/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
smykkesalg som biindtaegt
Fra : c.vanessa
Vist : 805 gange
60 point
Dato : 14-01-05 13:53

Hej,
jeg har de sidste halve aarstid, at abejdet med at faa mit eget lille smykkefirma op at staa. Planen er, at det, til at begynde med, skal vaere et bierhverv. Pengene og materialerne er paa plads. Min foerste kollektion er klar. Jeg er ved at laegge sidste haand paa min hjemmeside, og mine visitkort er i trykken... Til sommer gaar jeg, forhaabentligt, i gang med at studere i Paris (som juveloer), og planen er derved, at jeg skal have salget af smykker som oekonomisk stoette gennem min studietid.. Jeg er stadig i det danske folkerigister, men ved indskrivelse paa et uddannelsessted i Paris, skal jeg skrive mig ind i det franske, og derved betale skat i Frankrig. Det er her jeg bliver en smule forvirret. Hvis jeg saelger smykker til butikker i Paris og Danmark paa samme tid, hvor skal skatten saa betales?? Er det mon bedere, at jeg melder mig ud af folkeregisteret med det samme, og opstarter mit firma paa franske papirer, naa det nu er i den retning det alligevel gaar???
Et andet spoergsmaal, som er lidt anderledes, lydder paa;
hvordan foregaar det, naar man som selvstaendig saelger til butikker. Skal jeg fastsaette en salgspris for butikken? Ellers kan jeg vel komme ud for, at det samme produkt har en kaempe prisdifference, og at kunderne bliver sure.. Saa skal jeg, naar jeg kommer til en butik sige; det her er min pris, og dette her er jeres salgspris??? Saa kan de se med det samme hvor meget de kommer til at tjene. Jeg ved desvaere alt for lidt om dette..

Ja, det er en masse irriterende spoergsmaal.. Haaber, nogen kan hjaelpe mig..
Paa forhaand mange tak!!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-01-05 14:23

Ja det er mange spørgsmål .. men jeg vil forsøge:

1. Hvis du vil sælge til danske butikker, foretrækker de fleste en faktura i DKK. Det betyder dit firma skal være momsregistreret og have CVR nummer i Danmark

2. Hvis du vil sælge som fransk firma, er det kun hvis din kollektion er "unik" .. og kundegrundlaget er begrænset (Bøvl med import papirer etc)

3. Der er fri konkurrence i Danmark. "Vejledende udsalgspris" eksistrerer ikke mere, men du kan lave "anbefalede udsalgspriser" .. dog uden garanti for at butikkerne retter sig efter disse.

4. Du skriver at hjemmesiden er næsten færdig. Kunne vi få et link ? Jeg har en meget god kammerat, som har 3 smykkebutikker i det nordjyske.

/PG

Kommentar
Fra : Tusa

Dato : 14-01-05 17:44

Hej

Synes jeg vil nævne,at selv om du er bosat i Frankrig,kan man godt være momsregistreret i Dk også(told og skat i Sønderborg),når du er bosat i andet eu-land ,men samtidigt også er momsregistreret i dk,skal du kun svare moms i dk,ALT hvad der hedder skat,betales i Frankrig og beregnes efter fransk skattelov.Jeg er selv dansker,bosat i Tyskland,samt momsregistreret i begge lande.

mvh
Tusa

Kommentar
Fra : c.vanessa

Dato : 17-01-05 11:43

Hej Guild. Tak for svaret.. Det hjalp allerede meget.. Jeg lover, at saa snart siden er saa faerdig at den kan ses, maa du garne.. Men jeg er der ikke helt endu.. Jeg ligger et link til den naar jeg er faerdig..

Og til Tusa ogsaa... tusinde tak.. Det er maaske loesningen for mig... Men hvordan virker det lige med momsregistrering? Er det gratis? Skal jeg ikke tjene mindst 50.000 om aaret. Hvad nu hvis jeg bliver momsrigistreret og ikke tjener saa meget?? Hvad er fordelen momsregistrering? Kan jeg traekke noget fra? Materialer, maaske..

Tak igen!!!!

mvh
Christina

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 17-01-05 17:51

ved at være momsregistreret kan du trække moms fra ved alle dine indkøb men skal selvfølgelig betale moms ved alt salg. Ja, du kan vente med at registrerer dig til du sælger for mere end 50.000,00 men pas på det går hurtigt så jeg vil selvfølgelig gøre fra starten af.

mvh
jan

Kommentar
Fra : c.vanessa

Dato : 18-01-05 15:14

Hej Jan,
det vil altsaa sige, at jeg ogsaa kan blive momsregistreret foer jeg har tjent 50.000 kr. Aendre det saa ikke noget for mig, hvis jeg, naar aaret er omme, ikke har tjent 50.000? Saa skal jeg vel give de penge tilbage, jag har trukket fra??

Accepteret svar
Fra : jorren

Modtaget 60 point
Dato : 18-01-05 16:48

Hej Vanessa, det er faktisk ikke så kompliceret. Når du driver selvstændig virksomhed, skal du lave regnskab over alle dine udgifter og indtægter, og du skal have bilag på det hele. Når året er gået skal du aflevere regnskab og evt. overskud skal du betale skat af.

Vedr. moms, ja så skal du være momsregistreret, når du SÆLGER for mere end 50.000 kr. (det er altså ikke et spørgsmål om hvor meget du tjener!) Hvis du regner med at sælge for mere end de 50000 kr. kan du ligeså godt registrere dig med det samme, ellers skal du lave seperate regnskaber for perioden inden og perioden efter registreringen.

Det betyder ikke noget at være registreret, og så alligevel ikke komme over de 50.000 kr.

At være momsregistreret betyder, at du skal lave seperat momsregnskab. Og mere præcist betyder det, at du får moms retur for alle dine indkøb og udgifter, til gengæld skal du aflevere momsen af alle dine indtægter.

Et godt råd. Hvis du ikke selv er særlig regnskabskyndig, så bør du have en revisor eller en anden regnskabskyndig, der kan hjælpe dig med det med regnskaberne. Ellers bliver det nemt noget værre rod for dig, og du vil have svært ved at overskue om din forretning kan løbe rundt.

mvh

Godkendelse af svar
Fra : c.vanessa

Dato : 19-01-05 11:40

Tak for svaret jorren. Det er godt at faa det forklaret paa en idiotsikret maade. Ellers smutter det hele for mig!! Og raadet med revisoren.. Det havde jeg ikke taenkt over. Deter da sikkert det eneste rigtige at goere!! Altsaa tusinde tak.

mvh
Christina Vanessa