/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
fysik
Fra : denizkkk
Vist : 1389 gange
100 point
Dato : 16-01-05 13:11

spørgsmålet lyder således

Beregn udfra følgende oplysninger hvor stor en lasteevne Hanne Mærsk har. (Lasteevne er et udtryk for hvor mange kilo gods et skib kan lastes med uden at overskride de gældende sikkerhedsnormer).
Hanne Mærsk dimensioner:
Længde: 75 m
Bredde: 8,0 m
Højde fra køl til dæk: 10 m
Vægt (inklusiv brændstof): 1750 ton
Et skib må udfra de gældende sikkerhedsnormer lastes så der er 10% fribord, dvs. højst 90% af skibet må være nedsunket i vandet.
Tag i beregninger udgangspunkt i at skibet er formet som en rektangel.

håber der er en der vil hjølpe mig med at lave den

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 16-01-05 13:20

Umiddelbart vil jeg mene, at det skal beregnes sådan her:
75*8*10*0,9-1750 = 3650 tons = 3.650.000 kg

MVH
Bjerner

Kommentar
Fra : denizkkk

Dato : 16-01-05 13:24

kan du ikke sige hvilken formel du har brugt og hvordan

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-01-05 13:28

Det er da en undelig facon på et skib!
Jeg synes nok man mangler massefylden på det lastede gods.
Går man ud fra at massefylden er en? Så svarer en t til en m3 Så er regnestykket højde gange længde gange bredde gange 90% minus skibets egen vægt (1750t)

Kommentar
Fra : denizkkk

Dato : 16-01-05 13:31

valde der stå at skibet er et rektangel

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-01-05 13:45

Ja et rekangel: længde gange bredde gange højde

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 16-01-05 13:52

Der er ikke rigtigt nogen formel til det. Du beregner bare rumfanget af skibet, hvilket giver 6000 kubikmeter.
Da en kubikmeter vand vejer et ton, så må skibet højest veje 6000 tons.
Der skal så trækkes 10% fra og herefter skal skibets egenvægt trækkes fra.
Det resterende, som er 3650 tons, er skibets lasteevne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-01-05 14:00

Hvis vi kikker helt teoretisk på spørgsmålet, så må vægten af skib + last være = vægten af det fortrængte vand. Vands massefylde sætter vi til 1.0

Den maximale mængde fortrængt vand må være 75x8,0x10x1,0x0.9 = 5400t (ganger med 0.9 for at få 90%)
Skibet vejer selv 1750t
maximale last bliver så 5400t - 1750 t = 3650 t eller 3650000 kg.
Så jeg er enig med Bjerner.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-01-05 14:02

Når et legeme nedsænkes i en væske, taber legemet vægt lig det, den fortrængte væskemængde vejer. Frit efter Arkimedes.
Du har en kasse på 10 x 8 x75 meter.
90 % af den må være nedsænket i en eller anden form for væske.
Dvs. at 9 meter må være under væskeoverfladen.
Hvis vi nu regner i dm^2 = liter får vi :
Kassen der er under væsken er på.
750 x 80 x 90 = 5.400.000 dm^2 = 5.400.000 liter.
Hvis vi nu forudsætter at kassen er nedsænket i destilleret vand som vejer ca. 1 kg pr. liter ved en eller anden temperatur, så vil den fortrængte væskemængde veje 5.400.000 kg = 5400 ton.
Ergo må kassen/skibet laste de 5400 ton – vægten af kassen/skibet.
5.400 – 1.750 = 3.650 ton.
Hvilken vægtfylde saltvand har, er så en anden sag.
Der er ligeledes heller ikke taget højde for tyngdeaccelerationen, der varierer alt efter hvor på og på hvilken planet, kassen/skibet skal sejle.
Hvis vi nu sejler i kviksølv, der har en vægtfylde på ca. 13,6 kg pr. liter, kan man laste kassen skibet med 5.400.000 x 13,6 – 1.750 = ca. 73.438.250 ton.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-01-05 14:12

Gambrinus, med de tal, der er opgivet, så har opgaven kun 2 decimalers nøjagtighed...
Så det helt korrekte svar må egentlig blive: 3.6 x 10 i tredje ton

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-01-05 14:17

Massefylde :
http://www.netleksikon.dk/m/ma/massefylde.html
Vand :
http://www.netleksikon.dk/v/va/vand.html
Kassen/skibet må forøvrigt, hvis den det flyver i luften, laste minus 7493,3850 ton.
Det er jo set bla. hos "Den Flyvende Hollænder".
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-01-05 14:27

Andre berømte læresætninger :

Når et legeme nedsænkes i en væske, kommer det vådt op.

Når et legeme nedsænkes i en væske og ikke er kommet op i løbet af en halv time, må det betragtes som tabt.

En kg/m (kilogrammeter) er et mål for afstandens vægt.

En hestekraft er den kraft, en hest forbruger, ved at trække en liter kogende vand en kilometer.

En cirkel er en ret linje, der krummer, så den begynder, hvor den slutter, så man ikke kan se hvor den ender.

Jo mere et legeme falder langsommere, des mindre er dets hastighed større.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-01-05 14:34

> Brigitta
ENIG !
Der kan slet ikke udføres beregninger ud fra data, hvor tolerancerne ikke er opgivet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-01-05 14:44

Har i for resten set denne her :
http://www.ambassen.dk/skole/fysik.php
Hvorfor gøre det nemt, når man kan gøre det besværligt.
Gambrinus
>denizkkk
Undskyld, hvis jeg bevæger mig uden for emnet, men konklusionen bør være, at din fysiklære må ud med nærmere specifikationer.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 16-01-05 17:27

heeeeee den er fed gambrinus

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 24-01-05 10:40

Arkimedes tredie lov siger:
"Når et legeme nedsænkes i vand ringer telefonen."