke bruges og foreningen vil ikke ofre for meget på en ny antenne.

Det er blevet undersøgt om det kan betale sig at sætte en fælles parabol op i masten og så kun beholde antennerne til DR 1 og TV 2, men det bliver sikkert for dyrt og der kan måske blive det problem, at der ikke kan blive enighed om, hvilke kanaler der skal være.

Derfor har vi talt om den løsning med vores egen parabol i haven, men jeg vil ikke hænge på de dyre løsninger fra hverken Canal Digital eller Viasat.

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-02-05 09:44

Til Nakita!
du skriver lidt om øst og vest, det kunne måske være rart at vide konkret hvad du mener med det
? 1:Kan det betale sig at købe et sådan sæt?
svar det er der kun en der kan svare på, nemlig dig selv, for mig lyder det som et rigtig godt tilbud.
? 2: Jeg ved man tage mange gratis kanaler på Astra 19 gr. øst - skal man så have kort til at modtage disse kanaler?
svar: du skal ikke have kort de gratis kanaler på Astra 19 gr øst, der findes en del analog kanaler og ca. 290 frie digitale kanaler på 19 øst
? 3:Hvad koster evt. et sådan kort? svar du kan ikke købe kort til frie kanaler
De 2 kortlæsere er det til brug for købekanalerne - Viasat og Canal Digital? ( det vil nok være nødvendig med en skærm mere til 1Vest, og et gratis kort til DR2, som vil være det eneste du kan se gratis)
? 4: Hvad vil det koste hvis man vil have et ekstra hoved sat på? svar: under 200-Kr hvis du køber i biltema.dk, men en skærm af den størrelse, kan du formentlig kun tage 19 øst og samtidig 13 øst med et ekstra hoved + samlekasse, hvis der ikke er 2 indgange på recieveren
jeg har været inde på fleegaard`s side, og må konstatere at det er meget få oplysninger der er der, hvis jeg var dig ville sende en mail til fleegaard, og bede dem om alle mulige tekniske detaljer pr. mail. du kunne så evt lægge dem ind her, eller maile dem til mig.
Din konstatering: Jeg håber at der er nogle her der kan give mig et svar som jeg forstår, da der sker det at når jeg spørger i øst får jeg svar i vest og mere eller mindre volapyk, så jeg er stadig i tvivl.
svar: ud fra ovenstående, kan du se at der umulig at give et konkret svar, når dine ? er så uklare
Du har jo ikke ret langt til tyskland, så kør ned og se på det, du skal selvfølgelig sikre dig at de har en opsat

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 17-02-05 10:01

Jeg har en Humax digital Receiver hvor jeg lige har talt de gratis kanaler, der var lige nu 61 forskellige dvs. reelt set er der kun omkring ca. 50 idet nogle af de her landeskanaler har samsending det meste af tiden, ligesom tv2 har med regionalstationerne her i DK.
Det Triax parabolsæt som Fleggård sælger kan du skifte hovedet ud med et hovedsæt som bstår af 4 hoveder, dette sæt koster hos en dansk radiohandler ca. 1200 kr.
Det sæt som Fleggård har i tilbud er et udmærket sæt og vil efter min mening nemt kunne dække dit behov.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-02-05 17:32

Hej Nakita
Du kan jo lige så godt lukke denne tråd.
Du skal jo som du selv skriver have en digitalmodtager. Det er denne i.flg. ikke, så du kan ikke bruge den, så "Nej, det er ikke et godt tilbud for dig".

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-02-05 17:32

Hej Nakita
Du kan jo lige så godt lukke denne tråd.
Du skal jo som du selv skriver have en digitalmodtager. Det er denne i.flg. dova ikke.
Du kan ikke bruge den, så "Nej, det er ikke et godt tilbud for dig".

Accepteret svar
Fra : fleng

Modtaget 220 point
Dato : 17-02-05 18:59

Hov, hov, den receiver som Fleggård har på tilbud er en Triax DVB receiver og iflg. Triax hjemmeside er det en digital receiver.
Mvh. Fleng

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 17-02-05 19:23

Tak for svaret fra jer allesammen. En ting opnåede jeg dog og det var at jeg nu er blevet endnu mere forvirret.
Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-02-05 19:38

Til Nakita
det er utrolig, men din ret at lukke denne tråd
jeg har idag aftalt med Fleegaard, at de snarest mailer alle oplysninger om deres tilbud til mig, så jeg kunne lægge det ind her
? hvorfor lukke inden du får et ordentlig svar, eller forklaring

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 17-02-05 19:48

Jeg lukkede fordi der var flere opfordringer til det og det er en stadig tilbagevendende diskussion her, at man ikke lukker, men jeg vil gerne høre fra dig, når du har fået svar. Jeg har ringet mange gange og også mailet, men intet hørt fra Fleggaard.

Hilsen Nakita

kisg@vip. cybercity.dk

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 17-02-05 21:07

Tak for dine points, jeg håber du finder og køber det rette, Triax kan godt være lidt tricky mht progamering af programmer men, iøvrigt et udmærket produkt men, sørg endelig for at det bliver fornuftigt monteret, især parabolhovedet er sart overfor fugt men, det er de allesammen. Jeg har monteret flere af den type og de kører udmærket i forbindelse med et godt TV er der et rigtigt flot billede.
Mvh. Fleng