/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Netværk (helst trådløs) i en opgang...
Fra : jumbovorre
Vist : 365 gange
50 point
Dato : 01-02-05 07:30

Hej Alle

Jeg vil gerne sætte et netværk op i vores opgang - hvilken hardware skal man bruge (opgangen er 4 etager)... Netværket skal helst være trådløst - 11mbit eller 54 mbit er rigeligt! Det skal helst kunne fungere uden en central computer!

Er der nogen der har nogen erfaringer - skal man gemme data? Logge IP'er etc... Har fundet et par steder, der beskriver lidt om det...

http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=128952710

og her beskriver de i en boligforening - vil dette kunne overføres på min opgang ;)

http://www.zyxel.dk/Boligforeninger.23.0.html

Håber på noget hjælp - Mvh Steffen

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 01-02-05 10:28

Hejsa
Du skal have:
- 1 internet forbindelse helst med fast IP adresse
- en router evt swits. kommer an på hvormange tilslutninger der på hver etage...
Det er nok lidt usikkert det med at lave det det trådløst - dækning / signaler igennem væge... Men det han du jo lade være op til brugerne selv at sørge for....
Med hensyn til at trække kabler er det normalt rimelig uproblematisk. Så kan de enkelte brugerne selv sørge for at lave deres egen bolig trådløs. Det vil kun give dig brok og bekymring hvis du forsøger at lever et var der ikke holder det kunderne tror de får...
Hvis du ofre et ordentligt krydsfelt er det let at styre de enkelte brugeres adgang.
Husk at lave en skriftlig aftale om hvad dit og de andrebrugers ansvar er - det er så let at blive uvenner når noget går galt... Så virker det ikke og så var det noget møj mm..
Men mht til hardware og kabler er det rimelig let at lave. Der er masser af sider på nette der beskriver Deling af internet forbindelser...
At dele en forbindelse kræver ikke en central computer. Det klare routeren.
Det bliver dog mere kompliceret hvis du øsnker at begrænse båndbreden for de enkelte bruger. Men det er jo et andet spørgsmål..
god fornøjelse
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-02-05 12:23

føgler lige med her

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 01-02-05 12:28

Tak for indlægget Benjamin...

Jeg kunne godt tænke mig at høre noget helt konkret - evt et eksempel på en der har sat noget lignende op selv...

Ellers nævner du en masse interessante ting - har du mulighed for at smide link til noget af det så jeg kan få en uddybning

Mvh Steffen

Godkendelse af svar
Fra : jumbovorre

Dato : 04-08-06 20:54

Tak for svaret Benjamin.Hansen.