/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Er dit "jeg" er fysisk rørligt eller kun~
Fra : Strandkro
Vist : 368 gange
20 point
Dato : 28-12-04 15:45

For at kunne belyse spørgsmålet bedre derfor indledningsvis startes med en del hjælpe spørgsmål !

Kan man skabe et levende meneskelige krop uden nogen form for tankevirksomhed ?

Kan man skabe en tænkende levende organisme uden krop ?

Hvorlangt kan man huske tilbage så nær undfangelsen som muligt (naturligvis så langt tilbage er det umuligt)?

Hjernen er en fysisk eksisterende materiel hvor i vores "jeg" formentligt er til at finde !

Hvis jeg vil have ændriger omkring mit "jeg" og flytte foreksempel fra min krop til et syltetøjsglas
hvordan kan jeg rent fysisk få fat på mit "jeg" for at gennemføre flytteriet ?
(Det skal ses i sammenhæng med at hjernen er en fysisk materiel - som vores "jeg" kunne være en fysiske del af )

Hvis vores "jeg" ikke er en fysiske del, så må det antageligvis være en form for energi som blev tændt af hjernes funktion.

Såfremt vi er en energi hvordan kan vores "jeg" så udledes til at befinde sig udenfor hjernen ?
(Tænk på el-lys)

Et tidspunkt var vores "jeg" uden tanker (fra vi blev undfanget til vores hjerne blev tankedygtig).
Den første bevidste tanke fra individet "jeg" omhandlede nok: MAD - altså fysiske ting !!!
Er vores "jeg" består af energi eller materialiseret.

Det stor spørgsmål herefter er hvordan kan man definere med gode ord hvad vores "jeg" er !
Inden du begive dig til en besvarelse så tænk på en afdød person du har haft tæt kontakt til.

Hvor befinder (hvis det befinder sig) pågældendes "Jeg" ?
og
Hvor befinder sig nu de materialer som pågældendes hjerne tidligerethar bestået af ? (naturligvis i naturens kredsløb)

Alle besvarelser også humoristiske og kritiske modtages med knus og kram.

Strandkro

Kommentar
Fra : Enim

Dato : 28-12-04 16:11

Føler det er et eksistentielt spørgsmål!!?? Opsøg en videnskabsmand - Peter Lund Madsen! Opsøg dernæst en præst - Johannes Møllehave! Så tror jeg du har en masse at overveje bagefter... hehe

Men ok min mening er som følgende....
Jeg finder ikke den teologiske tilgang til den slags spm, med andre ord jeg tror ikke på gud som muligvis kunne være svaret på de nederste spm, døden osv.

Et "Jeg" er findes kun i kroppen, rettere hjernen! Jeg tror man som nyfødt er eksistensløs (eller meget tæt på den tilstand)! Personlighed eksisterer ikke, jeg tror det er instink der råder, og med det vælger man de veje man tager. med tiden udvikler instinktet sig til at opfange resultaterne af instinktets opnåen.
Derfra opstår en masse løsningsmuligheder i hjernen som muliggører valg efter bevisthed! Det vil sige, man kan reducere ud fra en given situation hvilken handling gavner mest ud fra de forudsætningen hjernen på pågældende tidspunkt besidder! Kompleksiteten i hjernen udgør personen og hvilke valg han træffer!
Ergo er opdragelsen og miljøet af stor betydning for din person. For de elementer påvirker hvilke instinkter man har indlært!
Nu for at være lidt mere konkret!
-Kan man skabe et levende meneskelige krop uden nogen form for tankevirksomhed ? - nej, for instinkt er også tankevirksomhed! manglende tankevirksomhed skaber Coma!
-Kan man skabe en tænkende levende organisme uden krop - i princippet ja, for kroppen er blot et redskab hvormed man indlærer instinkter! Men man behøver en lagring og et element der kan udvinde disse instinkter, hjernen!
-Hvorlangt kan man huske tilbage så nær undfangelsen som muligt (naturligvis så langt tilbage er det umuligt)? Det punkt der skabes i hjernen hvor den besidder tilstrækkelige instinkter til at den kan sammenhæng i lagringen af selvsamme. Eks. kender du kun 50% af fakta om hvordan man kan huske, så kan man ikke huske (lidt sort svar, ved det! hehe)

