/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problemer med ekstern DVD-brænder
Fra : JanChris
Vist : 311 gange
150 point
Dato : 02-01-05 01:37

Hej

Jeg har i julegave fået en ekstern dvd-brænder (en BTC fra Tele-butikken) til min bærbare computer (Compaq Armada M700). Desværre har jeg ikke været i stand til at brænde en eneste dvd endnu. Computeren kan ganske enkelt ikke trække brænderen, der ydermere ikke bliver genkendt af brænder-programmerne.
Jeg vidste på forhånd, at der kunne opstå problemer, for jeg har kun en 750 MHz-processor og 256 MB RAM, men jeg regnede alligevel med, at det kunne lade sig gøre, da systemkravene er en 800 MHz-processor og netop 256 MB RAM. Et andet problem er dog, at jeg kun har USB 1.1.
Er der noget, jeg kan gøre for at forbedre min computers ydeevne, og ville det være en god idé at købe et eksternt drev med USB 2.0?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 02-01-05 12:51

Der er ingen tvivl om at din brænder har understøttelse for USB 2, ellers kunne den slet ikke brænde hurtigt nok.
Men din komputer ligger i underkanten, og ligeledes skal du jo have mindst 8GB fri plads på harddisken, for at kunne lægge en DVD ind til videre beabejdning. Din harddisk er jo heller ikke for hurtig, da den helst skal rotere stærkere, for at overføre data hurtigt nok.
Ulempen ved USB er at hastigheden er en smule lavere end IDE fordi søgetiden som regel er lidt højere. Eksterne DVD-brændere understøtter USB2.0 og/eller FireWire. Hvis du vil bruge USB tilslutningen, skal du sikre dig at dit bundkort har en USB2.0 port for at opnå den optimale hastighed.
Summa sumarum: Din puter ligger på kanten, af hvor du vil få en tilfredsstillende brænding, selvom den nok kan bruges hvis du får den til at køre USB 2.
Du skal yderlig have brænderprogrammet til at opdage dit drev, før du overhovedet kan bruge det.
Nero har bl.a. en funktion der hedder autodetekt, der søger efter tilsluttede drev.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JanChris

Dato : 03-01-05 13:02

Tak for svaret! Mit bundkort har som nævnt ikke en port til USB 2.0, og jeg har ikke i sinde at tage det ud. Jeg har læst om et PCI-udvidelseskort, men ved ikke, hvad der præcis menes.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-01-05 13:57

PCI-kort er store kort der sættes i slottene (Skinner med mange ben) i stationære computere, og det har du ikke mulighed for.
De ser sådan ud:
http://www.edbgiganten.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=191

Men du kan bruge et andet, hvis du har en indgang i siden for denne type kort:
http://www.computercity.dk/index.aspx?Identifier=DK30278
I denne indgang, som mange bærbare har, kan der sættes mange ting i, feks. Trådløs netkort, kortlæsere til forskellige cameras hukommelseskort, mm.

Men at behandle og brænde DVDèr kræver altså alle kræfter fra din komputer, og ligger som sagt på vippen, da du også mangler ram, som så vidt jeg kan se, kun er 64 MB, og det er altså for lidt efter min mening, Sorry.
Men det ser ud til den har indgangen til et USB 2 kort, hvis det da ikke er optaget af et netkort.

http://www.ciao.co.uk/Compaq_Armada_M700__Review_15888/sortedReverse/1
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JanChris

Dato : 03-01-05 20:45

Her er specifikationerne på min notebook (på tysk). Jeg har som nævnt 256 MB ram og en processor på 750 MHz. Endnu engang tak for hjælpen!

