/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Minidisc til computer ?
Fra : Juvic...
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 30-08-02 20:11

Hello alle sammen !

Her forleden sad jeg og fumlede lidt med min minidisc (stationær) så jeg at man kunne optage hvad der svare til 4 cd'er på en minidisc... Det fik mig til at tænke ( ved godt at man ikke skal tænke formeget...du ved hovedpine :D ) på om man kan lægge date ned på såda en... det vil jo være 4 gange 700 mb altså 2,8 Gb...
Det er rimelig meget, og en nem og plads sparene måde at opbevare/lave backups af/på

Så her er mit spørsmål.... "Kan man lager data på minidisc, fra sin computer?"

MHV. Juvic...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 19:31

"Juvic..." <Juvic....news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:crOb9.40162$ww6.2932737@news010.worldonline.dk...
> Hello alle sammen !
>
> Her forleden sad jeg og fumlede lidt med min minidisc (stationær) så jeg
> at man kunne optage hvad der svare til 4 cd'er på en minidisc... Det fik
> mig til at tænke ( ved godt at man ikke skal tænke formeget...du ved
> hovedpine :D ) på om man kan lægge date ned på såda en... det vil jo
> være 4 gange 700 mb altså 2,8 Gb...
> Det er rimelig meget, og en nem og plads sparene måde at opbevare/lave
> backups af/på

Lyden SVARER til 4 CD'ere, men MB forblir' de ca. 140 MB som en MD rummer.
Det er bare komprimeret meget mere med tilsvarende dårlig lyd tilfølge.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 19:34

"Juvic..." <Juvic....news@kandu.dk> wrote in message
news:crOb9.40162$ww6.2932737@news010.worldonline.dk...
> at man kunne optage hvad der svare til 4 cd'er på en minidisc... Det fik

Hvordan får du plads til 4*74min på en MD ?

> mig til at tænke ( ved godt at man ikke skal tænke formeget...du ved
> hovedpine :D ) på om man kan lægge date ned på såda en... det vil jo
> være 4 gange 700 mb altså 2,8 Gb...

Nej, den går ikke... MD er komprimeret (lossy kompression, dvs data går tabt
for altid). En MD beholder kun 20% af musikinformationen.

> Det er rimelig meget, og en nem og plads sparene måde at opbevare/lave
> backups af/på

Ja, hvis det var så vel...

> Så her er mit spørsmål.... "Kan man lager data på minidisc, fra sin
> computer?"

Der er skam lavet MiniDisc Data. Der var bare ikke meget interesse for dem,
så de har forladt markedet igen. En MD rummer 140MB data.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Accepteret svar
Fra : kaasgaard

Modtaget 100 point
Dato : 31-08-02 13:03

Hep,

En minidisc kan rumme 140MB.

Grunden til at du kan have lyd der svarer til 4xnormale cd'er er at lyd i øverste og nederste spektre ikke kommer med på minidisc'en samt at lyden komprimeres. Du kan jo også have flere numre på en normal CD, hvis du gemmer i mp3 format.

Så for at svare på dit spørgsmål:
Ja, du kan godt lagre data på din minidisc, men kun 140MB pr. disc.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 08:16

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:3d6fba99$0$27656$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Juvic..." <Juvic....news@kandu.dk> wrote in message
> news:crOb9.40162$ww6.2932737@news010.worldonline.dk...
> > at man kunne optage hvad der svare til 4 cd'er på en minidisc... Det fik
>
> Hvordan får du plads til 4*74min på en MD ?
>
> > mig til at tænke ( ved godt at man ikke skal tænke formeget...du ved
> > hovedpine :D ) på om man kan lægge date ned på såda en... det vil jo
> > være 4 gange 700 mb altså 2,8 Gb...
>
> Nej, den går ikke... MD er komprimeret (lossy kompression, dvs data går
tabt
> for altid). En MD beholder kun 20% af musikinformationen.

Øh, er du sikker på det. Er det ikke 20% der går tabt og 80% der resterer.
De 20% der går tabt er vel også frekvenser som de fleste ikke kan høre,
eller hur?

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 19:28

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> wrote in message
news:leEc9.17$b74.578@news.get2net.dk...
> Øh, er du sikker på det.

Ja.

> Er det ikke 20% der går tabt og 80% der resterer.

En CD rummer 640MB, en MD rummer 140MB - begge er på 74min. Need I say
more...?

> De 20% der går tabt er vel også frekvenser som de fleste ikke kan høre,
> eller hur?

Har du prøvet at lytte til en nummer fra en original CD og så en MD-kopi af
samme nummer ?

Du mister dynamik i optagelsen ved konvertering til MD.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 19:34

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:3d74feff$0$27672$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Har du prøvet at lytte til en nummer fra en original CD og så en MD-kopi
af
> samme nummer ?
>
> Du mister dynamik i optagelsen ved konvertering til MD.

Forskellen er dog så minimal, selv garvede lyttere skal gøre sig umage for
at høre forskellen.
Iøvrigt vi du opleve større forskel, hvis du flytter CD'en fra een afspiller
til en anden,
men beholder MD'en som reference...hvis du forstår.

MVH

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 14:57

"Olsen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
news:al2v73$mbh$2@news.cybercity.dk...
> Forskellen er dog så minimal, selv garvede lyttere skal gøre sig umage for
> at høre forskellen.

Jeg har ikke noget problem med at høre forskel, heller ikke selv jeg ikke
har CD'en som reference.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen