/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Ram???
Fra : Mrn
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 09-02-05 20:10

Hej,

Jeg er på udkig i RAM junglen efter nye ram til min puter.

Jeg har et MSI KT6V bundkort. Jeg er ikke lige så god til at forstå det der står på MSI's hjemmeside.

link: http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=511

Jeg har fået godt øje til CORSAIR ram... Og jeg hører at DDR2 skulle være godt.

Kan bundkortet køre med det?

eller hvad kan/skal jeg vælge... ?

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 09-02-05 20:16

Sluk puteren,pil en ram blk ud,læs,de skulle jo helst være kompatible

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 20:19

Det er hvad den ene blok hedder som sidder i..

Men jeg vil opgradere... til noget væsentligt bedre...

Modul Navn   Kingston K
Serie Nummer   6D26949Ah
Produktions Dato   Uge 50 / 2003
Modul Størrelse   512 MB (2 rows, 4 banks)
Modul Type   Unbuffered
Hukommelses Type   DDR SDRAM
Hukommelses Hastighed   PC2700 (166 MHz)
Modul Bredde   64 bit
Modul Spænding   SSTL 2.5
Fejl Detekterings Metode   Ingen
Opdaterings Frekvens   Nedsat (7.8 us), Self-Refresh
Højeste CAS Tilgangstid   2.5 (6.0 ns @ 166 MHz)
2. Højeste CAS Tilgangstid   2.0 (7.5 ns @ 133 MHz)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 20:23

som olepost siger, så skal dine RAM moduler være kompatible (helst ens). Du kan benytte disse typer RAM blokke (se nedenfor), men igen som Ole er inde på, så kig hellere hvad du har i din PC, før du smidder penge efter nye. Du kan jo lige så godt beholde de gamle + købe nye af samme type / navn, ellers vil de i 9 ud af 10 IKKE "spille" sammen.
HUSK Det rent faktisk er Ole som har besvaret dit spørgsmål

• Supports two 184-pin DDR DIMMs
• Supports up to 2GB DDR200/266/333/400 SDRAMs
• Supports 2.5v DDR SDRAM

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 20:27

så er det jo Kingston DDR SDRAM du skal købe
http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=37

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 20:31

jeg forstår jeres pointe..
men jeg vil have skiftet den ud... dvs. den skal pilles ud... og ikke bruges igen... så er det jo ligemeget om den er kompitabel... derfor mit spørgsmål

Clan>> Men mit spørgsmål er også om jeg kan bruge DDR2 ram? jeg forstår nemlig ikke helt det MSI skriver, og som du også nævner.. Jo at der maks kan sidde 2 GB ram i.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 20:32

Fordi jeg har kig på CORSAIR ram, er fordi jeg har læst mig frem til at de har en væsentlig bedre kvalitet samt ydelse end Kingston.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 20:37

har kig på sådanne nogen her :

link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=41444

Accepteret svar
Fra : olepost

Modtaget 110 point
Dato : 09-02-05 20:47

Dit bundkort understøttet denne type ram,det kan du ikke gøre noget ved
Hukommelses Type DDR SDRAM
Hukommelses Hastighed PC2700 (166 MHz

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 20:47

Du skal ikke tro på alt det de skriver / det du læser. Både Kingston og Corsair laver skam begge gode RAM moduler, og jeg vil IKKE fremhæve den ene frem for den anden.
Hvad pokker vil du med mere end 2GB RAM, du kommer aldrig ud for at benytte SÅ meget
Jeg ku' tænke mig du ønsker en "spille-maskine" med superduperdingdong power i måsen, og så er det IKKE kun dine RAM på Motherboard du skal kigge på, du skal ISÆR kigge på dit grafikkort, det er nemlig her du i de fleste tilfælde vil komme til kort.
En go' gammel tommelfingerregel er at hvis du arbejder med din PC og den ikke "snakker" hele tiden på din Hard Disk (HD), ja så har man altså ikke behov for mere RAM. Årsagen til at din HD "snakker" meget er at du mangler RAM og Windows' virituelle hukommelse bliver benyttet - den benytter din HD til at oplagre info./data, som normalt behandles i RAM.
Tag din maskine med ned til nærmeste forhandler og afprøv nye RAM i din PC... så får du (1) noget der passer, (2) har support + garanti lige ved døren, hvis der skulle opstå problemer.
Jeg vil meget nødigt råde dig til indkøb af RAM... bortset fra de 3 først nævnte typer, da vi helst skulle ku' hilse pænt på hinanden igen, herinde på Kandu, og det kan vi ikke hvis du af en eller anden misforståelse får købt de forkerte RAM, eller ved selvhjælp "futter" det ene af de nye moduler af.
Hygge... og held og lykke med "maskinen"
Søren

