/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Måling af cpu-temperatur
Fra : zxcvbnm1
Vist : 368 gange
50 point
Dato : 10-01-05 23:15

Jeg har lige købt en P4, 2,8 Celeron. Denblev leveret med en standardblæser, der - efter mine begreber - larmede en kende for meget.
Har nu sat en Zalman 7000 CU i dyret, hvilket har bragt støjniveauet noget ned.
Mit problem er nu, at de monitorer jeg hidtil har brugt, Hmonitor og Speedfan begge viser, at cpuén er 72 grader varm - uanset om jeg køren med laveste eller højeste omdrejninger på blæseren.
Det lyder til at være lidt højt- og jeg er heller ikke sikker på, at det er retvisende.

Findes der et andet program jeg kan bruge eller kan eg evt. finde temp i bios Der burde være sensor på MB, der er et Asrock.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 23:17

Leverede Asrock ikke et lille program med på din CD.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 23:23

Jeg har lige på et asus bundkort monteret en celeron D 2,8 med original køler .......cpu = 38 gr.
Og på et Dfi b-kort mont en pentium 3.0 med original køler ...........cpu 72 gr.
Måske er det hos mig en forkert pasta eller dårlig montering.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 10-01-05 23:51

Der er på CDén en funktion, hvor man kan se informationer fra MB.
Den viser kun rpm, der er 2800 uanset hvordan jeg stiller Fanmate 2.
Derudover er der nogle nogle drivere til VIA, lAN, C-media-audio men ikke umiddelbart noget, der ligner cpu-monitor eller lign.
Temp i Speedfan viser 72 grader i gennmsnit.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-01-05 23:56

Ikke noget værktøj ???
Og alle drivere har du lagt ind - ikke

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 11-01-05 00:03

Jeg har ikke opdateret noget fra cdén. Jeg købte den medio november 2004, så jeg gik ud fra, at der var på maskinen, hvad der skulle være.
Derudover troede jeg at alt der hed noget med VIA var noget RAID-stuff, som jeg ikke umiddelbart har brug for. Er jeg helt forket på den??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-05 08:53

Hvis den var indstalleret da du fik den - så er det hele nok lagt ind.
Du har selv monteret din Zalman - men har du også renset overfladen på din cpu så den "gamle" udtørrede pasta er skrabet af. (brug evt noget plast til at skrabe og lad den sidde i holderen mens du gør det)

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-05 10:27

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

Her kan du aflæse temperatur og meget andet!

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 11-01-05 11:51

Til emesen:
Ja, cpuén er blevet renset efter alle kunstens regler med isopropylalkohol, og den var ganske pæn og nydelig.
Pastaen blev lagt på i et tyndt lag som det var foreskrevet i manualen til køleren.
Kan det evt. have noget at gøre med min bios. Jeg tænker på, at det virker mækeligt, at cpuén allerede ved opstart skulle være 72 grader varm. Jeg er totalt novice på området, men kunne det evt. være en forkert impuls eller lign.

Til tedd: Jeg kigger på det

Godkendelse af svar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 11-01-05 17:42

Tak for svaret tedd. Programmet ligner til forveksling et af dem, jeg tidlligere har haft prøvet (det var vist hmonitor), men hvor temp blev vist som 72 grader.
Nu virker det perfekt. Temp på ca. 37 grader ved ca. 1300 rpm. Det er da fint.
Tak for hjælpen - også til dig emesen