/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Diskettedrev
Fra : klanger
Vist : 649 gange
50 point
Dato : 17-01-05 20:25

Har lige sat nyt diskettedrev i en computer, og har sat den op i BIOS, men når der sættes en diskette i spørger den efter en ID adresse...?
Er der en der ved hvad det skyldes, da jeg ikke lige selv kan finde de vise sten

Kommentar
Fra : Silver25

Dato : 17-01-05 20:52

Jeg har 3 spørgsmål!

Er du sikker på at du har den ”rigtigt” til i din BIOS?

Er der Evt. en driver som skal installeres?

Og til sidst, Hvorfor ”nøjes” du ikke bare med et USB/FLASH stik ?? :)

Kommentar
Fra : klanger

Dato : 17-01-05 21:03

Tak Silver den var god. Og det er ikke nogen undskyldning...! Men det er nu en bekendt der VILLE have et 1.44 diskettedrev i....! Vil du redegøre lidt mere med hvad du mener med rigtig i BIOS...?
Jeg prøver, at se efter en driver, men kan desværre ikke komme til maskinen førend i morgen.

Kommentar
Fra : Silver25

Dato : 17-01-05 21:14

ups... der manglede hvis et ord, jeg ville have skrevet: Er du sikker på at du har --> SAT <-- den ”rigtigt” til i din BIOS?

Hvis der er XP på din computer kan prøve: Add new hardware i /Control Panel du kan faktisk også bruge det som test
af hvorvidt din computer overhoved kan få kontakt på drevet.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 17-01-05 21:58

Der kan også være et punkt i bios der hedder "Report no floppy for win95", check lige det...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-05 22:09

Diskettedrevet skal nok bare frakobles i bios , save and exit, reboot, tilkobles i bios, reboot - så plejer den slags at virke!

mvh berpox

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 17-01-05 22:33

hej
hvis der var et drev i maskine iforvejen skal det nye bare køre
så glem alt om bios og driver
ergo mener jeg det nye er def.
har du prøvet det i en anden pc?

mvh

ole

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-01-05 22:49

Som 1133 siger er ingen driver nødvendig.
Hvis du har et floppykabel med 2 stik
(udover det der sidder i bundkortet) skal du bruge det yderste.
Det skal vende rigtigt.
For det meste "på hovedet" i forhold til hvordan et IDE harddisk kabel sidder.
Det er noget juks at der ikke er en styretap som på en harddisk.
Andet kan jeg ikke komme på.
Gambrinus
>Silver25
Et floppy drev kan altså ikke undværes helt endnu.
Under installation skal jeg for eksempel bruge en SATA og en RAID driver fra en floppy.
De kan ikke lægges på en USB stik eller en CD.
Ret irriterende da disketter koster mere end en CD.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 17-01-05 22:55

hej igen
en lille huske regel til div. kabler til hd +andre derv
strøm kabe har rød ledning til + ide kaler har også en rød ledning
ergo rød mod rød
mvh

ole

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-05 23:04

Nemlig - ingen drivere... men undertiden er det altså lige nødvendigt at frakoble (disable) floppy-drevet i bios, save & exit, boote, og så tilkoble floppy igen, save & exit, for at få bios til at læse drevet rigtigt under opstart.

Ellers prøver maskinen jo at starte op med det "gamle" hardware ID med et nyt drev. Man kan jo heller ikke bare ploppe en ny harddisk i maskinen uden at fortælle bios hvordan den skal behandle enheden.

Jeg tror bestemt ikke det ny floppy-drev er defekt før "klanger" har afprøvet ovenstående med negativt resultat.

mvh berpox

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 17-01-05 23:10

hej
hvis jeg har sat et nyt floppy drev i en maskinehar jeg aldrig været inde i bios
sommetider med en hd
eller ram
smutter nu vækkeren står til kl 5

godnat

ole

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-05 23:19

>1133 - Okay - jeg har dog kun oplevet det modsatte... Godnat ole

mvh berpox

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 17-01-05 23:31

>1133. Du har ikke helt ret i det du siger, lige netop med floppy-drev er det ikke altid sådan, derfor er mange floppy-kabler også uden styretappen.
Men det er nemt at se, hvis den grønne diode på floppydrevet lyser hele tiden, vender kablet forkert.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-05 23:33

Citat
en lille huske regel til div. kabler til hd +andre derv
strøm kabe har rød ledning til + ide kaler har også en rød ledning
ergo rød mod rød

Yes......men
Nogle nye diskettedrev har stømkablet over datakablet(det flade)
Data kablets ende med krydsningen skal sidde på diskettedrev A
Den brokker sig sikket hvis det vender forkert. (beeb beeb)
Men har der ikke været diskettedrev før, så skal det lige aktiveres/vælges i bios og sættes ind i boot-rækkefølgen
Kan du ikke komme i bios så fortæl hvilken comp du har.

Det er en menneskeret at ha' et diskettedrev i sin comp.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-01-05 23:51

Jep Emesen
5 1/4"
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : klanger

Dato : 27-03-06 19:50

Tak for svaret emesen.