/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PC start/går ud...
Fra : dzigner
Vist : 556 gange
50 point
Dato : 31-01-05 21:04

Hej
Min søns PC fungerer normalt upåklageligt, men i dag skete følgende :
Han trykker på startknappen på kabinettet og maskinen gør tegn på opstart men 2-3 sek. går den "Pyvv" ud igen.
Samme reaktion hver gang, masser af gange.......
Samtlige stik har været taget fra, sat i igen, og stik og ledninger efterset indeni...
Der er lys (lille grønt lys ved bundkortet hele tiden, blot PC´en er tilsluttet elnettet, ligesom en grøn pære glimter op når han trykker på start........
Han er normalt meget vidende og dygtig til alt hardware, udskiftninger osv. men lige dette er vi uvidende om ?
Vi mener :
1. Var det strømforsyningen som var gået, ville alt vel være totalt dødt og uden at reagere - eller hva ??
2. Kan det være selve startknappen som er gået istykker ??
3. Ja, øhh ???

Vi vil sætte stor pris på svar med konkret viden, reparationsforslag, eller oplysninger som hjælper på anden måde...

På forhånd tak til jer alle - og tak for dette sted !!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 31-01-05 21:46

Altså jeg har været ude for at jeg godt kunne tænde PCen,,og så gik der lidt og den gik ud,,, efter jeg blev ved med at forsøge,ca 20 gange, ville den slet ikke starte op mere,,, det viste sig at være PSUen der var røget øv
Min pc havde fået fugt, og jeg kom til at tænde den imens den var våd, det kunne den ikke li

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 31-01-05 21:55

det lille grønne lys plejer ikke være tændt før du trykker på start knappen,ihverfald ikke på mit bundkort(soltek)
startknappen er nem at teste find de ledninger der går fra startknappen og ned i bundkortet)der står som regel power på stikket og der skulle gerne være 2 ledninger prøv at kortslutte benene der hvor de 2 ledninger sidder hvis den starter er det start knappen,men jeg tror mere på det er strømforsyningen der er brændt af
fandt lige denne tråd i et andet forum hvor der er en der har samme problem som dig og det var strømforsyningen
http://www.it-svar.dk/doctor/thread.aspx?id=133837

Kommentar
Fra : dzigner

Dato : 31-01-05 22:49

Min oplyser til phg1 :
Bundkortet er Abit IC7-MAX3 og strømforsningen C-tek 450 Dualfan Gold......
Han er lidt usikker på hvad du mener med at kortslutte benene på ledningerne... De er jo kun af plastik siger han ????
Ellers glad for dine svar og henvisningen

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 31-01-05 23:49

hej blander mig lige
har du set på ramklodserne ??
det med kortslutning er på selvebundkortet hvor "power button" sidder samme med "reset" , "hd-led" , "power led"
du skal kortslutte de ben på bundkortet. men pas på

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 50 point
Dato : 01-02-05 09:28

Når maskinen starter op når der trykkes på start knappe - så skal der ikke kortsluttes noget - det gør startknappen = fejl ikke der.

Maskinen starter op men efter et stykke tid dør den. Fejlen kan være Powersuppply - har haft samme strømforsyning, der pludselig uden varsel gav 18V ud af 12V stikket. Kostede næsten 2 harddiske, men alarmprog. til Mboardet fangede den, og slukkede.

Anden mulige fejl er at Køleren til din CPU fejler, dvs at den ikke køler nok, og lige under opstart er det allermest Power på CPU'en, og dermed har den allermest behov for køling. Derfor skal du tage strømmen ud og prøve i en anden maskine, hvis den køre med det andet Mboard etc., så er det ikke strøm, men Mboardet, CPU eller andre dele på Mboardet som fejler.

Tage CPU (processor) af og monter den i et Mboard som kan klare den type processor, og start op - samme fejl = processor død
Tage RAM ud og monter i andet Mboard - samme fejl = RAM som så skal byttes
Det er ikke normalt Harddisken som genererrer sådanne fejl, men prøv alligevel at montere den i et andet Mboard hvis alt melder OK på de 2 første.

Hvis du ikke er til disse test selv, så gå ned i forretninger mens at teknikeren er der, og lav en aftale med ham at i kigger på den sammen.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : dzigner

Dato : 01-02-05 12:37

Tak for svaret larsfrohn.

Kommentar
Fra : dzigner

Dato : 01-02-05 12:40

Takker jer alle for svar, og han går nu igang med at afprøve strømforsyningen i sin brors PC som det første...