/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hjælp med at give point !
Fra : Strandkro
Vist : 651 gange
50 point
Dato : 11-01-05 00:50

Nu skal besvarelsen af spørgsmålet om hvorvidt bibelens ord er sandfærdig afklares - men jeg er i tvivl - så jeg beder om lidt hjælp - Flertallet bestemmer.

Her er de besvarelser som jeg sætter højst - selvom de er modstridende.

FinnKjær: Man skal tro ordret på bibelens historie !
Lodam: Bibelens tekter er 100% troværdig
Anyway: Oprørt over spørgsmålet!
Modersvilje: En del af bibelens historie er sande.
Birgitte Selvom man ikke tror på bibelens ord - så vigtigstste er bibelens budskab om kærlighed.

Vaxen: Det er ikke vigtigt om bibelen har sandhedsværdi ! Det vigtigste er det gavnlige effekt som teksten
bringer til ulykelige mennesker. (flot skrevet af en, som ikke tror på bibelens ord).

Ans: Bibelen har pletter
Lyngballe Oplyser at i en Kirke møde i 350 har man drøftet at hvilket af tekster i evangeliet skulle går i glemmebogen.
Hunsen Ifølge HJKofoed - Hunsen har henvist til 3 bøger (Ingemann - Homer og Saxo ) hvis formål formentligt var
at skulle forstår bibelens svagheder.
Holdniels: Bilbelen er en røverhistirie

Sekunderet spørgsmål.
Skal man omskrive bibelens tekst eller ej ?
(gerne svar uden lang kommentar).

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-01-05 00:53

Ja !

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-01-05 00:57

Giv dem alle poænger

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-01-05 01:11

Holdniels: Bilbelen er en røverhistirie
Det må være det rigtigste svar ! Lad ham omskrive til Norsk .. så får vi også lidt mere "musik" i kirketiden.
/PG

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-01-05 01:29

Du må se på, hvad der er objektivt eller subjektivt.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 11-01-05 05:13

Dette svar virker rigtigt:

Citat
Vaxen: Det er ikke vigtigt om bibelen har sandhedsværdi ! Det vigtigste er det gavnlige effekt som teksten bringer til ulykelige mennesker.

Der er ingen tvivl om at mange kan bruge rigtig mange timer på at diskutere for eller imod såvel Det Gamle som Det Nye Testamente [nogle endda begge dele samtidig], men ALT I ALT, når alt skal gøres op, er det de etiske værdier, samt den trøstende effekt for dem som LÆSER teksten der er værd, at bemærke...

Blot mine tanker om spørgsmålet.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 11-01-05 08:15

Jesus' pointe var at give tro, håb og kærlighed - derfor er Vaxen nærmest.
/KB

Kommentar
Fra : finnkier

Dato : 11-01-05 10:06

Skal man omskrive Bibelens tekst eller ej?
Hvis du med omskrive mener at gøre teksten forstålig i nutiden, så ja, helt bestemt. Det er kirkens/forkynderens store opgave at kontekstualisere Bibelens ord ind i den tid, der tales til, altså nutiden, så det kan forstås. Som et lille bitte eksempel kan nævnes, at "Helliget vorde dit navn" jo nu hedder "Helliget blive dit navn", fordi kun få ved, hvad "vorde" betyder.
Hvis du mener at bortforklare mirakler (fx at Jesus opvækker Lazarus fra de døde), lave om på besværlige fordringer (fx at Jesus beder os vende den anden kind til i stedet for at slå igen), og skjule det ubehagelige (fx helvedes realitet), så NEJ, i den forstand skal Bibelen naturligvis ikke omskrives.

Nu håber jeg så ikke, at mit svar blev for langt [Blink]

Med hensyn til point: Jeg afstår gerne fra at modtage point ...

Finnkier

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-05 11:33

Holniels : En røverhistorie

Og skal bibelen skrives om.

Næ, ikke som sådan, man ændrer jo heller ikke De gamle eventyr, men måske skulle der som indledning i den tilføjes:
"Der garanteres ikke for sandheden i disse skrifter, idet alle implicerede parter ikke eksisterer mere og kan garantere for, at nedskrivning er foregået i tråd med de faktiske forhold"

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-01-05 12:35

Ja så er man da kommet langt væk fra troen, når man forlanger garanyier for Guds ord!

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 11-01-05 17:43

enig med

Vaxen: Det er ikke vigtigt om bibelen har sandhedsværdi ! Det vigtigste er det gavnlige effekt som teksten bringer til ulykelige mennesker.

Der er aldrig udkæmpet så mange krige som om religion:

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 11-01-05 18:22

Finnkier
Spørgsmålet var ret konkret - Skal man omskrive Bibelens tekst eller ej?
Nej jeg mente ikke at omskrive teksten og gør det mere forstålig i nutiden - men et om med omskrivning skal bortforklare mirakler (fx at Jesus opvækker Lazarus fra de døde), eller historien om slangen ADAM OG Eva - og alle de sammenlignelige historie - uden undtagelse i bibelen !

Jeg opfættede din besvarelse at i den forstand skal Bibelen naturligvis ikke omskrives.

Har jeg forstået dig rigtigt eller ej ?

Finnkier

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 11-01-05 18:24

Til Valde
Vil du uddybe det lidt mere ?
MVH
Strandkro

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 11-01-05 18:46

HjKofoed

Citat:
Du må se på, hvad der er objektivt eller subjektivt.

Svar:
Denne tråd handler om at du skal være behjælpelige med et bud !
Mit bud komme ved afslutning - men pointen gives til fleretallets beslutning og ikke efter hvordan jeg ser på resultatet.

Det vil sige at jeg er indstillet på at give point til M/K uanset min mening om personen !

MVH
Strandkro

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-01-05 19:13

Strandkro!

Trænger det til at uddybes???

jeg har da aldrig hørt nogen der forlanger garantier.

Jeg kan da ikke finde noget links til Sankt Peter, Han er da den eneste der kan garantere!

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 11-01-05 20:32

Kære Valde

Jeg frafalder krav om garanti fra Sankt Peter - blot du oplyser din mening om hvorvidt skal man bør tro ordret på bibelens tekster eller ej.

MVH
Strandkro

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-01-05 20:51

Min mening, er helt uden betydning, i det spørgsmål. Jeg har ikke anden mening, end at vi alle har vores frie vilje til at tro på det vi ser og læser, uden at forlange garantier på noget som ingen kan garantere, - hvad skulle vi bruge den garanti til?

Kommentar
Fra : finnkier

Dato : 11-01-05 20:56

Strandkro:
Nej, naturligvis skal Bibelen ikke omskrives!

Der er aldrig udkæmpet så mange krige som om religion! Det er jeg ikke enig i, krige er magtkampe under påskud af religion.

Finnkier

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 14-01-05 00:33

Tak for svaret dova.
Jeg accepterede dit kommentar, selvom du stemte for Holneis.

Det begrunder jeg med at - alle som foreslåede Vaxens indlæg som vinder - har en samtidige tilslutning til at bibelen skal
have en "skyggebibel" fortolker.

Hermed Vaxens tilhænger har en vis forståelse for Holneis synspunkt som du meget konkret bakkede op om.

Hvis nogen er i tvivl om denne bedømmelse - så henvises til kommentarerne.

HEJ
Strandkro