/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installing
Fra : Doodie
Vist : 404 gange
145 point
Dato : 11-01-05 13:53

Hey

Har et problem med at instalere W98 og XP HE. Proever ikke at instalere begge, men har proevet begge og begge stopper naar de har instaleret 4 - 6 %. Saa jeg vil vide om det kan vaere mit CD-ROM drev det er galt med. Det er ret gammelt. Det er et Creative Quad Speed CD-Rom drev. XP cd'en er naesten helt ny, og kan ikke se nogle ridser der skulle vaere fatale i begge CD'er. Saa er det drevet det er galt med?

Takker paa forhaand.

Accepteret svar
Fra : moltov

Modtaget 155 point
Dato : 11-01-05 13:57

Lyder som om du har harddisk problemer.

Moltov

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 11-01-05 13:58

Nej.. Fordi det den skriver er at den ikke kan kopier filerne fra cd'en..
Plus har 2 HDD og har proevet med dem begge..

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 11-01-05 14:19

Så er det en CD-Drev problem. Måske er "hovedet" slidt i drevet.

Moltov

Kommentar
Fra : babee

Dato : 11-01-05 14:19

det kan godt være cd rom drevet

min er stået af

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-05 14:33

Er det et gammelt drev - så prøv med en win 95 start/boot diskette.
Den har en anden driver med til gamle CD-rom læsere.
Win 95 disketten kan godt starte win 98 CD

Kommentar
Fra : petura

Dato : 11-01-05 18:11

du skal gå i din bios og disable biosprotektion det kan værer grunden til du ikke installere windows . den skriver nemlig til bios . det er en beskyttelse af dit bundkort.(bios).
husk at slå den til igen når du er færdig med installation . held og lykke

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 11-01-05 19:04

Den er slaaet fra. biosprotection altsaa
Ja den er ret gammel.. 7 - 8 aar maaske

Kommentar
Fra : petura

Dato : 11-01-05 21:40

ER DIT BUNDKORT 7-8 ÅR GAMMEL

Kommentar
Fra : petura

Dato : 11-01-05 21:41

ER DIT BUNDKORT 7-8 ÅR GAMMEL
så vil jeg nok anbefale dig at købe et nyt board eller en helt ny pc du kommer ikke så langt med det board

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-05 21:49

Den CD-rom...............er du sikker på at det ikke er ældre diskettedrev.

Spøg til side - er comp hurtig nok til XP - ellers kan du køre win 2000 (helst 133 mhz)

Kommentar
Fra : petura

Dato : 11-01-05 22:33

til emesen . hvis pcén er så gammel er det ingen ide i at kører win 2000 måske win 95 .

til Doodie
ortæl lidt mere om din pc så har vi noget at gå ud fra

Kommentar
Fra : petura

Dato : 11-01-05 22:33

til emesen . hvis pcén er så gammel er det ingen ide i at kører win 2000 måske win 95 .

til Doodie
ortæl lidt mere om din pc så har vi noget at gå ud fra

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 12-01-05 13:28

...
Det er mit CD-ROm drev der er ret gammel, det er et Creative Quad Speed (4x tror jeg det staar for).. ved ikke hvor gammelt, koebte den med en gammel computer over eBay for 10 kr. :).. Min comp er 128 DDR, AMD 800Mhz, og har Radeon 7000. Er ikke sikker paa mit bundkort, alt jeg ved er at det er nyt. (Er mere en Software person, end Hardware person).

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-01-05 14:14

Du kunne prøve at rense Cd-ROM drevet.
Der findes rense-CD'er. Det har tit hjulpet mig.
Jeg har også oplevet samme problem, hvor det viste sig at være harddisken, der havde bad sektors, så installationen stoppede et stykke inde.
128 MB RAM er lige lidt nok til Windows XP, men det kan køre.
Gambrinus
Det skulle vel aldrig være en Compaq ?

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 12-01-05 18:30

Nej.. Har selv samlet den..

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 12-01-05 18:32

Det er ikke harddisken.. saa skulle jeg vaere meget uheldig.. Den er ny.. plus har en gammel hvor det heller ikke virker..
Og nej.. Kan ikke li' Computer Firmaer der samler dem for dig.. du har bare ikke den samme kontrol over dem, som du har over en du selv har samlet.. De putter alt mugligt paa den saa..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-05 18:55

Ok - lidt forfra.
HD på IDE primary kabel sat som master
Cd-rom på IDE primary kabel sat som master
(intet andet på IDE kablerne)
I bios stilles boot-rækkefølgen sådan:
A/CD-rom/HD
Læg din xp i skuffen og luk
Start comp og vælg ny indstallation
Når du kan se din(e) HD partition(er)
Slet (L) dine partitioner og opret en ny
vælg indstaller på den nye partition (XP formaterer selv)
Lad CD ligge i skuffen ved genstart (rør ikke tasterne)
Prøv det.

Kommentar
Fra : petura

Dato : 12-01-05 19:11

du har også den mulighed at dele din harddisk op i 2 drev med en fdisk , atså et C drev og et D drev . Sæt harddisken i en anden pc (husk at sætte den som slave (se jumpere)) kopier så det windows du vil bruge til dit D drev , sæt din harddisk tilbage igen og start din installation derfra . du skal brugen en bootcd eller floppy (det er sådan i korte træk skal du have mere hjælp skriver du barer igen så finder vi ud af det

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 12-01-05 19:30

Tror jeg vil proeve at faa fat i et nyt CD-ROM drev.
Emesen: HD er Master, CD-ROM er Secondary Master. Boot sequence er CD-ROM, HDD-0, FLOPPY.
Med hensyn til Partiationer, har jeg proevet med baade en for windows, og en for alt det andet, har ogsaa proevet med bare en enkelt partiation, virkede heller ikke. Min maskine skulle ikke vaere for sloev til at koere XP HE eller W98.

