/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Checking NVRAM...
Fra : Gambrinus
Vist : 514 gange
146 point
Dato : 17-01-05 17:00

Sidder lige med en Compaq.
(Jeg havde lovet mig selv, at jeg aldrig mere ville ha' med Compaq at gøre).
Den starter og står så bare der og står, med et åndsvagt : Checking NVRAM.....
Den kommer bare ikke videre. Jeg kan heller ikke komme ind i BIOS.
Jeg har pillet alle drev fra, alle PCI-kort ud, checket RAM i min test-pc og sågar lige prøvet med at andet grafikkort.
Er der en, der har et hurtigt bud på, hvad der kan være galt, før jeg ofre et nyt (Brugt) bundkort på den.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 156 point
Dato : 17-01-05 17:30

Hej Gambrinus

Jeg går ud fra at der er tale om en ældre svedske, og checking NVRAM er som regel iforb. med optælling af on-board RAM, som de gamle compaq maskiner havde.

Jeg ville derfor erklære den "død" men prøv alligevel at smide et PCI grafikkort i den, og se hvad den så siger.

Lars

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 17-01-05 17:30

hej
har du prøvet med start disk
fejlsikker tilstand F8 men det duer jo nok heller ikke da du ikke kommer sålangt at du kan
komme ind i bios
evt. ud med batteri på bundkort kortslut + og - nogle sekunder
jeg ved godt der er nogle der siger det er farligt
men jeg har sel brugt det nogle gange med gode resultater
mvh

ole

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-01-05 17:59

Jep Ole. Så langt kommer jeg slet ikke.
BIOS-reset har jeg foretaget på den pæne og den hårde måde.
Mens jeg ventede på jer, fik jeg lige målt PSU'en igennem.
Og for at være på den sikre side, lige koblet en anden PSU til bundkortet.
Man ved aldrig med -5 og -12 Volt.
PCI Grafikkort gav heller ikke noget resultat.
Så nu kan jeg med god samvitighed sige til min nabo, at vi må snakke om en opgradering med bundkort, processor og DDR RAM.
Så slipper jeg også for det Compaq lo..
Tak skal i ha' begge 2
Gambrinus
>Den med onboard RAM havde jeg ikke hørt før.
Hvad, hvor, hvem bliver de brugt til ?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 17-01-05 19:06

Hej Gambrinus

I de gamle IBM dage havde alle motherboard altid noget RAM on-board for at kunne starte op - det var nødvendigt fordi de gamle AT chipset skulle checkke on-board RAM. Det var simpelt hen noget med at IBM havde patent på AT strukturen, så alle var nødsaget til at gøre dette, "Skumpak" ingen undtagelse.

Derefter kunne du så sætte alm. 32 eller 74 pins RAM på som "extra" RAM til Motherboardets, og så havde du pludselig en masse extended RAM. The Good Old Days med DOS 3.31 og floppy drev.

De sidder som "båndlakridser" lige nede ved processoren - så vide jeg kan huske er det mellem processor og parallel porten - der sidder nogle store sorte tingester som med ben ligner en forvokset edderkop = on-board RAM. Og dem skal den have 32Kb. mindst af. De sidste maskiner kom med 128 Kb - hvilket var enormt.

Med ATX strukturen kunne IBM ikke længere holde sit patent, og derfor skal alle ATX maskiner have RAM for at starte, hvilket også bevirkede at BIOS blev Flash med 32Kb som standard, og du kunne nu opdatere BIOS til understøttelse af harddiske end den PC'eren blev leveret med (4 GB - op til 12 GB etc.)

Lars

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-01-05 23:01

Tak for den udførlige forklaring Lars.
Jeg har solgt ham en opgradering, så nu ryger det kort ud.
Gambrinus