/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Serial port???
Fra : Yumatci
Vist : 578 gange
118 point
Dato : 25-12-04 21:49

Hej jeg vil gerne vide det eliktroniske om en serial port hvordan man forbinder en diode??? mig bekendt er der 9 ben i sådan en serial port hvor meget strøm kommer der ud af hver ben??? Hvilke ben skal man koble dioden til hvis det er??? Og jeg ved godt der måske kommer for meget strøm ud af sådan et ben og jeg ved godt at man så skal bruge nogle modstande men det skal jeg nok selv finde ud af jeg skal bare vide hvordan man gør????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-12-04 22:11

Læs videre her.
http://www.hardwarebook.net/

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 25-12-04 22:24

hmm tror selv jeg har fundet noget her: http://computer.howstuffworks.com/serial-port2.htm

Der står dette:

Voltage sent over the pins can be in one of two states, On or Off. On (binary value "1") means that the pin is transmitting a signal between -3 and -25 volts, while Off (binary value "0") means that it is transmitting a signal between +3 and +25 volts...

Men jeg forstår ikke helt tror i der er mellem 3 og 25 volt i hver pin når den er sat på "On" eller er de 3 til 25 volt samlet for alle pinsene???

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 25-12-04 22:24

Jeg går udfra at du vil koble en diode på tx som er ben 3. Udgangs spænding er I forhold til pin 5 som er signal stel, Det gælder i øvrigt også de andre udgange. Nå udgangen er digital nul er spændingen på udgangen ca. –7 volt og +7 volt ved digital 1. Så du skal ha en diodes anode til udgangen og katoden via en modstand til pin 5.

Angående strøm. Der er en kortslutnings sikring i sådan en udgang der bergenser strømmen til ca. 20 ma. Så en god ide er at holde den omkring 10 ma. Som giver (7 volt – 1.7 volt diode knæspænding) / 10 ma = 530 ohm

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-12-04 22:29

Jeg kan anbefale en god hjælp i denne bog.
PC-teknik Alt-i-en

Industriens forlag, ISBN 87-600-0269-7
http://www.opticom.dk/

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 26-12-04 11:03

Hej rpje
Altså jeg tror jeg har fundet ud af det nu jeg har godt nok ikke nogen modstand og heller ikke andet end 1 diode så jeg valgte en mortor i stedet det burde være det samme og så skal der heller ikke bruges modstande efter som jeg prøvede at koble den til 12 volt og det kunne den sagtens klare! Problemmet er hvilke pins skal den kobles til så vidt jeg har forstået er det til pin 3 og til pin 5 er det korrekt??? Er der nogle der har nogle gode ideer til at koble den til med jeg har en gammel serial mus jeg har klippet af men der er en rød, blå, hvid, gul ledning og en hvid snor inden i hvilke af disse ledninger er til hvad for så kunne jeg jo koble moteren der til??? og kan det passe at snoren er til signal stel altså pin 5 eller tager jeg fejl???

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-12-04 11:14

Uha den er svær. Du må måle dig frem. Evt. med en lampe og en strømforsyning. Dog vil jeg advare dig om at en seriel udgang er følsom sag og den nemt kan brænde af. En motor har er noget med spoler og sådan noget. som nemt generere højspændings pulser. Det er ikke godt for en sådan udgang. En anden ting hvad er funktionen med dette projekt ?????.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 26-12-04 11:59

funktionen forstår ikke helt hvad du mener??? Men formålet med det hele er bare at jeg vil lære at koble ting til serial porten så jeg kan programmere til dem og få dem til at lave sjove ting!

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-12-04 12:10

Jamen det er nok ikke selve data udgangen du skal bruge nok nærmer DTE Ready eller Request to send du skal benytte.

Prøv at tjek det ud
http://www.camiresearch.com/Data_Com_Basics/RS232_standard.html

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 26-12-04 12:21

Ja men ved du hvordan man sætter en simpel diode til??? for så starter jeg ved det istedet tror det er nemere skal jeg ikke bruge pin 3 eller hva jeg har læst nogle guides hvor der er nogle der har brugt pin 3 og fået dioden til at virke!!! men hvor skal det andet ben af dioden sættes hen???

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-12-04 12:24

Anoden skal til output det er den modsatte ende hvor stregen på dioden er tegnet da stregen indikere katoden.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 26-12-04 12:29

Ok "+" = Anode skal sættes i pin 3??? og hva så med "-" katoden???

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-12-04 12:31

Ok den skal til motor’s plus og motor’s – skal til pin 5 som er steld.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 26-12-04 12:35

okay så tror jeg at jeg forstår men tror du at jeg brænder serial porten af med en motor??

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 26-12-04 12:42

Der er sandsynlighed for det da en motor kan lave knas. Men der findes mulighed for at beskytte den ved at benytte en diode mere. Hvor du montere en diode parallelt over motoren (Katode til motores + anode til motores -)

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 27-12-04 14:54

Ok tak for din hjælp rpje
Lige et sidste spørgsmål kender du en god hjemmeside hvor jeg kan bestille elektronik komponenter helst billige men eller gør det ikke noget??? så jeg kan komme til at lave dette lys fra guiden her http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?type=guide&id=2333

Accepteret svar
Fra : rpje

Modtaget 118 point
Dato : 27-12-04 14:58
Godkendelse af svar
Fra : Yumatci

Dato : 27-12-04 15:45

Tak for svaret rpje.