Ausstattung / Technische Daten
CPU Intel mobile Pentium III 750 MHz 512kb Second Level Cache
Display 14,1"TFT (1024x768 bei 16.7Mio Farben)
RAM 256 MB aufrüstbar auf maximal 512 MB
Festplatte 12 GB
Grafik ATI Rage Mobility, 64 bit Grafik, 66 MHz GrafikBus 8 MB SDRAM
Laufwerke 1 x Diskettenlaufwerk 1,44MB 3,5" (Multibay; im Wechsel
gegen DVD-Laufwerk oder über beiliegendes Anschlusskabel
gleichzeitig mit DVD-Laufwerk betreibbar)
1 x DVD-Laufwerk
Sound -> Compaq Premier Sound für enhanced Stereo Audio
-> Integrierte Stereo Lautsprecher und Mikrofon
-> Software/Hardware Volume Control
-> Lautsprecher-out
-> Mikrofon-in
-> Software MPEG1 Unterstützung
Dockingmöglichkeit optionale Dockinglösungen: Portreplikator, MiniStation mit integriertem NIC oder Full Docking mit ArmadaStation mit integriertem NIC und Platz für 2 MultiBay und ein 5 1/4" Laufwerk
Kommunikation -> Modem Mini-PCI 56K (V.90)
-> LAN 10/100 MBit/s
Zeigegerät EasyPoint IV(TM) 3D Pointing Stick
Tastatur deutsch
PCMCIA/PC-Card 2 x Typ II, 1x Typ III, 32-bit CardBus und 16-bit PC Card Unterstützung
I/O Anschlüsse 1 x Parallel
1 x Seriell
1 x VGA
1 x Keyboard/Mouse (PS/2)
1 x Fast IrDA
1 x TV-out (Composite-Video, NTSC/PAL)
1 x Netzteilanschluss
1 x Mikrofoneingang, 1 x Stereolautsprecher-/Kopfhörerausgang
1 x RJ 11 (Modem)
1 x Docking Schnittstelle
1 x USB
Akku Li-Ionen in gebrauchtem Zustand, bis zu 2 Akkus gleichzeitig (optional)
Powermanagement Hibernation, Instant-On via Standby, Pop-Ups mit drei Voreinstellungen, anwenderdefinierte Stromersparnis
Stromanschluss Netzadapter mit automatischer Spannungserkennung für weltweiten Einsatz:
90 to 264 VAC (auto-switching)
47 to 63 Hz
Gewicht 2,7 - 3,3kg (je nach Konfiguration)
Maße 31,5 x 4 x 25 cm
Besonderheiten -> Modularer Aufbau
-> 4 Easy Access Internet Buttons (frei programmierbar)
-> diverse Sicherheitsfunktionen: Configuration Control Hardware,
Memory Change Alert, Ownership Tag, Set-up Passwort u.v.m

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-01-05 21:54

Den er ik så ringe endda.
Men jeg kan ikke se hvor stor harddisken er, vel nok en 40 eller 60GB, men nok stadig kun en 5000omdr/min i stedet for 7200 som er standard på desktopcomputere.
Men der sker jo ikke alverden, ved at købe er PS USB 2 kort i Bilka (Du kan jo altid få pengene igen hvis din puter ikke kan levere hurtigt nok) Kortet sættes ind i din PCMCIA/PC-Card 2 indgang, og fylder som en pakke cigaretter der er klemt halvt sammen.
Så kan du jo prøve det, men du skal også have et brænderprogram, feks. Nero, og et udvidelsesprogram til Nero der kan dekode (Klemme en normal DVD på 9,5GB ned på 4,5GB diske som er normale at købe) Andre programmer der klarer det findes også, og en enkelt DVD shrink er gratis og kan klemme sammen, så et normalt DVD brænderprogram kan brænde (Feks. Nero version 6 eller mere, (uden dekode)).
Men du skal belave dig på 1-2 timer for at dekode, og 1/2 time til brænding, når vi snakker DVD.
For CDèr er der ikke de problemer, og din puter skal nok klare det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-01-05 21:58

Jan nu siger du, at du ikke kan bænde DVD - men er det overhovedet muligt, at brænde en almindelig CD?

