/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvad mangler jeg til trådløst netværk/AD~
Fra : akaup
Vist : 437 gange
100 point
Dato : 22-12-04 10:15

Hej!
Til februar får jeg internet via GALNET.

I lejligheden har vi en stationær computer samt en bærbar. Den stationære skal kobles til nettet via kabel, og den bærbare via det indbyggede 822.11G - netkort. (54 MBit). Jeg har yderligere planer om engang at sætte en server op, der bla. skal fungere som mailserver og filserver via VPN og LAN.

Hvilken hardware har jeg brug for? Altså en med både switchporte og accespoint i - men er der nogle, der kan hjælpe mig med mærke/model, der kan opfylde disse behov? Det må selvfølgeligt gerne være den billigste, der opfylder disse behov - men ellers er jeg lidt lun på Linksys, da jeg forestiller mig, at det "duer" første gang!

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 22-12-04 10:33

Du skal bruge en trådløs router, som skal tilsluttes efter dit modem.

Smut ind på Linksys hjemmeside.
http://www.linksys.dk

Måske ville det også være klogt at invistere i en god firewall.

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 22-12-04 11:44

Du skal anskaffe følgende ...

1. et accesspoint m. indbygget router og firewall.
2. en adapter for hver hardware-enhed du ønsker at tilslutte til netværket.

Det kunne måske være en ide at se på Amitech's hjemmesid - http://www.amitech.dk/
da de kan levere en samlet løsning på dit problem. Endvidere får du nogle ekstra facicliteter med i købet, som ikke er standard hos andre mærker (108 Mbit pr sek og repeater)

Mvh Carsten

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 22-12-04 11:47

Jeg glemte vist at nævne, at Amitech's trådløse enheder sender krypteret.
God fornøjelse med bygning af dit netværk.

Mvh Carsten

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 22-12-04 11:49

Det går godt idag - det skal selvfølgelig være trådløse USB-adaptere.

Mvh Carsten

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 22-12-04 19:43

Hejsa - glemte lige at skrive, at begge computere allerede har netkort, samt den bærbare har indbygget trådløst netværk. Den stationære skal kobles op via kabel for at opnå højeste hastighed.
Så spørgsmålet er, hvilket accespoint, jeg skal bruge - både med switch og router + firewall? (Hvad gør sådan en router-fætter egentligt?)

En anden løsning på netværks "problemet" kunne vel egentligt være, at lade den ene pc være tændt konstant (i et skab f.eks. med bare skærm og tastatur synligt) og så samtidigt fungere som fil/mailserver både via LAN og internet? Vi har allerede et usb-netværkskort til den, så det er da lidt oplagt - eller hvad synes I?

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 22-12-04 19:52

Hejsa igen - forsøger lige at skrive, hvad jeg mente med det sidste!

Idéen med pcén er selvfølgeligt at den skal erstatte accespointet, og så koble den bærbare på internettet via det trådløse usb-netkort.
Så jeg har fil/mailserver og arbejdspc i et! Hvad synes I om den idé?
Mvh. Andreas.

Accepteret svar
Fra : peterpl

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-05 11:07

"Router-fætteren" oversætter og synkroniserer "snak" mellem to netværk (dit eget og internettet). En Firewall forhindrer eller begrænser adgang fra det ene netværk til det andet (inside - outside).
Den rigtige ting for dig indeholder desuden en 4 ports switch hvor du kan koble dine stationære maskiner og netværksprintere til med 10/100 MBit. HUSK at kommunikere krypteret på den trådløse og hust at sætte et password på for administrator. (kun for at gøre det lidt sværere at "hacke"). Prisen ligger omkring 1000 kr og der findes mange mærker (D-Link, Jensen, ....). Køb ikke den allerbilligste...
Venlig hilsen,
Peter

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 21-04-05 23:15

Tak for svaret peterpl.