/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Inkasso omkostninger.
Fra : copycatDK
Vist : 1247 gange
250 point
Dato : 30-12-04 12:16

Jeg mener at have læst et sted at loftet for inkasso omkostninger er 100kr siden 2001.

Jeg står i den situation at have fået en regning der ser sådanne ud

Hovedstol: 217,00
Renter: 0,0
Inkassoomkostninger: 281,25
I Alt at betale 498,25kr

Jeg betalte kun 317kr som jeg mente jeg skulle og har lige modtaget en ny regning på 198,99kr som de selv skriver "I følge aftale om afdragsordning" (Kender ikke til nogen aftale)
Beløbet er excl. 15,00kr i adviseringsgebyr og incl. tilskrevene rente på 2,74kr

Men hvis den første regning er forkert med hensyn til inkasso omkostningerne så kan den anden jo være lige meget.

Håber nogen derude kender lovgivningen på området. Har selv kigget under finansministeriet´s love men fandt ikke noget.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-12-04 12:27

Det du tænker på er rykkergebyr og inkassogebyr (et gebyr som kreditor kan opkræve for at sende fordringen til inkasso). Det fremgår af bilagene til Renteloven, at ved fremmedinkasso (dvs. inkassovirksomheden foretages af andre end kreditor) må inkassoomkostningerne ikke overstige 300 kr. eks moms (bilag 1), hvorimod ved egeninkasso (hvor kreditor sælger tager fordringen til inkasso) må det ikke overstige 200 kr. inkl. moms (bilag 2).

Så er der tale om fremmedinkasso er inkassomkostningerne gode nok, men hvis det er egeninkasso må de kun være 81,25 kr. for store.

Det er dog tydeligt, at de har brugt den gamle metode, men det gør altså ikke den store forskel i denne situation.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 30-12-04 12:42

Hvordan kan jeg finde ud af om det er egen inkasso eller fremmed? Det drejer sig om Universal telecom. Og inkasso regningen er fra Faktab. Men Universal køre vist igennem faktab på en eller anden måde. Mener jeg før har fået regninger fra dem hvor der stod faktab på kuverten. Og Universal på selve papiret/regningen inden i.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 30-12-04 13:20

Tager jeg fejl eller.. På denne side side http://www.flere-penge.dk/Retslig%20inkasso.htm#udlægsfundament skriver de under retslig inkasso:
"Førend et inkassofirma eller en inkassoadvokat kan tillade sig at lægge ekstra omkostninger til Deres gæld, i form af inkassoomkostninger, skal De som debitor have modtaget en skrivelse fra inkassator, hvori der fastsættes en frist for betalingen af beløbet, uden at De skal betale yderligere omkostninger (den såkaldte ”påkravsskrivelse”). Fristen skal være på mindst 10 dage. I praksis sender inkassofirmaet eller inkassoadvokaten for det meste to rykkere, før der tages yderligere skridt i sagen."

Vil det sige at jeg slet ikke skal betale inkasso omkostninger når det er i første brev fra dem?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 250 point
Dato : 02-01-05 12:00

Undskyld det sene svar, men jeg har ligget underdrejet de sidste døgn.

Først må jeg lige rette mig selv. De bilag jeg omtaler, er ikke fra Renteloven, men fra den bekendtgørelse, som justitsministeren har udstedt på baggrund af Renteloven § 9a, stk. 3 (Bekendtgørelse 2002-07-12 nr 601).

Det er helt rigtigt det der står i dit link. Det fremgår af ovennævnte bekendtgørelse § 3, at du skal have en 10 dages frist til at betale, efter de har sagt, at fordringen går til inkasso, men inden at de må kræve inkasoomkostningerne betalt. Så hvis du har ikke har fået sådan et frist, så kan de ikke kræve flere penge af dig.

Umiddelbart lyder det som om, at der er tale om egeninkasso, men det spille jo heldigvis ikke den store rolle nu, når du kan afvise deres krav på en inkassoomkostninger på anden måde

Jeg ville skrive til dem, og gøre opmærksom på, at de ikke kan kræve deres inkassoomkostninger betalt, og så tror jeg ikke du hører mere fra dem. Ellers må du lige vende tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 17-01-07 17:40

Tak for svaret RyeJensen.