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : JanChris

Dato : 03-01-05 22:40

Harddisken er på 11,2 GB, hvoraf 3,4 er fri plads. Den er én af de eneste dårlige ting ved computeren, da den er meget langsom.
Jeg vil følge dit råd Palle og købe et PS USB 2-kort. Så må vi se, om det hjælper. Jeg har allerede Nero og troede egentlig, det var tilstrækkeligt til at brænde DVD'er? Det er måske noget helt andet end med almindelige CD-Rom'er?
Ivan, jeg har ikke brændt cd'er med min nye brænder. Nero går ned og kan ikke finde drevet.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-01-05 23:10

Hej Jan

Kan du se drevet i stifinder og hvis ja, kan du læse en allerede skrevet CD?

Sammen med drevet har du formdentligt fået leveret nogle CD'er - eks. PowerDVD og NERO oem suite (med henholdsvis Nero 6 og Nero Express).
Er du sikker på, at du ikke skal installere Nero software fra den medlevere CD?
Den begrænsere manual jeg har set indeholder 3 step:
Section 1 - USB driver installation, som ikke skal bruges ved Windows XP/2000/ME
Section 2 - External Drive Installation, som fortæller om tilslutning af stik m.m.
Section 3 - Nero Installation, jeg kunne tænke mig til at den undersøger om der er nye enheder, som Nero kan arbejde med.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : JanChris

Dato : 04-01-05 00:59

Hej Ivan

Drevet er nogle gange i stifinder, men problemet er, at computeren og programmerne ofte "fryser", når dvd-brænderen er tilsluttet. Jeg bliver derfor nødt til at tage usb-kablet ud, hvorefter alt igen fungerer. Det samme er tilfældet, når jeg første gang starter Nero efter en geninstallation. Programmet "fryser" under opstart, jeg tager usb-kablet ud og sætter det ind igen, når jeg bliver bedt om at skrive serienummeret. Det gør åbenbart Nero ude af stand til at finde det nye drev, ihvertfald er det kun "image recorder", der dukker op. Jeg har både benyttet den version af Nero, der fulgte med brænderen, og den nyeste fra firmaets hjemmeside. Problemet er det samme. Det hjælper heller ikke at af- og geninstallere brænderen, eller at installere forskellige patches fra Neros hjemmeside, men jeg håber som sagt at kunne løse problemet med en ekstern USB-port, ellers må jeg leve med en CD-brænder...

M.v.h.

Jan

Godkendelse af svar
Fra : JanChris

Dato : 04-01-05 01:36

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : JanChris

Dato : 06-01-05 00:30

Hej igen

Jeg har nu købt det kort, du anbefalede, Palle, og efter lidt begyndervanskeligheder er det nu lykkedes mig at brænde et par DVD'er uden problemer. Dejligt, jeg fik det problem løst.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-01-05 15:53

Dejligt at høre.
Hvordan gør du så, hvis du vil have en DVD på en skive, og den fylder mere?
Hvilket program bruger du til det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JanChris

Dato : 08-01-05 23:54

Undskyld det sene svar. Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår, hvad du mener. Jeg bruger Nero Burning Rom, når jeg skal brænde almindelige data og Nero Vision Express, når jeg bl.a. skal have brændt film på DVD.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-01-05 01:13

Ja det er vel også noget af det bedste program til at brænde med.
Jeg var ikke helt klar over om Nero Vision Express kunne kopiere en DVD-film størrer end 4,4GB over på en skive, for jeg kører en sådan film gennem Neros recode først for at få den på en skive, men det klares måske bare i Nero Vision Express?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JanChris

Dato : 09-01-05 23:08

Jeg må indrømme, at jeg ikke har meget forstand på det. Jeg har kun brændt én DVD-Video i Nero Vision Express. Det var en avi.-fil på 700 MB, der fyldte ca. 3,5 GB i det nye format. Det værste var dog, at hele processen tog 8 timer!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-05 00:57

8 timer? Det må have været fordi fordi at formatet skulle laves om.
Men hvis du vil have en DVD der fylder mere end der kan være på en DVD, så skal du bruge et tilføjelsesprogram til Nero der hedder Nero recode, eller et andet program der hedder clone DVD, eller DVD X Copy, men de koster alle penge. Det gør DVD Shink ikke, og når den er færdig med sin rekodning, så går den selv til Nero og er klar til brænding.
VH Palle Hansen