/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvorfor skal man spise meget for at tabe~
Fra : A_MADE
Vist : 293 gange
50 point
Dato : 18-01-05 11:13

Jeg ved godt at man forøger sit stofskifte når man spiser meget sundt.. men jeg vil gerne vide hvad der mere biologisk sker med cellerne osv...

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 18-01-05 11:39

orv, det vil jeg også gerne vide, så jeg hænger lige på.
Dorthe

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 18-01-05 11:56

Hej A_MADE

Man kan ikke ændre sit stofskifte ved at spise det ene eller andet.
Stofskiftet er det samme - uanset mængden og arten af det fortærede.
Den eneste måde at tabe sig på, er at indtage færre mængder energi (kJ, kcal), end man forbruger.
Det ikke forbrændte fødemidler lagres som fedtdepoter i cellerne.
Man kan godt blive overvægtig af at spise mange gulerødder (men der skal rigtig mange til) - og man kan
tabe sig ved at spise chokolade - blot kalorieindtaget er mindre, end hvad man forbrænder.

Overvægtige har ofte forestillinger om, at de udnytter føden bedre end andre. Det er forkert.
Man har udført præcise stofskiftemålinger hos husdyr i mere end 50 år - den metode har man nu
også taget i anvendelse hos mennesker. Ovennævnte er bl.a. dokumenteret på denne måde.

Kalorietabeller er desværre ikke så pålidelige, som mange tror. Man beregner energiindholdet i fødevarer ved
at beregne forbrændigseffekten af protein, fedt og kulhydrater. Herved overvurderes fedtstoffer, idet der medgår
en del energi ved omsætningen i kroppen. (nedbrydning til fedtsyrer i tarmen og påfølgende opbygning i
kroppen)

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-05 12:09

Man forøger ikke sit stofskifte.
Stofskifte og forbrænding er to forskellige ting.
Det er forbrænding af kalorier der afgør hvorvidt man taber sig eller tager på, og så mængden afkalorier.

Forbrænding gør kroppen for en lille dels vedkommende af sig selv, og så kommer fysisk udfoldelse ind i billedet.
Jo mere man bevæger sig, jo mere forbrænder man af kalorier.

Så er der også noget andet i det. Hvorfor skal man spise mere.

Kroppen er indrettet sådan, at den arbejder ud fra den fødemængde den får.
Hvis man lader være med at spise ret meget for at slanke sig, sænker kroppen automatisk forbrændingen.
Det er den fælde de fleste falder i når de følger sådan en "sultekur" i et stykke tid. For når de så begynder at spise normalt igen, stiger forbrændingen ikke tilsvarende hurtigt, og derfor tager de fleste endnu mere på efter en kur.

Så hemmeligheden ligger i at spise oftere og mere end man plejer (for at hæve forbrænding), men altså af ting der ikke feder, og så motion samtidig med.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-01-05 13:15

Som antydet i et par indlæg vil selve fordøjelsesprocessen i sig selv bruge en del energi. Jeg har set påstået på tryk fra en ernæringsforsker, at indtagelse af et hårdkogt æg giv færre kiloJoule end nedbrydningen af de koagulerede proteiner forbrugte. En stor indtagelse af fiberrige og kulhydratfattige grønsager vil snerpe derhenad. Jeg tror også, at man skal spise frygtelig mange gulerødder, især rå, for at øge i vægt. Det giver også en slags motion, nemlig tarmperistaltikken, som er vigtig for at kroppen fungerer optimalt.

Kommentar
Fra : marie_hs2003

Dato : 25-02-05 23:33

Mht cellerne:
Dét i cellerne der forbrænder sukkerstoffer og mere inddirekte forbrænder fedtstoffer hedder mitokondrierne. De omdanner sukkeret til noget der hedder ATP og det er den slags energi dine celler bruger til alle mulige ting. Bl.a er det derfor du behøver energi i form af sukkerstoffer (kulhydrater) når dine muskler skal virke hurtigt. Når du så har forbrændt det lager du har af kulhydrat begynder kroppen at omdanne fedtet så det kan forbrændes i cellerne.
Dine fedtceller har den specielle egenskab at de kan oplagre perler af fedt. Jo mere fedt du indtager, jo større bliver fedtcellerne. Hvis man er tyk i lang tid kan man begynde at producere flere fedtceller, og er man tynd i lang tid kan de begynde at blive nedbrudt. Der skal dog en del til for at antallet af fedtceller ændres.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-04-05 23:17

hvis man løber meget brænder man føst en masse sukke af men så opdager hjærnen at den er ved at mangle sukker så den lukker for sukket tilførlsen så det er fedten der forbrænder i steden for og det er føst der man så småt begynder at tabe sig har jeg hørt (er ikke sikker )