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 20:55

CLAN>> hehe.. bare rolig jeg hugger ikke hovedet af nogen..... endnu!!
jeg vil heller ikke have 2 GB ram... højest 1 GB.
Men du nævner at hvis min HD snakker mens jeg bruger computeren, så kan jeg kun sige ja!. den laver ikke andet. men jeg har heletiden haft på fornemmelsen at mine ram ikke kunne følge med.
Kort sagt er jeg igang med en større udskiftning at indholdet i computeren.
mangler kun ram, så er den splinter ny.

Ang. grafikkort... så tror jeg at det er et ok kort jeg har.

Grafik Kort   nVIDIA GeForce FX 5700 (Asus AGP-V9570)
GPU Kode Navn   NV36
PCI Enhed   10DE / 0342
Transistorer   82 million
Proces Teknologi   0.13u
Bus Type   AGP
Hukommelses Størrelse   256 MB
GPU Hastighed   425 MHz
RAMDAC Hastighed   400 MHz
Pixel Forbindelser   4
TMU per Forbindelse   1
Vertex Shaders   3 (v2.0)
Pixel Shaders   1 (v2.0)
DirectX Hardware Understøttelse   DirectX v9.0
Pixel Fillrate   1700 MPixel/s
Texel Fillrate   1700 MTexel/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type   DDR2
Bus Bredde   128 bit
Virkelig Hastighed   250 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed   501 MHz
Båndbredde   8016 MB/s

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 21:01

Så er du da godt kørende... og behøves kun at hæve dit RAM antal... altså kan du trygt fortsætte med at udbygge de eksisterende. Du vil ikke finde/opdage en mærkbar forskel ved at udskifte til andre.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 21:03

NB: Husk nu det er ole der er fremkommet med svaret, jeg strør' bare en, to, tre... kommentarer ind fra sidelinjen

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 21:06

Hvorfor mener du ikke at jeg vil kunne mærke nogen forskel? Hvis jeg købte 512 Mb ram til som passer til den anden, kontra hvis jeg købte eks. pc4000 ram? eller DDR2 ram, som jeg stadigt ikke ved om kan bruges på dette bundkort?

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 21:12

Clan>> som jeg skriver i start indlægget, så er jeg på udkig i ram junglen, og når du skriver at jeg ikke kan mærke forskel, sammenligner jeg det med ala et kapløb mellem en fiat uno og en porsche! også selvom at fiat unoen får en turbo!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 21:21

ref ole igen

Citat
Dit bundkort understøttet denne type ram,det kan du ikke gøre noget ved
Hukommelses Type DDR SDRAM
Hukommelses Hastighed PC2700 (166 MHz)

og du er SANDELIG modig at sammenligne Kingston / Corsair med Fiat Uno og Porche... eller omvendt
Jeg ville nok ha' valgt Lamboghini og Ferrari

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 21:23

Fuck... (sorry) nu kan jeg heller ikke stave mere "Lamborghini"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 21:25
Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 21:29

Clan>> hehe.. nu var det heller ikke for at sammenligne mærkerne... men hastighederne... altså hvor hurtigt rammene arbejder... for jeg ved godt at kingston & Corsair er gode mærker.. har også altid haft Kingston.
men som ole skrev at bundkortet understøtter DDR200/266/333/400 SDRAMs. Men hvad nu hvis jeg pillede de ram ug jeg havde.. og satte ex. PC4000 ram i. så ville de vel arbejde hurtigere end PC2700 rammene ik?

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 21:32

desuden kan jeg ikke få rambus til mit bundkort... desværre...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 21:52

Jeg tror såmend ikke du vil opdage/føle forskellen, selv om du sammenlignede. Heller ikke selv om du sikkert ville score et højere benchmark - et er tal, et andet er virkelighed, når man sidder bag maskinen, ikke alle opgaver behandles ens. Med opgaver tænker jeg på spil, databaser, regneark, billedbehandling osv.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 22:21

okay... jeg siger mange tak for hjælpen...

Godkendelse af svar
Fra : Mrn

Dato : 09-02-05 22:22

Tak for svaret olepost.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 09-02-05 22:34

Tak,den tekniske forklaring er også yderst fyldestgørende

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-02-05 22:45

dette program kan bla aflæse dine ram med meget mere EVEREST Home Edition http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1