Petura: Har ikke mulighed for at kopiere..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-01-05 19:35

CD - SKAL være slave på primary kabel - når det er en ældre udgave.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 12-01-05 23:11

Hvis din nye hd er en ide 133,og dit bundkort er meget gammelt og ikke understytter ide 133,men jun ide 100,kan det det godt være der der driller dig,så hvid din pc er 7-8 år,skulle du nok begrave den,og købe en ny,man kan jo få en køreklar til ca3500kr

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 13-01-05 13:57

Mit bundkort er nyt.. det er kun mit CD-ROM drev og min FLOPPY der er gammelt..
Faar et nyt CD-ROM drev imorgen saah.. :).. Skulle maaske ogsaa faa et ny floppy siden det er kun en 40 tracks :)

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 14-01-05 13:54

Okay.. Har nu faaet et nyt CD-ROM drev (16x DVD-ROM).. Det virker stadig ikke.. Jeg vil ikke tro at det er mine cd'er det er galt med.. Min HDD er ny, plus har soegt paa den om den har daarlige sectorer og Clustere, og den viser ikke noget.. Min Boot sequence er sat op saaledes: CD-ROM, HDD-0, FLOPPY. Min HDD er Primary Master, og min DVD-ROM drev er Secondary Master. Har ikke Biosprotection i min Bios (Hvis jeg har, kan jeg ikke finde den). Har ikke clocket mine ram eller andet der kunne goere skade. Jeg proevede igaar at faa COMMAND.COM over paa min HDD efter jeg lavede en DOS Partiation, saa jeg i det minste havde MS-DOS, men nej. Saa hvad kan der vaere galt?

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 14-01-05 13:56

PS: Grunden til MS-DOS problemet var at jeg ikke kunne kopiere fra A: (Min DVD-ROM).

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-01-05 15:38

Sæt nu lige den DVD som slave på primary IDE
Og er det en bootbar CD du har så vil den starte op på den (evt. vær klar til at tryk en tast)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-01-05 23:09

Hej
Her er et vildt gæt. Du har vel ikke fået pillet ved køleblæseren på CPU'n da du installerede hardwaren, hvis du f.eks. har fået blokeret blæseren og CPU'n bliver varm vil den gå død. Meeen det skulle jo være sært hvis du altid når til 4-6 % inden det går galt. Hvis jeg forstår rigtigt har du monteret nyt bundkort, er du sikker på at alle jumpers er sat korrekt, og at alle kabler til HD, CD-drev og så videre er rigtig vendt og rigtig sat på plads. Hvad med RAMmene er de sat ordentlig på plads. Efter det du skriver kan det kun være en hardwarefejl af en eller anden art.
Og iøvrigt er jeg lidt forvirret over at du den 14-01-05 13:56 skriver "PS: Grunden til MS-DOS problemet var at jeg ikke kunne kopiere fra A: (Min DVD-ROM)." Hvis du har ret i at A: er dit DVD-Rom, er der noget der er sat helt forkert sammen, en gang til, hvis a: er dit DVD-Rom-drev har du sat det på floppykontrolleren, det er slet ikke smart.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 14-01-05 23:31

hvis alt er samlet rigtig så prøv at instalere win 98 og der fra xp

Kommentar
Fra : Doodie

Dato : 15-01-05 23:48

Min FLOPPY duer ikke, saah min cd-rom er blevet tildelt A:.. Jeg proevede at kopiere COMMAND.COM fra mit A: drev, siden det er mit DVD-ROM drev.. men det virkede ikke.. Jeg tror det er daarlige sectorer i min HDD, det er det eneste grund jeg kan komme i tanke om.. Med hensyn til om den er samlet korrekt, saa havde jeg en prof. til at helpe mig saa..

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 15-01-05 23:53

fdisk mbr slet og hd
og opret en nypartion
instalere win 98 og start win xp der fra

Godkendelse af svar
Fra : Doodie

Dato : 16-01-05 16:16

Jeg tror jeg har fundet ud af hvad der er galt. Selvom ScanDisk siger den ikke finder fejl, saa tror jeg det er min HDD den er galt med, fordi jeg har faaet W98 installeret, men naar jeg vil f.eks. installere ting eller flytte stoere ting, saa fryser den bare.. Har ikke opdateret WIN 98 endnu. Tror Moltov havde ret.. fordi jeg har ingen anelse hvad det ellers kunne vaere..
Takker Moltov :)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 16-01-05 16:48

> Petura
Citat
ER DIT BUNDKORT 7-8 ÅR GAMMEL
så vil jeg nok anbefale dig at købe et nyt board eller en helt ny pc du kommer ikke så langt med det board

Det kommer da helt an på, hvad man skal bruge pc'en til.
Lige nu sidder jeg og installerer Windows XP på en Celeron 300 MHz, 192 MB RAM, 16MB RAM på grafikkort og en 4 GB Harddisk. Den køre som smurt efter at jeg har justeret lidt hist og her.
Den skal bruges til skolearbejde, internet og lidt spil.
Hvorfor pokker skulle min veninde med små børn og en tom pengepung gå ud og spenderer 10.000 kr. hos Merlin på en ny pc, som sælgeren påstår hun ikke kan undvære ? Man skal ikke udrydde væggelus med havørne.
Denne her opfylder i fuldt mål hendes behov.
Gambrinus