/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Jeg kan ikke få noget billede ved start!
Fra : jesperspost
Vist : 698 gange
100 point
Dato : 07-02-05 11:08

Natten mellem fredag og lørdag har jeg sat Pinnacle til at pakke en stor videofil til brænding på DVD.
3.30 går jeg ind for at se, hvordan det går og får den meddelelse, at Pinnacle ikke svarer. Med stort besvær får jeg lukket computeren ned og kan efterfølgende ikke genstarte.
Gradvist er problemerne forøget.
Lørdag kan jeg ikke kalde bios frem og jeg kan ikke engang starte i fejlsikret tilstand. Intet billede kommer nu frem på min monitor.
Tilsyneladende snurrer min harddisk lystigt der ud af, men jeg har ikke rigtig mulighed for at følge processen.
Er det min ram, mit grafikkort eller noget helt andet, der er røget sig en tur???
Venlig hilsen og tak for hjælpen.
Jesper - jtjpost@yahoo.dk

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-02-05 11:37

I første omgang kan du prøve at resette BIOS.
Enten ved hjælp af en jumper eller ved at tage batteriet ud.
Husk at pille netstikket ud.
Derefter systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik, startknap, højttaler og CPU.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 07-02-05 11:51

Prøv med en syst gendannelse fra Fredag

Kommentar
Fra : jesperspost

Dato : 10-02-05 15:42

Hej Gambrinus
Tusind tak for dit svar. Jeg er foreløbig nået så langt, at jeg har genset min bios.
Imidlertid dør den hurtig igen og så har jeg forsøgt mig endnu engang med at starte op fra bunden. Du skriver, at højttaleren skal give flere beeps, når jeg har indsat RAM - her får jeg kun et enkelt uanset om jeg sætter den ene 256 MB klods i eller den anden, er det ensbetydende med defekt RAM - begge klodser kan vel ikke være defekte????
Monterer jeg så grafikkortet med kun den ene klods i - får jeg igen det ene beep. Sætter jeg så Bios til at boote fra harddisken, ender jeg med sort skærm, hvilket måske kunne indikere, at grafikkortet ikke har det så godt. Resultatet er i hvert fald her, at jeg ender med sort skærm.
Har du flere ideer???
Endnu engang tusind tak for hjælpen!
Jesper

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-02-05 16:01

Det er forskelligt fra bundkort til bundkort,
hvilke fejlkode-beeps det afgiver ved de forskellige fejl.
Det mest almindelige er et enkelt beep for ok.
Du skal koble harddiske, floppydrev og Cd-drev fra (Husk hvor de skal sidde).
Hvis du kun har CPU, startknap, højttaler, en RAM-klods, grafikkort og tastatur sat til, kommer der så noget på skærmen og kan du så komme ind i bios ?
Ender med sort skærm ??? Er det først, når Windows loader, du får sort skærm ?
Er det Windows XP ? Hvilket grafikkort ? Har du lige installeret SP2 ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : jesperspost

Dato : 10-02-05 23:08

Hej Gambrinus
Tak for din assistance.
Ja, jeg kan komme ind i Bios hver gang, jeg prøver. Når jeg så prøver at boote fra harddisken går skærmen i sort, når Windows skal loade.
Jeg kører med Windows XP og har her efer jul installeret SP2.
Mit grafikkort er et Micro-star GTI 4200 med 64 MB RAM
Endnu engang tusind tak for hjælpen!
Jesper

Kommentar
Fra : jesperspost

Dato : 12-02-05 15:54

Jeg har fundet ud at, at jeg kan se både diskettedrev, CD rom drev og harddisk i BIOS, men der er en parentes om dem, hvilket skulle betyde, at de er disabled, og det kunne jo meget vel være forklaringen på, at jeg ikke kan starte WINDOWS i hverken normal eller fejlsikret tilstand. Når jeg prøver at ændre det med plus eller minus sker der intet, det virker som om, de er fastlåste. Hvad kan jeg gøre for at ændre denne situation????

Kommentar
Fra : jesperspost

Dato : 15-02-05 08:23

Hej alle
Stor tak til jer alle. Jeg har været meget glad for jeres hjælp, som jeg har lært meget af.
Desværre førte den ikke til løsningen af mit problem, og da jeg skulle bruge min computer fik jeg en til at komme og se på den. Hele bootsektoren var ødelagt af en virus. Heldigvis lykkedes det at retablere den, og nu er jeg kørende igen.
Men endnu engang tusind tak for jeres hjælp!