Jeg'et er altså ikke en energi, men et resultat af instinkter, eller selvopfattede resultater!
Når du dør slukker du, og din hjerne forsvinder, ergo eksisterer dit jeg ikke længere! Sur Urt og dårlig gær! men sådan er det! hehe
Det var i al fald min umiddlebare holdning, som sikkert ville ændre sig såfremt man tog den diskussion over et par fad bamser på den lokale! hehe
Strandkro, sjovt spm, håber det jeg skrev gav mening, ellers fik du dig sikkert et godt grin ;)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-04 16:22

Det der spørgsmål synes jeg er meget langt ude, men alligevel får du nogen kommentarer.
Først og fremmest "Et tidspunkt var vores jeg uden tanker (fra vi blev undfanget til vores hjerne blev tankedygtig)"
Hvor ved du det fra, det er videnskabeligt bevist, at selv meget "unge" fostre er i stand til at reagere på forskellige ting, hvilket nødvendiggør en form for tankevirksomhed.

Og hvordan vil du bære dig ad med at skille jeg'et fra det fysiske legeme og lade jeg'et tage bo i et syltetøjsglas??
Jeg'et, altså tankevirksomhed og sjæl der giver identitet til jeg'et, fungerer kun i hjernen som er en fysisk del af et hele, og intet af det er i stand til at fungere uden det andet, altså hjerne/legeme og jeg'et.

Dit sidste spørgsmål "hvor befinder jeg'et fra en afdød sig", det forudsætter et liv efter døden at det befinder sig nogen steder, og en logisk slutning er, at da jeg'et er en integreret del af hjerne/legeme, og ikke kan fungere uden disses liv, findes det ingen steder undtagen i folks tanker.

mvh dova

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 28-12-04 16:28

ENIM og DOVA
Jeg har lyst til at give jeg begge point til deling !
Nu venter jeg til de næste indlæg - og ser frem til også humoristiske besvarelser !
KH
Strandkro

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-12-04 16:33

Nej
Ja
Til lige efter undfangelsen
Ja en kombination af oplevelse/erfaring giver hvores ego
Flyt hjernen/hukommelsen med
Ego er ikke udenfor
Hjernen og dermed ego styrer kroppen fra start
Det består af energi/lagring af erfaring
Hjernen kan sende tanker/kommunikation ud af kroppen som så er tilstede efter døden men ego oplever ikke længere og er derfor stoppet
Hvis lageret ikke længere fungerer vil lagringen ikke kunne læses

Længe leve Freud...............................

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-04 16:45

Vores hjerne kommunikerer på tre måder.
Kemisk, elektrisk og den tredje kan ikke forklares endnu.
Denne tredje kommunikation følger ikke kendte baner
via nervetråde, den er som tanken lynhurtig kan tage
spring i tid, tilsyneladende ulogisk. Noget andet styrer
dette, men hvad. Vores lagrede erfaringer? Ego? Medfødte
evner?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 28-12-04 16:53

Strandko.
Vores evner til at modtage og lære, erfaringer.
Denne evne lignes ved et åbent rør, hos børn
suser oplevelser frit gennem røret, med tiden
lagres erfaringer og røret bliver indsnævret, som
åreforkalkning, mange ældre mennesker kan ikke
tage mere til sig.
Hos genier ser vi ikke denne indsnævring i oplevelsesrøret,
de har en egenskab som ikke påvirker deres modtagelighed
i samme grad som hos almindelige mennesker.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-12-04 18:02

Fine spørgsmål til at gymnasticere forestillingsevnen, men "det rigtige svar" er jo på forhånd udelukket.

