/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hjælp til onboard lyd!!!!!!!!
Fra : Tobster
Vist : 639 gange
100 point
Dato : 09-01-05 13:33

Jeg kan ikke få installeret mit onborad lyd.
Den viser ingen lydenheder i "Enhedshåndtering" og når jge går ind i bios kan jeg ikke finde nogen steder at 'Enable' lyder...

Hentede en tilfældug driver og ville installere den. Men den sagde at den ikke kunne installere, da lyden først skulle sættes til i bios.

Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?

Der er tale om følgende bundkort:
CHAINTECH 7AIA http://www.mainboard.cz/mb/chaintech/CT-7AIA.htm

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 13:49

Driverne til lyd er er på den cd du har til bundkortet - prøv at installerer dem herfra.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 13:59

Det er en maskine jeg har fået, og der er desværre ingen drivers med... :ó(

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 14:06

Det er lidt underligt at der ikke er noget om lyd i Bios og du ikke kan se lydenhederne i enhedshåndtering, har du downloaded manualen til bundkortet - der er måske en jumper der skal flyttes så onboard lyden bliver aktiveret.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 14:13

Det har jeg ikke prøvet... den må jeg prøve at lede efter...
Har aldrig prøvet sådan noget med jumpere på bundkort før....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 14:20

Jeg tror du kan hen manualen her http://www.chaintech.de/QUESTION/Manuals.HTM

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 14:31

Kan se i manualen og på bundkortet at lyden er "enable"
- pokkers! Havde ellers lige håbet på at dette var løsningen....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 14:45

Selvom lydenhederne ikke virker - så skal de kunne ses i enhedshåndtering. Du kan jo prøve at forsøge at tilføje nyt hardware og så se om lydenheder kan findes.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 15:05

Når jeg går derind kan jeg jo vælge mellem nogle producenter, men jeg kan ikke finde CMedia.

BTW: Maskinen kører Win98SE

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 15:20

Din lyd er "audio SB16/Pro compatible" så prøv via soundblaster

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-05 15:28

Læs på 'lakridsen' på bundkortet og læg : Producent navn/type, serie og produktions nummer her, så finder vi en driver til din lydchip på producentens hjemmeside

Mange bundkortproducenter henviser til de enkelte chipfabrikanters hjemmesider, da de ikke selv understøtter/udbyder disse drivere på deres eget site. Dette gælder selv The Big Blue ; IBM

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 15:46

Ved installation af et soundblaster lydkort får jeg bare det alt for velkendte udråbstegn.-... :ó(

Ved at benytte "AIDA32 Personal System Information" får jeg følgende informationer:

Motherboard Navn..............Chaintech 7AIA (1 ISA, 3 PCI, 1 AGP, 2 DIMM, Audio)
Motherboard Chipset...........VIA VT8363 Apollo KT133
Motherboard ID..................04/26/2001-8363-686-IA6LMC0DC-00
BIOS Type........................Award Modular (04/26/01) (så vidt jeg kan se, den nyeste)

Motherboard Fysisk Information:
Integrerede Enheder...........Audio

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 15:52

Det vil sige at nu er der lydenheder i enhedshåndtering, så prøv en lyddriver herfra http://www.chaintech.de/DRIVER/DRIVER.htm

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 15:57

Ja, har været derinde og kigge, men de audio drivere der er der er PCI. (CMedia)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 16:02

Det er en 8738 driver ifølge mainboard, men jeg kan da godt se der står PCI, men vi må se om Molokyle kan finde en.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-05 19:38

Du skal tjekke dit lydchip-sæt i AIDA32, ikke dit motherboard chip-sæt !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-05 19:40

..som sagt : Læs hvad der står på 'lakridsen' ; det er en rimelig høj sort dims på ca. 7 x 7 mm med ben stittende til alle sider

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 21:51

Dette er hvad der står på chippen:

CMI8738/PCI-SX
HRTF Audio Com
M7G88-037D
0033VPDJ

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 21:57

Har du så prøvet de driver jeg linkede til tidligere ? Jeg tror du skal prøve dem.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 22:16

Har prøvet... Jeg gjorde følgende...

Gik ind i "Tilføj hardware" og tilføjede "Sound Blaster Pro kompatibel".
Den installerede med filer fra Win98 cd og sagde at jeg slukke maskinen og installere hardwares til den driver jeg lige havde installeret.
Så genstartede jeg den og opdaterede driveren med den driver som jeg har downloadet fra hjemmesiden, men den kommer stadig med udråbstegn ved enheden... Nu står der jo så bare CMedia PCI Audio Device" ud for den...

Kan den chip være stået af? Synes det lyder underligt at bare den er stået af.....

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-05 22:30

Jeg er tom for ideer. Skulle den være stået af kan du sætte et PCI-lydkort i, men husk at ændrer jumberen på bundkort.
Du kan jo lige prøve at fjerne enheden i enhedshåndtering, og driverne - genstart, prøv så igen at installerer driveren.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 22:50

Fjerner jeg enheden har jeg ikke noget at installere...
Det er ingen setup fil, men blot en del filer og så en *.inf fil.....

Det ender nok med at jeg sætter et PCI-kort i...

Men tusind tak for hjælpen... I har gjort det godt!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 22:58

Næh ikke særligt godt, for dit problem er ikke løst - men som sagt jeg er løbet tør.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-05 23:02
Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 10-01-05 00:24

Se det var noget molekyle...!!!!!

Det virkede... Lidt.....
Nu har jeg følgende i enhedshåndtering:
CMI8738/C3DX PCI Audio Device
CMI8738/C3DX PCI Game Port
CMI8738/C3DX PCI MPU-401 - denne melder dog fejl/udråbstegn. Tiltrods for geninstallering af den.

Går så ind i et spil for at teste det, men spillet fryser i starten.... og komemr ikke længere.. Måske fordi der er probs med lyde, Virkede fint da lyden ikke var installeret...

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 26-09-05 21:29

Tak for svaret bentjuul.