/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
stød?
Fra : felix30
Vist : 889 gange
100 point
Dato : 07-01-05 21:27

Jeg har opdaget at når jeg har den ene hånd på min bærbare hp mybook og rører ved noget med den anden hånd så snurrer det i mine fingre. Rører jeg ved en anden person kan de også mærke en svag snurren der hvor jeg rører dem.

Er det noget man skal tage sig i agt for eller gør en bærbar bare det? Og lad for guds skyld være med at sige at den er ved at stå af, for det har jeg ikke penge til lige nu....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-01-05 21:41

jeg har oplevet noget der ligner hos en bekendt - der er det statisk elektricitet - man får et lille smæld over fingrene når hun rører ved en men om det er det kan jeg jo ikke sige i dit tilfælde.
Måske sidder du der forlænge ?????????

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 21:45

Hvis det var statisk elektricitet ville det forsvinde strakt man rørte noget andet og langsomt bygge op igen til man rørte ved noget andet igen. Men der er ingen rap her men en konstant snurren.

Kender godt det med at det giver et rap over fingrene hvis man rører en anden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-01-05 21:52

lyder da underligt - hmmmm

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 07-01-05 22:12

Er 230 V netstikket forbundet til en stikkontakt med jord ??

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 07-01-05 22:13

Nej, det gør en bærbar ikke bare, men nogle personer er meget mere følsomme overfor statisk elektricitet end andre, og du hører måske til en af dem. Jeg tror bestemt, at du kan tage det helt og aldeles roligt. Der sker ikke noget som helst ved det. Det er en form for statisk elektricitet, men ganske uskadelig, men det kan være lidt ubehageligt.
Og jeg tror slet ikke på, at din bærbare er ved "at stå af" af den grund.
m.v.h.
kaypia

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 22:17

Der er jord på det hele, hvorfor det egentligt undrer mig. Men måske kaypia har ret.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 07-01-05 22:25

Også i stikkontakten ???

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 22:27

Falcham der er hullet til jordstikket men om det er sat til inde bagved ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 22:36

Det kan godt være, at din bærbare er forbundet til Jord. Men hvis det du rører ved ikke er forbundet til jord (og måske har en fejlstrøm) så kan det gå den anden vej.
Elektrisk spænding kan lave kludder i hjerterytmen så lav ingen eksperimenter.
Statisk elektrisitet bygges op og aflades og bygges op og aflades - det kildrer ikke konstant men afgiver en enkelt ladning. Din bærbare comp er nok med metalramme.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 22:39

Ingen metalramme. Ingen strøm i det jeg rører ved, i hvert fald ikke når det er en af ungerne der kommer forbi.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 22:39

Netstikket til din bærbare er det med to ben og et metalhul.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 22:41

Hvad er det du rører ved når det kildrer

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 22:46

personer, metal, kattene.

Nej der er tre ben på netstikket.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 22:50

Statisk elektrisitet

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 22:52

Ja men som du sigelv siger emmesen så giver statisk elestricitet ikke en konstant snurren??

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 22:52

Ja men som du sigelv siger emmesen så giver statisk elestricitet ikke en konstant snurren??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 22:57

Nej men katten er vel ikke jordforbundet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 22:57

Hov hov hvad er gulvet lavet af

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 07-01-05 22:58

Der er ikke jord på... Det er derfor du føler den snurrende fornemmelse.

Det er muligt at din bærbare har jordstik, men så er det din kontakt i væggen, som ikke er forbundet til jord.
Der er mange stikkontakter, som har jordstik, men ikke er forbundet... Simpelthen fordi du ellers ikke har mulighed for at sætte et trebenet stik i kontakten.

Hvis du sætter den til en kontakt, der er forbundet til jord, så forsvinder den snurren du mærker.

Mvh. Carsten

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 22:59

nej men den står på joden Jeg kan bare ikke tro det er statisk elektricitet når det er konstant.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 23:00

lukker nu

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 07-01-05 23:00

Og det er ikke statisk elektricitet... det ville ikke føles som en snurren, men som et RAP over nallerne

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 23:02

emmeden ->Huset er et 250 år gammelt hus og gulvet er lavet af træ. Det er endnu ikke isoleret under træet i det rum jeg bruger den bærbare i.

Hvis du har ret CarstenGP, betyder det så noget at vi kan mærke strømmen eller er det ubetydeligt?

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-05 23:08

Hej Felix30...

Jeg har ret - Har oplevet det masser af gange.

Og jeg vil sige både ja og nej... Selvfølgelig ville det bedste være at din bærbare sættes i en kontakt med jord, men der sker ikke noget ved det, med mindre lynet slår ned eller lign. Jeg har en bærbar med jordstik på laderen, men ikke rigtig nogen kontakter at sætte den i, så jeg har savet det 3. ben af mit stik. Og det har da fungeret i et par år nu

Det tidspunkt, hvor jeg ikke ville gå på kompromis, var da vi købte opvaskemaskine. Der sad det vekendte tyskerstik (Det med hul i) Det er sikkert fint i tyskland, men her i DK giver det jo bare en forbindelse uden jord.

Og det resulterede i samme snurrende fornemmelse når man kørte hånden henover.
Og med strøm og vand, så tager jeg altså ingen chancer hehe

Du kan prøve en ting:
Hvis du sætter den til hos en kammerat, hvor du kan være rimelig sikker på at der er jord i stikkene, så sæt den til der.
Hvis det er det samme, så er det sikkert i ledningen til laderen du har en defekt, og så er det måske nok at sætte et nyt stik på for at fjerne ubehaget.

Mvh. Carsten

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 07-01-05 23:10

vrøvlesætninger og stavefejl er gratis

Godkendelse af svar
Fra : felix30

Dato : 08-01-05 10:39

Tak for svaret CarstenGP.
Det vil jeg prøve. Jge skal snart renovere rummet, så kan jeg få løst det problem.