Hvorfor? Fordi vores virkelighedsforståelse er et produkt af vores logik, der igen er et produkt af
den rationalistiske drejning, som vores samfund (det vestlige) har foretaget i kraft af den
tekniske udvikling. (Meget forenklet sagt, for selvfølgelig er der tale om en gensidig udvikling).

De samme betingelser er mennesker i alle andre kulturer underlagt, og derfor tror jeg ikke et
sekund på, at det er menneskeligt muligt at nå frem til en tilbundsgående indsigt i
virkeligheden.

Til gengæld fungerer vores logik rigtig fint over for alt, hvad der kan måles og vejes, men det
er jo også om ikke det væsentlige så i hvert fald meget bedre end ingenting.

Blot er jeg overbevist om, at dybest set er virkeligheden helt anderledes beskaffen,
end vi går rundt og forestiller os.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-12-04 18:12

Det er en ordentlig smøre at komme igennem, det er så komplekst at mit "oplevelsesrør" ikke kan rumme det hele i en omgang.
Jeg faldt over at en af jer, postulerer at:" ingen reaktion, uden tankevirksomhed!" Måske ikke, nu er vores juletræ begyndt at reagere på den tørre luft, med at smide nålene. Hvad mon det står og tænker?
Hvem har ikke prøvet når lægen undersøger reaktionevnen, f. eks. med at slå lige under knæskallen, så reagere man med et spjæt. Jeg har aldrig nået at tænke noget! Hvad mon andre tænker?
Planter har en evne til at dreje sig efter lyset (Det har et specielt navn, som jeg har glemt) Står planten og tænker over hvor den nu vil dreje hen? Så forklarer det da at mange blomster elskere snakker med deres potteplanter!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-04 20:54

hvis og hvis og hvis og min r** er - nå det er den så ikke - men det rimer

hvad har du gang i strandkro ??????????????????

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-12-04 22:16

Rellom, - du er jo inde på noget af det, jeg synes er rigtig spændende lige for tiden (og tak til dig Strandkro for at smide nogle diskussionsemner i luften her på Kandu, som for én gangs skyld sætter hjernecellerne lidt i sving) - nemlig den socialkonstruktionistiske tankegang, som handler om, at vi ikke har noget "selv" eller nogen personlighed, men tværtimod mange "selv'er", som skabes i de sociale relationer. Virkelighed er aldrig noget definitivt, men blot et udtryk for den diskurs vi hver især er underlagt/produkt af, og et udtryk for vores ståsted, vores position.
Det jeg oplever som horisonten i landskabet er grænsen mellem det, der er og det, der ikke er - set fra min position. I min umiddelbare oplevelse er der kun det, jeg ser. Jeg skal anstrenge mig for at fatte, at horisonten og det, der kommer inden for min synskreds, er bestemt af min position. For netop min egen position kan jeg ikke se. Jeg kan ikke umiddelbart opleve, men nok tænke mig til, at min position bestemmer den synsvinkel, hvorfra jeg oplever landskabet. Og jeg kan ane, at hvis jeg flytter mig, vil min synsvinkel ændre sig. Hvad jeg så ser, vil jeg have svært ved på forhånd at forestille mig.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-12-04 22:19

Hvis man læser Strandkro's tråde, vil man opdage at Strandkro aldrig svarer, eller kommenterer indlæggende----hvorfor mon????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-04 22:32

dajb - på en eller anden måde svarer han nu trods alt - på sin helt egen måde

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 28-12-04 23:16

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Enim

Dato : 29-12-04 01:48

synes sgu det er træls, dette indlæg bærer seriøs præg af at enim's indlæg har grobund for den bredeste overvejelse! hov det er jo mig.... :D
Strandkro hva sker der!! At relaterer emnet JEG til et rør... det gir point... ok slut med at give velargumenterede indlæg til dine spørgsmål! haha ;)
Far er ikke sur, far er skuffet!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-12-04 17:19

Fidelibam-fidelibum, -klog er den tosse, der ved han er dum...