/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Subwoofer-kabinet
Fra : dan.ves
Vist : 1335 gange
150 point
Dato : 11-01-05 21:19

Jeg har lige købe en passivsubwoofer og nu skal jeg have lavet et kabinet til den, men hvor tyk skal det plade jeg skal bruge være? Og hvilken slags plade er bedst?
Det er en 12" bas og kassens volumen bliver på ca. 65 liter er det helt skørt?

Mvh. Daniel

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-01-05 21:27

MDF

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 160 point
Dato : 11-01-05 22:11

MDF-plade er ganske rigtigt godt til almindelige højttalere, men til subwoofere er almindelig spånplade bedre, da det er mere stift end MDF. Fordelen ved MFD ligger i, at det er mere død og dæmpende, så kabinettet ikke klinger med i mellemtoneområdet, men alt det er jo lidt ligegyldigt for en subwoofer, som kun spiller dybbas.
Pladen skal være tyk nok til, at trykket inde i kabinettet fra basenheden ikke får siderne til at fjedre, for når det sker giver det anledning til tab og generende mislyde. Så det afhænger mere af den effekt du hælder ind i basenheden og ikke så meget af dens størrelse.
Umiddelbart ville jeg gå efter en 20mm plade, og i øvrigt være meget omhyggelig med at lime og skrue alle samlinger grundigt sammen, så kabinnettet får maksimal stivhed og bliver helt tæt i samlingerne. Det gælder også selv om der skulle høre en port til konstruktionen, for den virker kun i et bestemt frekvensområde. Husk, at der hvor enheden skrues på kabinettet også er sådan en samling, som skal være tæt.
65L lyder ikke helt skørt. Jeg har to 12" subwoofere i hver sit 90L kabinet, og de går dybt. Med 65L går de bare knapt så dybt..

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 11-01-05 23:40

Her er en side hvor du kan downloade et gratis program til at beregne dit højtaler projekt.
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-05 09:12

Et fif mere. Brug opskummende polyurethanlim. Så er du mere sikker på kabinettets tæthed. Kabinettets størrelse afhænger af ønsket tuning. Det kræver at man kender bassens thiele/small parametre. Q, Vas Egenresonans osv. Som tommelfingerregel får du den højeste virkningsgrad ved at lave refleks. Men idealkabinettet skal beregnes. Har du dataerne skal jeg gerne gøre det for dig!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-05 10:12

Ønsker du en ekstremt lille subwoofer, kan tricket hedde, to enheder i pushpull i en båndpass subwoofer. Omkostningen er lavere virkningsgrad, men de kan laves små.

Godkendelse af svar
Fra : dan.ves

Dato : 13-01-05 21:01

Tak for alle de gode svar! Nu bliver det spændende at høre hvordan det kommer til at lyde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-05 08:51

Hvis du var kommet med de relevante data kunne vi have gættet på hvordan det blev, istedet for learning by doing.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-01-05 12:10

Rolig nu 3773, man kan jo ikke spørge om mere end man ved. Det er netop derfor denne database/ dette forum er så kanon godt. Hvad er det Poul Krebs synger? "Man er ikke klog før man ved hvad det er man ikke ved noget om...." ;)

Kommentar
Fra : dan.ves

Dato : 15-01-05 18:24

Jamen jeg vil da også sige tak for tilbudet om at lave beregningerne for mig! Men da jeg ikke rigtigt ved mere om den end at det er en 12" og med en magnet på 100 oz tror jeg ikke der er så meget at gøre. Men nu har jeg fået lavet kassen - 15 kg uden enheder. Mangler bare at den skal tørre, og så skal jeg have lagt noget isolering ind i den.