/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Computer i bil..
Fra : CiaoStyrer
Vist : 485 gange
200 point
Dato : 25-01-05 16:25

Jeg kunne godt tænke mig at montere en normal stue computer i min bil, med touth-screen..

Hele 3 spg på samme tid:

Men har et problem med hardisken da' jeg ikke tror den vil være vild med alle rystelserne når man kører... Kan man evt montere den i en slags affedring, eller montere en hardisk fra en bærbær..

Kan man få en strømforsyning til 12v..? Så slipper jeg for at konventer fra 12 til 230 og til 12 (5-7) igen..

Kan man få et dvd-drev til computeren, med anti-shock.. eller et program der laver et bufferlager på computeren..?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-01-05 16:35

Stikkene på en harddisk fra en bærbar er normalt det samme som på en stationær.
Du kunne evt. benytte en USB HD som kan hænge i gummistropper.
Det med strømforsyningen er lidt sværere da du skal kunne trække ca. 300 watt ud af din bils forsyning, og det er ca. 4 forlygtepærer.

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 25-01-05 16:46

Nogle steder hvor man kan købe en løs harddisk til en bærbar..? Andre problemmer.. Vil i mene blæseren kan holde til det..?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 25-01-05 16:59

Hej CiaoStyrer

Visse producentre laver specielle PC'ere til rederier, netop fordi der er store rystelser ombord på skibe. Bl.a. HP laver i USA nogle specielle modeller hvor grafikkort etc. er boltet fast i motherboardet, og ikke "sat" ned og spændt fast mod kabinettet. Det samme system gør sig gældende med Processor RAM etc..

Disse computere er ca. 40-50% dyrere end tilsvarende stationære modeller, så du ender med at det bedre kan betale sig at købe en bærbar (evt. FJ 1060 eller en Acer) og sætte i bilen.

Andet problem med stationær er at alle kan se den i bilen, og din forsikring vil ikke dække hvis du selv er skyld i at tyveriet sker (hvis de dækker har du bare 5.000 i selrisiko og hvor fedt er det?), så alternativtet er at du slæber kabinet + skærm ind hver aften og hver gang du parkerer den i byen - noget du ret hurtigt bliver træt af.

Så jeg ville helt klart droppe ideen med den stationære og købe en billig bærbar med med bredformat skærm.

Lars

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 25-01-05 17:04

larsfrohn< med lidt casemod kan man jo ikke se der er PC i bilen.
Sæt en lille fladskærm på indersiden af solskræmen, og læg kabinetet i handskerummet..... blæret...

Hvis blæsere ikke kan holde til det, hvad så med vandkøling ?

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 26-01-05 09:39

Du kan da bare købe en af de små køkeboxe, som Netto har på tilbud hver sommer, jeg tror en desktop passer fint ned i den.

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 200 point
Dato : 26-01-05 21:00

Jeg går ud fra at der er tale om en alm. bil - evt. en stationcar, og mdu må max blænde for 70% lysgennemtrængning på alle ruder, undtagen passager/fører siden samt frontruden.

Dermed kan alle kigge ind i bilen og se at der er noget.

En lille fladskærm til at sætte på solskærmen, holder kun til 1. gang §71 holder check, alternativt skal den monteres bag forsæderne - fordi føreren ikke må kunne distraheres under kørsel. Spørg bare de lastbilchauff. som sidste år fik enorme bøder for ar spejle video op på forruden - ikke mens de kørte, men fordi muligheden var tilstede blev de idømt bøde alligevel.

En alm. PC'er kræver 220V - dvs. bilen skal være i gang for at drive strømmens - ellers fladt batteri i løbet af 18 min. maks. Hvis bilen kører og PC kan distrahere fører = bøde uagtet at bilen holder i din indkørsel, fordi bilen er startet havde du til hensigt at køre.

Speciel PC med bøjler og bolte + forsikrigsbøvl med at du har for ca. 10.000 HW i din bil sammenholdt med at diu skal slæbe skidtet ind hvis temp. kommer under -2 grader, elelrs fryser liquid bearing i din harddisk = sandsynlig den kan stå af, medmindre du varmer den langsomt op, sammenholdt med at du sikert skal slæbe den ind hver aften/parkering for at undgå tyveri = bøvl og bavl.

Derfor forslaget om at købe en bærbar Fukitsu-Siemens eller en Acer til under 5.000 + moms

Lars

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 27-01-05 17:26

God point, havde ikke tænkt på det med frost.. men det er ikke en helt unormal ide.. og der er mange der har gordt det er fået det til at lykkes, mht støm kan du få en stømforsyning til computer med 12v input.. med hensyn til tyveri har jeg tænkt på sikringer, computeren er ikke synlig og låst til bilens stel... skærm inspartlet..

Men det kunne godt være jeg bare skulle installere et ordentligt anlæg instedet for..

Links:
http://www.autopc.dk/
http://www.bilpc.net/
http://www.cartft.com/carpc/catalog/il/407

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 27-01-05 19:24

Prøv at kigge på prisen - det er specialbyggede PC'ere med max 1 Ghz. processor - fordi det er det som kan boltes fast. For samme pris kan du få en 3,0 Ghz. med 512 mB i det hele

Du kan godt bygge en PC'er ind, men lav det så med skuffer, så at du kan tage harddisken ud hver aften om vinteren.

God bygning

Lars

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 29-01-05 12:05

Tak for svaret larsfrohn.