/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Msi bundkort
Fra : CyberfishY
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 13-01-05 13:46

Jeg har nu et msi bundkort

se følgende: http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=K7N2_Delta-L&class=mb

Mit problem er at at når jeg sætter mine nye kingstons ram i som køre 400 mhz så bliver systemet ustabilt og viser en blå skærm som genstarter min comp..hvis jeg sætter disse ram til at køre 333 mhz
så køre mit system 100 % stabilt..men ligeså snart jeg sætter dem tilbage til 400 mhz så er fanden løs igen. Der skal ige nævnes jeg har 2 ram moduler af 512 mb af kingstons da msi kræver man har dette ram mærke. Jeg HAR prøvet med et modul af gangen og mine ram fejler ikke noget efter en test i min nabos comp hvor de køre 400 mhz, men det er oxo asus bundkort han har.
Jeg har oxo prøvet at update min bios og hente nye drivers uden held.

Ifølge msi så står der at mit bundkort skal kunne køre 400 mhz ram, men det gør det bare ikke..hvad kan der være galt her ?!

Jeg har følgende comp

Msi k7n2 delta L bundkort
radeon 9800 pro 128 mb
2 x kingstons pc 3200 - 400 mhz - 512 mb ram
soundblaster live
Windows xp pro

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 13:53

Supports up to 3GB PC3200/2700/2100/1600 DDR SDRAMs

De burde være understøttet hvis det er PC3200 moduler, men er de ens og har du prøvet at bytte dem rundt i soklerne.

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 13-01-05 13:58

Ja de burde understøtte det..ellers havde jeg ikke taget det bundkort.
Jeg har prøvet dette det spørger om bjarne.
Plus en masse ram test programmer som viser at de ikke fejler noget.

Meget underligt

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-01-05 14:08

Kører den 400 mhz hvis du kun bruger et modul?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 14:12

Det var også det første jeg tænkte, Tedd, men jeg har ikke fundet noget fakta om det endnu, har du?

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 13-01-05 14:13

Nej så kommer der stadig blå skærm og genstart. kan kun køre 333 mhz..ret træls

Det har ingen betydning om jeg bruger 1 eller 2 ram modul hverken hvis jeg bytter rundt på dem..har prøvet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-01-05 14:21

Mener der foresvæver mig et eller andet om et bundkort der kun kunne køre 400 mhz i en dimm sokkel, bjarne?

Hmm? Har du prøvet en bios update?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-01-05 14:22

Ok det har du! Sorry!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-01-05 14:27

Hvad kører du med af processor?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-01-05 14:29

Så vidt jeg kan se anbefaler de corsair ram ude på nettet hvis man vil køre pc3200 ram!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 14:39

Jeg tror, at det er overvejende sandsynligt, at problemet ligger i, at der er tale om 2 kort. mange bundkort har begrænsninger når RAM skal op i de højere frekvenser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 14:48

Min erfaring er, at det er bedre at køre med en lavere frekvens end det er at pine det op og opnå problemer hen ad vejen.
Det er på en måde det samme som med CPU, hvis man sætter den for højt vil den også begynde at drille fordi varme påvirker alle typer chips og mest i negativ retning, og da højere ydelse er lig med mere varme er resultatet noget der giver det resultat at det bliver tungere og tungere.

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 13-01-05 14:56

Jeg har en amd 2400 xp + athlon som køre 2 ghz

Any clue ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-01-05 15:39

CPU'en kører jo kun 266 mhz så under alle omstændigheder vil du ikke kunne bruge 400 mhz ram fuldt ud!

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 13-01-05 15:50

kan du ikke lige forklare mig det lidt bedre..hvad skal det sige ?

men selv om jeg ikke kan udnytte de 400 mhz fuldt ud så burde jeg vel stadig kunne køre med dem uden at skulle sætte dem til 333 mhz eller hvad ?!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-01-05 16:02

Tjah! Det kan jo være det er der konflikten ligger! Men du kan roligt køre med dem i 333 mhz. Dine ram vil højst køre som 266 mhz uanset hvad du sætter dem til! Hvad kører du rammene med i CAS Latency ?

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 13-01-05 17:49

cas ?! eeh nu stod jeg af !

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 13-01-05 17:57

min ven siger at når min cpu køre 266 mhz så vil mine ram køre 533 mhz ..men derfor skal man sætte dem ned til 400 mhz i bios...og det har jeg gjort men så bliver det hele ustabilt !

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-05 23:42

Det er alt hvad der er af specielle FAQ
Citat
Question : How can I enable 128 bit dual channel DDR support on the K7N2 Delta-L (MS-6570-020) & K7N2 Delta-ILSR (MS-6570-030) boards?

Answer In Order to support 128-bit dual channel DDR, install DDR modules on DIMM1 (purple slot) and DIMM3 (green slot), or DIMM2 (purple slot) and DIMM3 (green slot).

Kommentar
Fra : CyberfishY

Dato : 14-01-05 09:38

jow tak

jeg ved godt hvordan man køre dual ram..men det løser heller ikke mit problem....

Det kan måske være som tedd skriver, prøver lige at pille lidt i bios.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-05 09:59

Der tager din ven fejl!! Dit motherboard er slet ikke designet til at at køre med DDR II ram. Og derudover kan det ikke køre mere end 200 mhz X 2 der altså svarer til DDR ram på 400 mhz! Din CPU kører med en FSB hastighed (front side bus) på 2 X 133 altså vil din RAM ikke kunne udnytte hastighed over 266 mhz (svarende til DDR 2100 RAM). Du vil højst sandsynlig endda opleve en hastighedsforringelse ved at køre med RAM udover 266 mhz!
Noget andet er at Motherboardet er designet til at køre med CPU'er op til 400 mhz (2 X 200) svarende til en AMD 3000 + og den ville kunne køre godt med 400 mhz RAM, hvis du ellers kunne få motherboardet til at køre med den hastighed (Det jo det der er dit problem).

Så alt i alt! Med den CPU du har nu, er der alligevel intet vundet ved at køre med 400 mhz RAM!

Godkendelse af svar
Fra : CyberfishY

Dato : 14-01-05 11:31

Tak for svaret tedd.