/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Test af Ram
Fra : clm1978
Vist : 736 gange
40 point
Dato : 15-02-05 16:05

Min PC er begyndt at opføre sig lidt underligt. Den bryder simpelthen sammen og låser med den følge, at jeg må trykke på re-set knappen på kabinettet.
Det sker især når jeg spiller Tiger Woods 2005.
Konfiguartionerne skulle være tilstrækkelig til at køre dette spil, de lyder nemlig som følger:
AMD Athlon XP 3200+
512 Ram
FX5200 - 128MB

Min tanke er, at det er mine ram der svigter, men da jeg ikke har ret meget forstand på det her kunne jeg godt tænke mig at høre jeres bud på eventuelle årsager.
Dernæst forstiller jeg mig, at der findes en måde at tjekke ens ram på - gør der det? Evt. et mindre program, der kan teste dem?

Accepteret svar
Fra : dreyer

Modtaget 50 point
Dato : 15-02-05 16:35

Hej!
Der er flere ting der kan gøre at din PC "låser".

Det kan være strømforsyningen der ikke er kraftig nok. Den strømforsyning der leveres med til en standard-PC er ofte kun dimensioneret til at kunne klare PC'en uden udvidelser. Isætter man f. eks. en ekstra harddisk, en brænder eller et nyt grafikkort - som typisk sluger en hel del strøm - så kan strømforsyningen ikke længere følge med.

En anden årsag kan være problemer med varmen. Dit grafikkort eller CPU bliver måske for varmt. Sørg for at alle blæsere kører som de skal, og at køleprofilerne ikke er støvet til.
Et godt program til at holde øje med temperatur og blæserne er Motherboard Monitor: http://www.datafuse.net/mbm.php

Og som du selv er inde på kan det være en RAM-fejl. Et effektivt program til at teste dette er Memtest:
http://hcidesign.com/memtest/download.html

Hilsen
Dreyer

Godkendelse af svar
Fra : clm1978

Dato : 10-03-05 17:39

Tak for svaret dreyer.