/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
mini bilforhandler
Fra : kessecool123
Vist : 2547 gange
20 point
Dato : 05-02-05 19:29

er det ikke fuldt lovligt og starte en bilforhandler med cv nr. og købe biler gemmen autocom og sælge til mig selv måske 3-4 biler om året som jeg bruger privat og sælger på et tidspunkt altså jeg køber bilerne for den pris firma sælger dem for til mig altså den pris de har købt dem for igemmen autocom firma skal bare være et enkelt mandsvirksomhed i mit navn

fordel er selvfølge jeg kan sælge bilen uden og betale skat af fortjenest for det er min privat og yder igen garenti når det er handel mellem private

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-02-05 19:37

Det kan du sagtens gøre uden problemer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 19:37

Altså, forstået ret??
Du vil oprette et firma som sælger til dig selv, og så vil du videresælge og score fortjenesten uden at betale skat???
Indtægt af enhver art er skattepligtig, uanset om det er fra lønnet arbejde eller fortjeneste ved at sælge en bil.
Så den går ikke, for hvis skattevæsenet finder ud af, at du sælger biler, skal du betale skat af fortjenesten uanset om det er din egen bil eller ej.
Og på skattekontoret behøver de bare indtaste dit cpr-nummer efter at registrene er blevet samkørt, så kan de automatisk se oplysninger om de køretøjer du har været ejer af, og så skal du være meget dygtig til at fremvise kvitteringer på, at du ikke har fået mere for bilen ved at sælge den, end det du har givet for den.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-02-05 19:55

Dova - du har lige ødelagt en fed fidus.

Kommentar
Fra : kessecool123

Dato : 05-02-05 20:01

Hallo dova læser du ikke skatte bøger skatten/erhverv 2004
side 42
biler som udelukkende er anvendt til privat kan når som helst sælges uden at eventuelt fortjeneste bliver skattepligtige

Kommentar
Fra : kessecool123

Dato : 05-02-05 20:02

jeg vil starte et lille firma og købe måske 1 eller 2 biler om året og sælge til mig selv for den pris firma køber den for bruge og sælge når jeg bliver træt af den..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-05 20:02

Jaeh, sorry emesen, men en bekendt af mig, havde for et par år siden et ret ubehageligt møde med skattefar p.g.a. 5 solgte biler på et år.

mvh dova

Kommentar
Fra : kessecool123

Dato : 05-02-05 20:06

hvad sket der så med din bekendt hvis han havede brugt bilen til privat brug er det ikke ulovligt han skal bare kunne bevise det med vidre osv.
lad mig høre hvad der sket og hvorfor han fik besøge af dem
god weekend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-02-05 20:06

Ja - men 3 biler solgt om året regnes for privat.
Hvis der ikke samtidig er nogen alm. indkomst - kan der måske blive problemer.

Kommentar
Fra : lanthony

Dato : 05-02-05 20:12

Du kan gå ind på denne sidde, der kan de læse regler for ejen virksomhed and skatter og afgifter, https://www.virk.dk/
Du kan også gå ind på www.told&skat.dk

Med venlig hilsen lanthony.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 05-02-05 21:45

Hvis du udtager en bil om året, eller noget i den størrelsesorden, vil der ikke skulle ske beskatning. Hvis du gør det i den størrelsesorden du nævner, vil jeg give Dova ret... så er det skattepligtigt.

Det er en følge af Statsskattelovens § 5, litra a:

"Til Indkomst henregnes ikke:
a. Formueforøgelse, der fremkommer ved, at de Formuegenstande, en skattepligtig ejer, stiger i Værdi - medens der paa den anden Side ikke gives Fradrag i Indkomsten for deres Synken i Værdi -, eller Indtægter, som hidrører fra Salg af den skattepligtiges Ejendele (herunder indbefattet Værdipapirer), for saa vidt disse Salg ikke henhører til vedkommendes Næringsvej, for Eksempel Handelsvirksomhed med faste Ejendomme, eller er foretaget i Spekulationsøjemed, i hvilke Tilfælde den derved indvundne Handelsfortjeneste henregnes til Indkomsten, ligesom ogsaa eventuelt Tab kan fradrages i denne. Ved Salg af fast Ejendom samt Aktier og lignende offentlige Værdipapirer, der er indkøbt efter 1. Januar 1922, anses Spekulationshensigt at have foreligget, naar Salget sker inden 2 Aar efter Erhvervelsen, medmindre det modsatte godtgøres at være Tilfældet;"

Desuden skal du være opmærksom på, at skattevæsenet er i besiddelse af oplysninger om samtlige køb og salg af biler som du foretager.