/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
til :-) BjarneD
Fra : olefahnoe
Vist : 356 gange
200 point
Dato : 16-12-04 19:47

hej bjarneD

Du hjalp mig forleden med et colodaro 14gb tapestation

nu har jeg fundet software til den

men mit nyindkøbte bånd vil den ikke finde

kan man formatere båndet et sted for jeg kan ikke se drevet under "denne computer" og HP programmet til backup kan ikke se båndet

drevet er fundet i BIOS og er install

ole

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 20:22

Der er den pudsighed med tapedrev, ikke bare HP's, at de først kan ses når den medfølgende hardware er installeret.
Jeg har installeret adskillige og på ældre modeller uden software har det været tilstrækkeligt, at køre installationen af software til et andet drev så langt at det lægger drivere ind. Man kan så undlade at installere softwaren og bruge drevet manuelt.
Når drevet ikke findes må det være fordi softwaren ikke er kompatibelt med styresystemet.
Selv om jeg ikke har prøvet det på XP er jeg ret sikker på, at du kan finde en driver.
Hvad er det du har fundet?
Ifølge driverguide.com skulle en driver til Windows 2000pro kunne anvendes, men måske skal du prøve en til et nyere drev.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:00

hej igen

hmm har lige update firmware

og install det hele igen det hjalp lige fedt

det eneste jeg får avide er "An unformatted region was detected on the media. Ref: 05-04-23-02-0005"

og sjovt nok er der ikke noget help at henter under "help"
jeg søgte på formattering og hlep sagde jeg skulle gå i "tools" og "media" og "format"

DET MENUPUNKT FINDES BARE IKKE typisk

ole

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 16-12-04 21:15

Du kan jo heller ikke formatere mediet hvis du ikke kan se drevet.
Har du tjekket i Enhedshåndtering, at den ikke er gået sur i det så du ikke kan indlæse drevet ordentligt.
Alle dem jeg har haft i hænderne har skulle indlæse drev som udtageligt drev og som nævnt har man kunnet læse tapen når bare driveren var indlæst.
Der er forhåbentlig ikke fejl på drevet og tapen passer vel.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:18

hmm i enhedshånd viser den båndstation og at det virker fint

nå men jeg prøver lidt igen

tak igen

vender måske tilbage en anden dag

ole

Godkendelse af svar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:19

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-12-04 21:21

h-klik denne comp>administrer>diskhåndtering>hvad viser den ved drevet nede i højre side.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:22

ja der er den heller ikke så der er noget galt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:23

Du er vist for utålmodig ole.
Kan du se drevet i Computerdministration - Diskhåndtering

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:24

Sorry emesen overså din kommentar, men vi er vist inde på det samme.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:25

Drevfejl???

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:26

tja drevfejl.... hmmm hvad gør man ved det

er det pga XP og der ikke findes rigtige driver

emesen der er flere point på vej

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-12-04 21:27

Ingen sorry bare vi finder frem til en løsning
Måske virker et tapedrev som et flytbart medie.
For så skal det gøres dynamisk.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:28

det ligger i administra

under flytbar lagermedia

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-12-04 21:29

olefahnoe - viser den noget i diskhåndtering

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:30

i admins ligger den under lager
flytbare lagermedier bibiloteker hp colodaro

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:31

Den der med dynamisk lyder som en mulighed. Jeg har jo kun installeret op til Win98 og det er jo fat32

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:37

hvis jeg i flytbare medier vælger HP COLORADO 14GB viser den ingen ting på højre side i det "stifindervindue"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:42

Jeg har lige søgt lidt på Win XP og Colorado tape og det er åbenbart et problem som løses med en opdateret driver, men siden hvor det skulle fremgå er fjernet hos HP.
Kigger lidt mere.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:44

tak

jeg er også støt på en masse "lukkede" sider ved HP

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-12-04 21:45

Om igen:
h-klik på denne comp>ADMINISTRER>diskhåndtering
rul evt. nede i højre side og se dit drev
der vil nu stå sådan:
CD-rom 0
Disk 0
Disk 1 (tape 1) (flytbart medie) h-klik i dette grå område >opgrader til dynamisk drev

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:47
Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:48

nej emesen desværre ikke

den findes lidt højre oppe i listen under "flytbare lagermedier" og derinde er den under biblioteker sammen med mit CD-rom drev

i "diskhåndtering" er min HD og CD-ROM

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-12-04 21:49

>>>hvis jeg i flytbare medier vælger HP COLORADO 14GB viser den ingen ting på højre side i det "stifindervindue"
>>>>
den vil være grå og evt ikke alokeret
så skla den partitioneres og formateres (helst Fat 32 så den er læsbar flere steder)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:51

Jeg tror det sidste link jeg lagde på skal tygges igennem og der skulle være nogle komplicerede anvisninger som skal følges indgående. Det forudsætter selvfølgelig, at man har softwaren.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:53

ja softwaren har jeg ikke drevet er taget fra en ældre pc min far har haft på kontoret

og han har den heller ikke

men har hentede software fra HP

det er internt forresten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 21:57

Kan du selv finde softwaren eller skal vi lige se hvad der kan findes.?

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 21:59

jeg har hentede en software der hedder HP colorado backup II og det er den software der skriver
"An unformatted region was detected on the media. Ref: 05-04-23-02-0005"

når jeg prøver at tage en backup eller prøver et identificere båndet

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 22:00

skal jeg til at sende screendrops ville det hjælpe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 22:01

Dette kunne måske være den rigtige backup software. HGanske vist til Windows 2000
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?locBasepartNum=co-10417-2&lang=English+%28US%29

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 22:02

ja det er den jeg har installet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 22:02

Ole prøv at gennemgå den anvisning til Windows XP. Den er lang, men rimeligt detaljeret. Jeg har løbet den hurtigt igennem, men det er svært når man ikke selv sidder med hardwaren.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 22:03

det prøver jeg tak igen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 22:05

Har overset, at den er til eksternt drev, men den væsentligste forskel på eksternt og internt er, at ekstern sættes i lpt port og med selvstændig strømforsyning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 22:08
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 22:09

Du skal lige kopiere hele link til adresselinien

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 22:15

jeg tror jeg skal have byttede det bånd jeg har købt for softwaren bliver ved med at sige

"An unformatted region was detected on the media. Ref: 05-04-23-02-0005"

og alt andet ser nu til at virke så måske det er åndet der er fejlen

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 22:17

ofr ved båndet lå en seddel hvor der står "Are >You Ready for Yeat 2000" så det har nok ligget lidt hos forhandleren

det kunne være det

det er jo over 5år gamelt så

der står desværre ikke dato på båndet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 22:18

Det er ikke et ukendt problem. Jeg har også oplevet at måtte bytte nye Travan bånd og de er dyre nok.
Jeg håber, at du har materiale nok til at makke videre med det ellers ved du hvor jeg/vi kan findes
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 22:19

Lyder sandsynligt og de er jo lidt sarte.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 22:19

har masse af læse stof

Mange TAK

sov godt engang

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 16-12-04 22:19

har masse af læse stof

Mange TAK

sov godt engang