/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilken vej skal blæseren vende?
Fra : dbl
Vist : 1112 gange
100 point
Dato : 07-01-05 16:00

Hej Kandu'er!

Jeg skal til at lave min egen HDD-Box til en HDD-optager, og vil have seriøs køling af HDD'en.
Så derfor har jeg købt en Zalman 2HC2 harddiskkøler http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM501&Fane=COLD,COCOHD
Det er så planen at sætte en blæser ovenpå, men er lidt i tvivl om den skal blæse luft ned på HDD'en (ind), eller den skal blæse op (suge luft ud). Jeg selv mener at den skal suge luft ud, men vil lige høre hvad i mener.

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Accepteret svar
Fra : 1133

Modtaget 110 point
Dato : 07-01-05 16:16

hej
ud
sæt en hånd til din strømforsyning på di pc og mærk

ole

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-05 16:19

Meningen er jo at fjerne varmen fra harddisken, ikke at blæse varm luft fra PC'en ind på den! Altså skal den suge luft ud!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-05 16:20

Jeg vil også mene, at den skal suge ud.
Jeg har en harddiskskuffe med en mølle bagpå og der suger ud (Ind i PC kabinettet).
På den anden side blæser en CPU køler ind på køleripperne.
Sååå
Gambrinus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-05 16:26

I princippet er det underordnet om du fjerner varmen ved at suge den væk, eller trykker den ud af kassen ved at indblæse.

Kun en lille test og et termometer kan vise hvilken løsning der er bedst i dit tilfælde.

Men bedste virkning opnås almindeligvis ved at styre luften direkte på stedet der ønskes kølet - dvs lad blæseren blæse på objektet der ønsket kølet. Suges fra kassen vil luften der skal ind og erstatte den udsugede luft, komme ind alle mulige steder og måske ikke køle objektet optimalt.

Da det er døde ting der køles, har chill-faktor og lignende ingen indflydelse.

Teoretisk har indblæsning en smule ringere virkning, idet luften opvarmes ved passage gennem ventilatoren, men se helt bort fra det her.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-05 16:30

Årsagen til at indblæsning måske er bedst, er at objektet kan rammes af luftstrålen - dvs næsten den fulde luftmængde. Suger du luften væk, væk f. eks. ovenpå en køleribbe ved funktionaliteten (set isoleret set for køleribben) være noget nær ens.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 16:43

Det vil afhænge af hvor den kølige luft kan komme ind.
Hvis du suger luften væk skal den luft der skal erstatte den fjernede luft komme udefra, men hvis den skal passere for mange varme ting vil effekten reduceres, og det samme gælder for indblæsning. Altså det der henter den køligste luft er bedst.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-05 16:49

Jeg har en ide !
Hvad med at sætte 2 møller i ?
Så er problenet løst.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 07-01-05 17:21

For at uddybe det lidt.
Jeg har tænkt mig at lave en kasse med lufthuller (riller) i bunden. Og inden i kassen skal HDD'en side påmonteret en Zalman 2HC2 harddiskkøler. Og i toppen af kassen kommer der en PAPST 80mm blæser.
Så er spørgsmålet så, skal den blæse ind eller ud?

Mvh.
d.Buus

PS! Der er IKKE andre ting i kassen end HDD'en, Zalman harddiskkøler og en Papst 80mm blæser. + et par ledninger.

Kommentar
Fra : AeroByte

Dato : 07-01-05 17:45

Jeg har lavet noget lignende, jeg lod min blæse ind på, gav et temperaturfald fra cirka 54 grader til 24 grader.

Christian

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-05 08:32

Hvis ikke der er andet i kassen - ligegyldigt.

Men jvf tidligere kommentar, ville jeg lade den blæse alligevel.

Kommentar
Fra : AeroByte

Dato : 10-01-05 15:36

Og husk at uddele point ;)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-01-05 15:44

"the answer is blowing in the wind"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-01-05 16:00

"Wind Of Change"
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : dbl

Dato : 19-01-05 16:23

Tak for svaret 1133.
Ja, jeg ved godt at jeg er lidt bagefter, men min computer har været ude af drift i lidt over en uge.
Men jeg har også den overbevisning, at den skal blæse ud. Men hvis det viser sig at jeg er helt gal på den, er det jo bare at vende den om.