/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Lyd og Video fra PC til TV
Fra : Hr._Forklaede
Vist : 1567 gange
300 point
Dato : 02-02-05 15:01

Har et problem her som i måske kan hjælpe med? :)

http://www.eksperten.dk/spm/587062

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 02-02-05 15:21

Her Hr. Forklæde.

Den hvide er en COMPOSIT udgang = en anden måde at tranportere signalet til et fjernsyn på.

Du skal bruge:
1) 2 x SCART stik med GUL/RØD/SORT indgange bagpå - koster ca. 30 kr. i Fona
2) Kabel mellem PC og fjernsyn - COMPOSITE kabel er det billigste så tag det - koster ca. 70 kr. for 20M i Fona
3) Lydkabel mellem PC og anlæg - koster ca. 50 kr. for 15 M i Bilka
4) Splitter til dit lydkorts grønne udgang på PC'eren. Et banan stik id i lydkortet og 2 udgange derfra.

Du tager så og stikker kablet ind i din COMPOSIT indgang på Videokortet på din PC, og Composit indgangen ind i SCART stikkets Composit indgang, og monterer det bagpå fjernsynet

Derefter tager du de 2 x kabler til højre og venstre kanal og stikker ind i lydkortets splitter, og de 2 andre stikker du enten ind i SCARTS stikkes højre/ventre lydkananal og monterer dette på din DVD

Så smækker du DVD'en i PC'eren, og finder indstillingerne på dit Grafikkorts anden skærm = TV'et, så dit billede står godt og bedst muligt og samtidig sætter du Sourround anlægget til at have de indgåående kanlar aktive for at lyden kommer ud.

BEMÆRK!!!!!!! - du skal have et kabel mellem din DVD i PC'eren og lydkortet, bl.a. Sandberg laver sådan noget (koster ca. 30 kr.) men normalt følger dette kabel med når du køber en DVD til en PC.

God fornøjelse

Lars

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-02-05 15:41

Jem & Fix
10 meter sæt med SVHS, Audio, Scart-adapter og diverse stik kr. 50.-
Gambrinus

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 02-02-05 17:22

Hej Gambrinus

Problemet er at hans "hvide" S-vhs udgang er "Banan" og et alm. S-vhs kabel er med DIN stik, så derfor - komverter elelr bruge composite kabel, fordi det standard leveres med Banan stik

Lars

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-02-05 18:45

Hej Lars
Du mener Phono, ik' ?

Jem og Fix's kabelsæt indeholder :
SCART-adapter med S-VHS, Composite og Lyd (2 x Prono).
Den kan stilles som indgang eller udgang.
1 stk. Audio kabel 10 m. med 2 Phonostik i hver ende.
1 stk. S-VHS kabel 10 m.
1 stk. mini-jack til Phono adapter. (Lyd fra pc)
1 stk. Composite til S-VHS adapter.
Så 2 af disse sæt og man har lidt at vælge mellem.
Og så er det knageme billigt !
Se evt. kabel guide her :
http://av-connection.com/
Gambrinus
PS. Hvis man bruger SCART-adapteren med S-VHS til at få proppet billedet ind i tv'et, skal det benyttede SCART-stik (På tv'et) understøtte S-VHS.
På mit tv er det kun det ene SCART-stik der understøtter S-VHS

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-02-05 18:52

Selvfølgelig er et sæt til en flad 50'er ikke den bedste kvalitet.
Jeg har dog et fint billede og en god lyd (Si'r min overbo) med dette kabelsæt.
Så prøv det først.
Man kan jo også købe et B&O SCART-kabel til kr. 1499.-
Gambrinus

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 02-02-05 19:23

Hej mester udi Phono/jack/Banan stik

Du har helt ret - det er bare de gamle udtryk som sidder lidt for fast en gang imellem.

Og din pakke ser helt fornuftig ud - så til den oprindelige stiller af spørgsmålet - go ahead med indkøbene

Lars

Kommentar
Fra : Hr._Forklaede

Dato : 02-02-05 20:21

Er blevet meget mere forvirret af jeres svar, men tror jeg har fundet ud af det via den der kableguide, men hvad skal jeg vælge a apparat ?

Surround (For) Forstærker Analog
Surround (For) Forstærker Digital
Surround Reciever Analog
Surround Reciever Digital

??

Indtil videre har jeg valgt:

Apparat 1: PC
Apparat 2: Surround (For) Forstærker Analog

Signaltype: Billede og Lyd
Signalretning: <-->

Men er stadig på bar bund :(

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-02-05 20:44

Du får problemer med at få surround fra pc til DVD/Surroundforstærker.
Så vidt jeg kan se er der kun 2 audio indgange på din DVD/surroundforstærker.
(Front højre og Front venstre).
Har du din DVD/Surroundforstærker tilsluttet til tv'et med et SCART-kabel ?
Hvor mange SCART stik er der på dit tv ?
Er der audio udgang på dit tv (Ikke hovedtelefon) ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Hr._Forklaede

Dato : 02-02-05 21:02

har prøvet at lave lidt til at illustrere hvad der er adgang til hvor:

PC'en: http://img190.exs.cx/img190/1817/pcsvideo2xminijack8we.jpg
DVD'en: http://img190.exs.cx/img190/6861/dvd2dt.jpg

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 03-02-05 07:20

Jep. Så er jeg ved at vågne
Din DVD er sikkert sat til TV med et SCART-kabel.
Et SCART-kabel indeholder både billede, lyd og nogle kontrolfunktioner.
(Bla. andet slår tv'et automatisk over på DVD, når du starter en film).
Et SVHS-kabel (SVHS-stik) indeholder kun billede.
Et audio-kabel (Phono og/eller mini-jack stik indeholder kun lyd.

Fra PC til TV Billede :
SVHS på dit grafikkort (Det runde flerpolede stik til venstre på din tegning) tilsluttes SCART-stik på TV’et via en SCART-adapter, der er sat som indgang.
Det SCART-stik, du benytter på dit TV, skal understøtte SVHS.
Prøv det først og se om du kan få billede på dit TV.
Så langt så godt.

Fra PC til DVD/forstærker lyd :
Line-out på dit lydkort (Højst tænkeligt grønt mini-jack stik) skal til AUX 1 på din DVD/forstærker.
Du kan ikke få surround ud fra din PC og ind i din DVD/Forstærker, med de indgange du har på din DVD/Forstærker.

Der findes flere måder/kombinationer, men prøv en ad gangen.
Gambrinus