/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD-player og computer-surround-sæt
Fra : gerdn
Vist : 273 gange
40 point
Dato : 29-12-04 00:23

Min søn fik dels en DVD-player og dels et 5.1 surround-sæt til sin computer i julegave.
Jeg tænkte, at disse kunne forbindes, så han også kunne få surround-lyd til DVD-playeren, men det er tilsyneladende ikke ligetil!
DVD-playeren har en coaxialudgang, og en tilsvarende indgang er der ikke til surroundsættet (det er vist også noget med, at det digitale signal skal dekodes?).
Så er der en 'Line out' udgang (højre og venstre). Kan de forbindes til surroundsættets AUX-indgange? Men det giver vel ikke noget surround!
Jeg har set en Sony DVD-player med 6 udgange til subwoofer og 5 satellitter, men dels var det som del af et hjemmebiosæt og dels var det med nogle specielle stik (ikke phonostik). Og kan de forbindes direkte til indgangsstikkene på surround-sættet?
Findes der seperate DVD-playere med 6 udgange (til phonostik), som vil kunne forbindes direkte til surroundsættets indgange? (Prisidé ca. 700 kr.)
Andre idéer???

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 29-12-04 08:09

Hej Gerdn

Når du skriver DVD player + surround til PC, er det så et alm. DVD drev + et sæt 6.1 højtalere du taler om????.

Hvis det er dette, så ligger fejlen i at du ikke har et kabel fra bagsiden af din DVD afspiller i PC'eren og ned til lydkortet i PC'eren. Dette kabel er nødvendigt for at du kan overføre lyden fra DVD/CD-ROM skiver til dit lydkort, og dermed ud i dine/jeres højtalere.

Dette kabel - som er en flad sag med 2 eller 3 ledningen - følger normalt med DVD drevet, men nogle gange skal det tilkøbes extra - koster en flad 10 øre i indkøb, med Electric City/Fona og andre tager nok 10 kr. for det.

Når dette kabel er tilsluttet, skal du derefter sætte kablet over til din højtaler SUBwoofer (plejer det at være) i den grønne udgang på lydkortet og derefter forbinde dine satelit højtalere med "master" enheden = plejer at være SUBwooferen.

Derefter oversætter masterenheden dine lydsignaler og sørger for at sende den rigtige lyd ud til de rigtige højtalere og du kan nu høre lyd i Dolby sorround

Hvis det er en alm. DVD afspiller og et sæt højtalere til PC, så får du det aldrig til at virke, da alle højtalere til PC kræver en slags forstærker for at give lyd (dit lydkort) og det har en DVD spiller ikke indbygget.

Lars

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 29-12-04 09:22

Du skal have et surround lydkort at sætte i PCén,på Zitech´s hj side kan du finde dem fra 76 kr og op
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=508&ProductCategoryID=290

Kommentar
Fra : gerdn

Dato : 29-12-04 13:08

Jeg var vist ikke præcis nok i mit spørgsmål. Det drejer sig ikke om et DVD-drev i computeren. Surround-sættet fungerer fint i forbindelse med computeren. Men derudover vil vi gerne have surround-sættet til at fungere sammen med en 'almindelig' DVD-player, som normalt kobles til et fjernsyn. Det er her, vi har problemet med udgange på en sådan DVD-player.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 29-12-04 13:21

Du vil have dvdén til at fungere lydmæssigt over PCéns lydkort? Eller hur??

På bagsiden af DVDén er der AUDIO OUT,det sætter du i lydkortets AUDIO IN med to x to jack stik

Kommentar
Fra : gerdn

Dato : 30-12-04 12:05

Nope! Computeren skal overhovedet ikke ind i billedet. Vi forestiller os DVD-playeren koblet til et fjernsyn med et SCART-stik (fjernsynets lyd slået fra) og direkte til surround-sættet. Problemet er at finde en DVD-player med 'surround-udgange', som kan kobles til et surround-sæt, som egentlig er beregnet til at koble til en computer.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 30-12-04 17:20

Der er da masser af DVD afspillere med surround udgange,masser.Men du er jo nok ude efter en med surround forstærker,men rent teknisk sætte PC højtalere til ,tvivler jeg på er ladsig gørligt ,uden for mange krumspring. www.edb-priser.dk
Men jeg tror vi taler forbi hinanden